IT byznys: Češi na Internetu preferují platbu dobírkou a bankovním převodem

V minulém týdnu byla zveřejněna zpráva o platebním chování Čechů na Internetu. Platí se hlavně dobírkou a převodem. • Využití sociálních sítí v Česku stále roste, profil má vytvořeno až 70 % uživatelů starších 15 let. • AVG Technologies před týdnem oznámila akvizici společnosti Sana Security, jejíž technologie chrání uživatele před krádežemi online identity.


Nákupy na webu platíme hlavně dobírkou a převodem

Opět po týdnu přicházíme se souhrnem několika významných událostí, které se staly ve světě informačních a komunikačních technologií. Ze zprávy nákupního rádce Heureka.cz se například dozvíme podrobnosti o realizacích plateb za internetové nákupy v Česku. Minulý týden ovšem provázely i jiné zajímavé události, které vám dnes představíme.

V platbách vede dobírka a bankovní převod

Za nejlepší způsoby platby při nákupu na internetu považují Češi platbu dobírkou a bankovním převodem. Většina z nich také tyto způsoby placení vyzkoušela. Tyto výsledky ukázal výzkum o nakupování na internetu realizovaný nezávislým nákupním rádcem Heureka.cz ve spolupráci s portály Aukro.cz a Obchodni-dům.cz, který byl proveden na reprezentativním vzorku téměř 24 000 uživatelů českého internetu.

Jaký je nejlepší způsob platby?

Nejpřijatelnějším způsobem platby je pro většinu Čechů platba na dobírku, to uvedlo téměř 50 % odpovídajících. „Ukazuje se, že jsme při nákupu na internetu opatrní a nechceme platit, aniž bychom viděli zboží. Zákazníci mají zejména negativní zkušenost s platbou předem, protože se stává, že obchod takové zboží nedodá. Řešením je především vybírat důvěryhodný obchod a na dostupnost se dotazovat ještě před uzavřením objednávky,“ říká Tomáš Hodboď, manažer webu Heureka.cz. Bankovní převod považuje za nejlepší způsob platby přibližně 34 % dotázaných. Pouze 3 % odpovídajících považuje za nejlepší způsob platbu přímo na pobočce obchodu při převzetí zboží.

Jaký způsob platby jste již využili?

V praxi je nejčastěji využívaným způsobem platby platba dobírkou, následovaná platbou bankovním převodem. Necelých 10 % odpovídajících využilo platbu kartou nebo přímo v sídle společnosti. „Platba kartou u nás výrazně zaostává za zahraničím, kde je často nejoblíbenější platební metodou,“ říká Tomáš Hodboď.

Výzkum poukázal na to, že nakupovat na internetu už se nebojíme. Celkem 67 % nakoupilo v loňském roce za více než 5 000 Kč, z toho 22 % za 20 000 Kč a více. Jen 4 % dotázaných utratila za loňský rok méně než 1 000 Kč. Poměrně tradiční Češi se internetu přestávají bát, nákup na internetu vyzkoušelo více než 90 %, téměř 50 % z nich nakupuje alespoň jednou měsíčně. Mezi největší výhody takového nákupu uvádějí finanční a časovou úsporu.

Sociální sítě jsou trendy i v Česku

Internet zažívá v posledních letech boom v počtu společenských sítí a počtu do nich zapojených lidí. Mediaresearch přichystala výzkum, ve kterém zjišťovala aktuální situaci v oblasti fungování komunitních síti v ČR a možnosti jejich potenciálního marketingového využití.

Až 70 % internetové populace starší 15 let má na některé sociální/komunitní síti vytvořen svůj vlastní profil. Pouze čtvrtina uživatelů internetu profil vytvořen nemá a ani o tom v nejbližší době neuvažuje. Naopak 4 % lidí se teprve chystají si svůj profil vytvořit. S rostoucím věkem jsou lidé v tomto ohledu spíše konzervativnější (především lidé nad 45 let). Výrazně nižší podíl u lidí s vlastním profilem na internetu je patrný již ve věkové kategorii 35-44 let. I když je podíl ve starších věkových kategoriích nižší, rozhodně není zanedbatelný. Právě v kategorii lidí nad 45 let je největší potenciál k vytváření nových profilů (7 % deklarovalo, že se profil chystá vytvořit).

Jaké sítě jsou v ČR nejoblíbenější?

Spontánně uváděnou a nejvíce využívanou sociální sítí v Čechách je komunitní síť Spolužáci.cz (36 %) následovaná komunitní sítí Lidé.cz (20 %). Třetí u nás nejsilnější komunitní sítí je server Líbímseti.cz (13 %). Ze zahraničních komunitních sítí je zde nejvíce využívanou sítí Facebook, následován YouTube – pozor nejedná se zde však o návštěvnost webové stránky, ale využívání její komunitní části. Také je nutné zdůraznit to, že obě tyto sítě jsou již lokalizovány do českého jazyka.

Akvizice Sana Security

AVG Technologies dnes oznámila akvizici společnosti Sana Security, jejíž technologie chrání uživatele před krádežemi online identity. Vychází přitom z bezpečnostního softwaru, který je založen na tzv. behaviorální analýze a aktivně chrání počítač před hrozbami z internetu. Obdobným způsobem chrání lidské tělo jeho imunitní systém. Technologie Sana doplňuje existující portfolio AVG a centrála firmy v kalifornském Redwood City bude prvním pracovištěm AVG Technologies v Silicon Valley.

„Akvizice Sany znamená pro AVG jeden z největších úspěchů v oblasti prevence krádeží osobních dat. Unikátní behaviorální software Sana v kombinaci s existující bezpečnostní technologií AVG poskytne komplexní nepřetržitou ochranu online identity v reálném čase. Toto řešení současně zůstane nadále nenáročné na systémové požadavky, aby byl zaručen optimální výkon počítače. To je hlavní požadavek jak domácích, tak firemních uživatelů,” řekl generální ředitel AVG Technologies J. R. Smith.

Exit mobile version