Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) předpokládá, že by mohlo do listopadu předložit vládě novou strategii, která určí aktivity státu v oblasti elektronických komunikací v dalším desetiletí. • IBM odhaluje pět inovací, které v příštích pěti letech změní města. • Čeští exportéři mohou žádat o dotace na propagaci v zahraničí.
Strategie Digitální Česko
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) chce do letošního listopadu předložit vládě k odsouhlasení novou strategii, která určí aktivity státu v oblasti elektronických komunikací v dalším desetiletí.
Strategie pod názvem Digitální Česko má definovat kroky, které v Česku zjednoduší přístup k vysokorychlostnímu internetu. Bude se také týkat digitálního televizního vysílání a správy kmitočtového spektra.
O hlavních tezích strategie média informoval ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb MPO ČR Jan Duben na pražské konferenci Digitální milníky. „Cílem strategie je rozšířit v Česku pokrytí širokopásmovým internetem. Strategie by také měla dát impuls pro využívání služeb jako jsou e—Government, e—Learning či e—Health a podpořit rozvoj interaktivní digitální televize. Chceme vycházet z reálné situace, a proto do přípravy zapojíme odborníky i kraje,“ shrnul během konference Jan Duben.
Strategie rovněž zohlední implementaci telekomunikačního balíčku EU do českého práva, který bude mít na oblast elektronických komunikací v následujících letech zásadní vliv. Její důležitou částí ovšem bude také problematika , pro kterou se vžilo označení digitální propast. Jedním z konkrétních cílů strategie bude identifikovat, do jaké míry se tento fenomén týká České republiky a navrhnout postup, jakým by stát mohl tomuto fenoménu účinně zabránit.
V „Digitálním Česku“ se také objeví konkrétní návrhy na zjednodušení podmínek pro investice do komunikační infrastruktury.
Pět inovací budoucnosti pro města
Technologická společnost IBM prezentovala seznam inovací, které mají potenciál v příštích pěti až deseti letech změnit to, jak lidé žijí, pracují a baví se ve městech po celém světě:
- Města budou mít odolnější „imunitní“ systémy.
- Městské budovy budou vnímat a reagovat jako živé organismy.
- Auta a městské autobusy budou jezdit bez paliva.
- Chytřejší systémy uhasí žízeň měst po vodě a energii.
- Města budou reagovat na krizové situace ještě předtím, než se ozve tísňové volání.
Odhaduje se, že se každý rok do měst a městských oblastí stěhuje na 60 miliónů lidí – víc než milión lidí týdně. Čtvrtá výroční studie IBM Next 5 in 5 se soustředí na města, protože svět zažívá bezprecedentní urbanizaci. V loňském roce dosáhla naše planeta důležitého milníku – poprvé v historii žila ve městech většina světové populace.
Studie IBM Next 5 in 5 vychází z tržních a společenských trendů, od kterých se očekává, že transformují města, a z technologií pocházejících z laboratoří IBM po celém světě, které mají potenciál přeměnit tyto předpovědi ve skutečnost.
Města musí řešit souběžně problémy související se vzrůstající populací i zhoršující se infrastrukturou. IBM již spolupracuje s městy po celém světě na jejich chytřejším fungování, což jim pomůže zajistit dlouhodobě udržitelný růst.
České firmy mohou získat dotace na propagaci
Podnikatelé žádají již dva roky o dotace z programu Podnikání a inovace
Podnikatelům z České republiky se otevřela možnost žádat o dotace pro rozvoj svých aktivit na zahraničních trzích. Dne 15. ledna 2010 byla totiž zahájena druhá výzva dotačního programu s názvem Marketing. Program umožňuje firmám získat až 50 % z nákladů na prezentaci podniku na výstavách a veletrzích v zahraničí.
Dotační program Marketing má za cíl podpořit konkurenceschopnost českých podniků a zvýšit exportní příležitosti firem na světových trzích. Program je určen malým a středním podnikům, které mají uzavřena dvě po sobě jdoucí zdaňovací období. Podnikatelské subjekty mohou získat dotace na pronájem a provoz stánku na zahraničních veletrzích a na tvorbu propagačních materiálů s nimi spjatými. Program umožňuje společnostem čerpat minimálně 300 tisíc Kč na tyto aktivity, přičemž maximální hodnota není stanovena.
„Podnik, který má zájem žádat o dotace z programu Marketing, musí splňovat specifické podmínky. Společnost by měla působit ve zpracovatelském průmyslu, stavebnictví nebo informačních a komunikačních technologiích. Navíc by měl mít podnikatelský záměr dopad výhradně na podnikatelské činnosti realizované v mimopražských oblastech,“ uvedl Dušan Fibingr, ředitel společnosti Renards, která tuzemským firmám poskytuje dotační poradenství.
Administrací programu Marketing je ministerstvem pověřena agentura CzechInvest. V roce 2007 probíhala první výzva tohoto programu, na kterou byla vypsána alokace ve výši 500 milionů korun. Finanční prostředky jsou čerpány z Operačního programu Podnikání a inovace (OPPI) pro roky 2007 až 2013.
Přečtěte si také
IT byznys: příležitost pro české firmy shánět investory v Silicon Valley
IT byznys: pokles tržeb z podnikového software na 638 milionů eur
IT byznys: půl miliardy pro firmy na informační systémy z programu ICT
IT byznys: Microsoft vyplatí firmě i4i 290 milionů dolarů za zneužití patentu
IT byznys: 15% CIO potvrdilo snížení firemních IT rozpočtů
IT byznys: bývalí zaměstnanci rostoucí hrozbou pro informační bezpečnost
IT byznys: Open-source řešení pro datové schránky
IT byznys: nová generace mobilních plateb pomocí SIM karty
IT byznys: nespokojení klienti připraví firmy ročně o 19,3 miliardy korun
IT byznys: Heureka.cz a PaySec zaručí online nakupujícím vrácení peněz
IT byznys: tržní podíl Internet Exploreru se snižuje
IT byznys: možnost psát internetové adresy jinak než latinkou