Tradiční výzdobou přijímacích nebo veřejnosti přístupných prostor v IT firmách bývají výstavky nabízející přehled různých ocenění a certifikátů, deklarujících tu či onu kvantitu či kvalitu. Návštěvník vyrostlý v dobách předlistopadových sebou nezřídka škubne, nemůže si totiž nevzpomenout na různé ty nástěnky a družební zákoutíčka s často bizarními předměty pokrytými gravírovanými nápisy v nelatinské abecedě.
Uvedenou asociaci nelze vést příliš daleko. K čemu a jak tedy certifikáty slouží a komu slouží nejvíc? Co vypovídají a jaká je jejich hodnota?
Existují certifikáty, kterých máme důvod si vážit více, protože se svojí podstatou vymykají průměru, jelikož jejich předmětem není prokázání schopnosti jednorázové repetice určitého objemu vědomostí např. zaškrtáváním jednotlivých správných odpovědí v testu, ale naopak splňují následující kritéria: jasně definují svůj obsah, rigorózně stanovují způsob nabytí a nejsou založeny na pouhé repetici, nýbrž aktivní, praktické, samostatně syntetizující práci. Mezi tuto nevelkou množinu patří certifikáty zahrnuté v systému Red Hat Gobal Learning Services (GLS).
Vůdčí myšlenky celé koncepce GLS jsou prosté:
- Učení spočívá v rozšiřování pole poznatků. Poznatky nejsou cosi na způsob puzzles, kdy celek generuje smysl až ve své úplnosti. Člověk pracuje vždy a pouze s dílčími poznatky. Podstatné je, aby uměl prakticky použit to, co zná, a byl schopen se prakticky domoci toho, co ještě nezná, ale poznat potřebuje.
- Rozšiřování vlastních schopností není prostě kumulativní. Každá nově nabytá schopnost kvalitativně modifikuje celek schopností.
- Teoretická schopnost je schopností pouze teoreticky. Co si člověk nezkusil, nezná.
- Nejlepší stimulace k rozvoji vlastních schopností pramení z praxe. Nejdokonalejší laboratoří je skutečnost.
Celý systém vzdělávání a certifikací GLS se skládá z posloupnosti kursů navazujících na sebe. Tato posloupnost je koncipována tak, aby při zachování kontinutity a logické návaznosti jednotlivých stupňů bylo možné do celého běhu vstoupit právě v té fázi, která odpovídá aktuální úrovni zájemce. Na nejnižší úrovni počítá kurikulum se zájemci, kteří s Linuxem mají pouze minimální nebo vůbec žádné zkušenosti. Speciální varianta úvodních kurzů počítá se zájemci, kteří jsou profesionály ve Windows a mají chuť nebo důvod se seznámit s Linuxem. Na samém počátku má potenciální zájemce možnost otestovat si on-line a zdarma úroveň svých znalostí na webu pomocí takzvaného „pre-assessment“ testu, jehož výsledek je schopen nasměrovat zájemce do vhodného bodu tréninkového programu.
Příště se podíváme podrobněji na cestu, která vede k titulu RHCE…