IT byznys: podnikatelé poslali žádosti o dotace EU ve výši 66,6 miliardy

Za dva roky, tedy od začátku března 2007 do konce února 2009, obdržela agentura CzechInvest od podnikatelů 6 257 registračních žádostí o evropské dotace v hodnotě 66,6 miliardy korun. • Průzkum potvrdil problémy institucí pramenící z ekonomické krize, které jsou nuceny omezovat množství pronajatých kancelářských ploch. • Střední školy chtějí mediální výchovu. Nemají ale pedagogy.


Podnikatelé žádají již dva roky o dotace z programu Podnikání a inovace

Dotace o čerpání peněz z programu EU

Již dva roky, tedy od března roku 2007 do současnosti, posílají tuzemští podnikatelé agentuře CzechInvest žádosti o dotace z Operačního programu Podnikání a inovace. Za dva roky, tedy od začátku března 2007 do konce února 2009, obdržela agentura 6 257 registračních žádostí v hodnotě 66,6 miliardy korun.

V programovacím období 2007-2013 mohou čeští podnikatelé z Operačního programu Podnikání a inovace (OPPI) získat až 100 miliard korun nebo přesněji 3,6 miliardy euro. Hodnota peněz doposud vepsaná do žádostí ze strany podnikatelů se od skutečného čerpání může výrazně lišit. Opravdu to tedy neznamená, že by už teď byla vyčerpaná více jak polovina finančních prostředků z celého Operačního programu,“ vysvětluje Lukáš Vymětal, ředitel divize Strukturální fondy agentury CzechInvest.

Nejžádanější Eko-energie, Marketing a ICT v podnicích

Nejčastěji podnikatelé žádali o dotace z programu Eko-energie. Do konce února 2009 přijala agentura CzechInvest 1 319 registračních žádostí v celkové hodnotě přesahující 20 miliard korun.

Celkem 879 registračních žádostí zaslali podnikatelé do první výzvy programu Marketing. Jejich hodnota přesáhla půl miliardy korun. „Registrační žádosti mohly od 1. března 2007 do 31. prosince 2007 podávat firmy, které se rozhodly prorazit na zahraniční trhy. Program Marketing dotací podpořil například účast podniku na zahraničním veletrhu, zhotovení propagačních materiálů společnosti nebo získávání marketingových informací potřebných pro vstup na zahraniční trhy,“ vyjmenovává Vymětal.

Třetím nejúspěšnějším byl v prvních dvou letech Operačního programu Podnikání a inovace program ICT v podnicích. Agentura CzechInvest obdržela 840 registračních žádostí v celkové hodnotě přesahující dvě miliardy korun.

Krize přináší problémy s pronájmem kanceláří

Aktuální průzkum poradenské společnosti Cushman & Wakefield potvrdil, že finanční instituce jsou na čele společností, které postihla krize ekonomiky tak, že jsou nuceny redukovat množství pronajatých kancelářských ploch. Firma Cushman & Wakefield uskutečnila průzkum mezi 750 evropskými nájemci a pronajímateli včetně České republiky.

Podniky nejenže snižují množství pronajatých ploch, ale do prostor například stěhují větší počet zaměstnanců. Došlo tak k poklesu hodnoty průměrné plochy připadající na jednoho zaměstnance. Ta se snížila z loňských 12,8 metru čtverečních na 12,4 metru.
Na 40 % respondentů studie potvrdilo, že během posledního roku u nich došlo k intenzivnějšímu využívání pronajatých budov. Téměř třetina z nich se domnívá, že tento proces bude pokračovat i letos. Největší výkyvy a nastalé změny průzkum zjistil ve Velké Británii, nejmenší naopak ve střední a východní Evropě.

Efektivnější využívání kanceláří a propouštění zaměstnanců údajně mohou být stěžejními činiteli, které budou v příštích 12 měsících ovlivňovat poptávku po kancelářích. Dochází také k potvrzení tendence přechodu od používání uzavřených kanceláří ke kombinaci open space a jednotlivých kanceláří.

Dorazí mediální výchova do škol?

Pojem mediální gramotnost začíná být v poslední době skloňovaným tématem. O tom, zda –li si taková výuka začne budovat svojí pozici v českém školství, se snažila informovat agentura Commservis.com. Mediální výchova je součástí nových školních vzdělávacích programů, která má studentům pomoci odkrývat pokřivené zrcadlo médií a seznámit je se světem žurnalistiky. Mnozí učitelé však nemají s novým typem výuky zkušenosti a školy proto vyhledávají pomoc odborníků.

„Učitelé i studenti projevují o mediální semináře velký zájem. Na základě domluvy se školou jsme schopni nabídnout kurzy v různém rozsahu a s různým tematickým zaměřením,“ potvrzuje Eva Fruhwirtová z agentury Commservis.com, která se specializuje na oblast mediální výchovy a v současné době vede kurzy v Třebíči, Jihlavě a na dalších školách po celé republice.

Realita mediálního světa je pro studenty zajímavým tématem. Ve virtuálním světě internetu se s médii setkávají prakticky denně, ale jen málo z nich dokáže rozeznat skutečný svět od toho, který ukazují média. Problémem ve školách bývá s jejich zařazení do výuky, a proto v současnosti probíhají mediální kurzy spíše v rovině nepovinných volitelných seminářů.

Podle Fruhwirtové je pouze otázkou času a dodatečného vzdělání učitelů, kdy se do výuky mediální výchova plně začlení. V poslední době nabývají na významu nejrůznější komunikační prostředky, sociální sítě a děti potřebují, aby jim tento svět někdo uměl vysvětlit,“ dodává zástupkyně Commservis.

Na tuto situaci začaly reagovat ve velkém nejrůznější neziskové organizace a vzdělávací instituce, které nyní už v téměř každém větším městě vypisují školení pro pedagogy a mezi učiteli zájem o ně neustále stoupá.

Přečtěte si také

IT byznys: MF žádá o vstřícnost k podnikům v potížích
IT byznys: podpora EU pro malé a střední firmy
IT byznys: krize se už dotkla 90 % evropských firem
IT byznys: na začátku února dosahovala nevyžádaná pošta až 79,5 %
IT byznys: Datové schránky ušetří státu více než 200 mil. ročně
IT byznys: třetina mladistvých na Internetu obětí on-line obtěžování
IT byznys: Softwarem proti finanční kriminalitě
IT byznys: Objem celosvětově uzavíraných transakcí dosáhne minima
IT byznys: platby kartami Visa rostly v Evropě dvojciferným tempem
IT byznys: Češi na Internetu preferují platbu dobírkou a bankovním převodem
IT byznys: Skype využije OS Android
IT byznys: přes polovinu Čechů se bojí kvůli krizi o svojí životní úroveň
IT byznys: napadení českých uživatelů sítě Facebook
IT byznys: 34 % firem se snaží v době krize udržet stávající zákazníky
IT byznys: 90 % uživatelů se na Internetu nechává inspirovat tipy na dárky
IT byznys: brněnské centrum IBM vstoupilo do Second Life

Exit mobile version