Ivo Lukačovič: uzavřený podnikatel s jasnou vizí

Jméno zakladatele portálu Seznam.cz není běžným uživatelům českého internetu příliš známé. Mladý podnikatel nerad vystupuje na veřejnosti, nechce být označován jako milionář a pokud zrovna netráví čas ve své firmě, věnuje se létání. V minulém roce jeho společnost vykázala zisk 480 milionů korun a obrat kolem jedné miliardy korun. Zeptali jsme se několika osobností českého internetu, jak hodnotí osobnost Ivo Lukačoviče a jeho internetový byznys.

Postupně vám představujeme významné osobnosti, které působí na českém internetu. Přiblížili jsme vám projekt restart serveru Atlas.cz a připomenuli úspěchy i neúspěchy Davida Duroně, odcházejícího výkonného ředitele tohoto portálu. Naše další osobnost se portálovému byznysu věnuje již jedenáct let, jmenuje se Ivo Lukačovič a stojí za portálem Seznam.cz.

Jak vznikalo české Yahoo!


Ivo Lukačovič

Ivo Lukačovič opustil v květnu roku 1996 zaměstnání ve společnosti Infima a založil server Seznam.cz. Původní majitelé firmy údajně Lukačovičovi vyčítali, že svůj projekt vytvářel v pracovní době. Později neshody utichly, protože Infirma dostala výhodnou reklamu na Seznamu. Zakladatel portálu se přitom nijak netají, že jeho inspirací byl zahraniční portál Yahoo!

Ve stejném roce proběhla schůzka s Patrickem Zandlem, zakladatelem odborného serveru Mobil.cz. „Sešli jsme se s Ivem Lukačovičem, abychom se zeptali na jeho zkušenosti. Strašně se mi tehdy líbily červené vystínované koule vedle loga Seznamu sloužící jako menu. Bylo to první know-how, protože nám Ivo poradil, jak je ve Photoshopu udělat,“ popisuje první setkání Patrick Zandl.

Bojkotujte svého operátora

„Moje první vzpomínka na Iva se točí kolem jeho reklamního letáku, ve kterém oznamoval vznik Seznamu a líčil to tam ve velmi bombastických rozměrech – a nemýlil se,“ vzpomíná publicista a šéfredaktor serveru Neviditelnypes.cz Ondřej Neff. Trojice ve složení Zandl, Lukačovič a Neff v roce 1998 stála za akcí Bojkot.cz, jejímž cílem bylo donutit tehdejší monopolní SPT Telecom (dnes Telefónica O2 Czech Republic), aby zavedl zvláštní tarif pro přístup k internetu. Ten byl v tu dobu poměrně drahý a nevýhodný, což odrazovalo zákazníky od jeho používání.

Protože se k internetu připojovalo zatím jen velmi málo lidí, neměli to provozovatelé na začátku lehké. Seznam.cz nevydělával tak, jak by bylo pro jeho provoz potřeba. Veškeré finance se utratily za nákup hardwaru. Bylo tedy nutné sehnat nějakého investora. Lukačovič se obrátil se žádostí o radu na Jiřího Pallase, který v ČR zakládal pobočku švédského telekomunikačního operátora Tele2, a pro český portál pomohl sehnat švédskou společnost Spray International. „Dával jsem dohromady zprávu o českém trhu pro Spray. Spolupráce začala krátce poté, protože nás oba měla tato firma koupit,“ říká Jiří Pallas.

Nový investor lákal Lukačoviče na vybudování evropské sítě internetových portálů. Jenže se později ukázalo, že chce Spray pouze nakoupit velké množství firem a ty posléze výhodně prodat. Seznam.cz také nedostal peníze, pouze mu byly přislíbeny. „Ze zpětného pohledu nebyl úspěchem prodej podílu firmě Spray, ale z tehdejšího hlediska to bylo rozumné a následky se nedaly předvídat,“ myslí si Zandl.


Původní vzhled katalogu

Strategie: vývoj na prvním místě

Firma se ovšem brzy vzpamatovala a začalo se jí dařit. V červnu letošního roku zveřejnil Ivo Lukačovič na svém blogu výsledky valné hromady Seznamu. Firma dosáhla obratu 1022 milionů korun, hrubý zisk činil 480 milionů a po zdanění dosáhl čistý zisk hodnoty 350 milionů. Tím potvrdil pozici jedničky mezi českými internetovými portály.

„Iva obdivuji hlavně proto, že je jedním z mála průkopníků, kteří se nenechali převálcovat a zůstali na špičce. Ono je relativně snadné prorazit na začátku, ale být jednička pořád, to je kumšt a to on zvládl obdivuhodným způsobem,“ komentuje tyto výsledky Ondřej Neff.

Důvod úspěchu? Seznam.cz se v posledních letech stále drží stejné strategie. Zaměřuje se především na technický vývoj svých klíčových služeb a prodej reklamních ploch. Správu obsahu svých serverů přenechává externím partnerům. Weby patřící portálu mají být také co nejvíce jednoduché. „Z pohledu normálního uživatele se mu dle mého názoru povedlo a vede to, že se nenechá nachytat na různé technické finesy,“ upozorňuje Pallas.

Jak to vidí Seznamáci

Jak vnímají Seznam.cz a Ivo Lukačoviče současní i bývalí zaměstnanci? Podle našich informací nebylo ve firmě neobvyklé, když přišel ráno člen týmu do práce a během dne se dozvěděl, že bude propuštěn. Zároveň mu bylo nabídnuto vysoké odstupné, aby odešel co nejrychleji a nebrzdil ve fázi hledání nového zaměstnání svůj vlastní tým. Současní a ani bývalí zaměstnanci však nic takového přímo nepotvrzují. „V případě těch propouštění, u kterých znám podrobnosti, to vůbec nebylo takto dramatické,“ upřesňuje zdroj, který si nepřál být jmenován. K propouštění dochází v každé branži, v červnu například odešel generální ředitel Yahoo!.


Vývojáři Seznamu

„Nechá vás realizovat každý nápad, ctí profesi, kterou Seznamu přinášíte, a občas si udělá takovou legraci, že mu ji zbaštíte i s navijákem,“ shrnuje spolupráci s Lukačovičem nynější tisková mluvčí Rita Gabrielová. Čas od času však zažívá těžké chvíle, kdy introvertního zakladatele portálu přemlouvá, aby vystoupil někde na veřejnosti. Produktový ředitel Josef Šíma naopak oceňuje věcnost a konstruktivnost vzájemných diskuzí s Lukačovičem: „Ivo je velký vizionář a jako nadřízený někdy bývá poměrně rázný.“

Pavel Francírek, dříve pracující na projektu chatu Lidé.cz, vidí jako úspěch Lukačoviče především to, že se zakladatel portálu snažil udělat skutečný byznys: „Mnoho zajímavých projektů z té doby skončilo prostě proto, že jejich autoři potřebovali také platit jídlo, nájem a podobně. Ivo, ač sám je také technický nadšenec, měl od úplného začátku jasnou představu, že si na sebe Seznam musí také vydělávat.“

Francírek také upozorňuje na jedno úskalí jinak úspěšného seznamáckého byznysu. „Existují služby, které nejsou primární a přitom se pohybují v silně konkurenčním prostředí. Jednak se tím vytváří konkurence tam, kde by nemusela být, a také se musejí používat zdroje i tam, kde je nižší produktivita,“ poznamenal Francírek.

Problémy se zaměstnanci

Názor ITBIZ.cz

Byznys na internetu se postupně změnil. Původní zakladatele českých portálů nahradili manažeři a ředitelé. Pro firmu je důležité, aby původní vlastníci ustoupili přibližně po třech letech do pozadí a přenechali řízení někomu jinému. Uvidíme, jak se nové vedení vyrovná se zatím nenápadným vlivem zahraniční konkurence.

Jedním z dalších spolupracovníků byl i Dušan Janovský. Ten pracoval pro Seznam.cz od roku 2002 až do současnosti. Spolupráci pouze přerušil na dva roky. V Seznamu měl Janovský na starosti nejprve webdesign, později se stal manažerem fulltextového vyhledávání a stál u zrodu pay-per-click systému Sklik.

Samotnou spolupráci hodnotí kladně: „První historický úspěch Seznamu byl ve vybudování užitečného katalogu inspirovaného serverem Yahoo. Fulltextový vyhledávač Kompas byl také svého druhu zázrak. Třetí úspěch spočíval v tom, že si Ivo svou firmu udržel pod kontrolou, dokázal ji nějak řídit a nepřišel o ni v době internetové bubliny. Přitom se ze svého úspěchu nezbláznil. Zní to jako trivialita, ale v tomhle bodě ostatní selhali.“

Přestože se Dušan Janovský netají svým pozitivním vztahem k Seznamu, všímá si také přehmatů a chyb: „Za velkou chybu považuji přílišné rozkročení aktivit v letech v letech 2000 – 2003. Každá firma má limity svých možností, což je pro úspěšného začínajícího podnikatele těžké si uvědomit.“ Podle něj se Lukačovičovi také nepodařilo zvládnout personální politiku a to vedlo k častým změnám a odchodům programátorů i manažerů. „Problém byl v přehnaných očekáváních od lidí, zvláště ve vedoucích funkcích,“ domnívá se Dušan Janovský.

Globální konkurence přichází

Od srpna roku 2006 se Seznam.cz musí vyrovnávat s prvním zahraničním konkurentem. Na český trh totiž vstoupil vyhledávač Google. Podle nezávislého měření Navrcholu.cz tvořil v lednu letošního roku na měřených webech podíl příchozích návštěv z portálu Seznam.cz celkem 62,53 procent. Z vyhledávače Google přišlo na měřené weby pouze 24,75 % návštěv.

Tyto výsledky ukazují, že se český portál zatím o svoji pozici obávat nemusí. Českou pobočku Google totiž tvoří pouze dva lidé a ti většinu svého času tráví přesvědčováním zahraničních vlastníků, aby do České republiky investovali více času a peněz.

Související

Ivo Lukačovič: dávejte si pozor na rizikové investory
Seznam.cz ustoupí uživatelům a označí vlastní reklamu
David Duroň: muž, který restartoval Atlas.cz
Čeští zaměstnanci Google: Odhalíme 99 % podvodných kliknutí
Seznam.cz zveřejnil strategii pro letošní rok
Jiří Kocourek: Ivo Lukačovič: uzavřený podnikatel s jasnou vizí

Exit mobile version