IT byznys: Objem celosvětově uzavíraných transakcí dosáhne minima

V minulém týdnu byla představena studie KPMG Corporate Finance Global M&A Predictor předpovídající, že v roce 2009 bude nadále docházet k celosvětovému poklesu v oblasti fúzí a akvizic.• Portál Workline prezentoval soubor rad, jak mohou malé a střední firmy v období hospodářské recese výrazně ušetřit náklady. • Společnost Genesys zveřejnila zprávu zaměřenou na trendy v oblasti péče o zákazníky a call center.


Globální výhled v oblasti fúzí a akvizic

Opět po týdnu přicházíme se souhrnem několika významných událostí, které se staly ve světě informačních a komunikačních technologií. Ze zprávy KPMG vyplývá, že objem celosvětově uzavíraných transakcí dosáhne minima ve druhém a třetím čtvrtletí, na konci roku 2009 začne postupné oživování. Minulý týden ovšem provázely i jiné zajímavé události, které vám dnes představíme.

Pokles transakcí v následujících měsících

Studie KPMG Corporate Finance Global M&A Predictor předpovídá, že v roce 2009 bude nadále docházet k celosvětovému poklesu v oblasti fúzí a akvizic. Avšak později v tomto roce dojde k postupnému oživení současně s tím, jak se zlepší likvidita a hodnotová atraktivita v některých sektorech.

KPMG Global M&A Predictor ukazuje na významný pokles v hodnotové atraktivitě podniků v příštích 12 měsících, a tudíž i na klesající motivaci uzavírat transakce (celosvětový pokles o 22,2 procent z 15,3násobku na konci května 2008 na 11,9násobek ke konci listopadu 2008). Předpověď poměrů čistého dluhu vůči EBITDA vzrostla z 0,93násobku na 1,06násobek, což představuje zhoršení o 13,5 procenta, a tedy i signál snižující se finanční kapacity realizovat transakce.

Alex Verbeek, partner odpovědný za Finanční poradenství v KPMG ve střední a východní Evropě, říká: „Zjištění obsažená v naší nejnovější studii potvrzují náš názor, že rok 2009 bude z hlediska transakcí v oblasti fúzí a akvizic špatný. Očekáváme, že celosvětový objem transakcí bude dále klesat až do třetího čtvrtletí. Kvůli nižší likviditě na trhu a omezené dostupnosti dluhu budou klesat motivace a finanční kapacity pro realizaci transakcí.“

Region střední a východní Evropy a Česká republika

V České republice i v celém regionu střední a východní Evropy dojde k podobnému výraznému poklesu realizovaných transakcí. Alex Verbeek k tomu říká: „V uplynulých třech měsících jsme byli svědky toho, jak řada transakcí skončila těsně před svou realizací nezdarem. Důvodů je několik. Jednak je již nějakou dobu velmi obtížné získat od bank finanční prostředky na akvizice, jednak potenciální kupci čekají, až ceny ještě více klesnou.

Úvěrové financování je v posledních několika měsících mimořádně problematické a tato situace má dle očekávání pokračovat i nadále. Pokud jsou banky vůbec ochotny v daném segmentu finanční prostředky poskytnout, děje se tak pouze za značně zvýšené úrokové marže (o několik stovek bazických bodů) a při velmi nízkém poměru cizích finančních prostředků vůči vlastním zdrojům. Ač se to může zdát paradoxní, nedostatečná dostupnost úvěrů pravděpodobně opět povede ke vzniku nových transakcí. Důsledky výše uvedeného se pravděpodobně projeví také při privatizaci společností ČSA a Letiště Praha.

Jak šetřit náklady

Globální ekonomická krize již zasáhla řadu tuzemských firem. Další její dopad teprve očekávají. Z nedávného období pochází studie serveru Workline, který zveřejnil soubor rad, jak mohou malé a střední firmy v období hospodářské recese výrazně ušetřit náklady. Firmám a podnikatelům v nich mimo jiné doporučuje při práci maximálně využívat nových možností Internetu, a to jak pro spolupráci mezi zaměstnanci, tak v kontaktu s obchodními partnery.

Portál doporučuje:

Zanalyzujte telefonní náklady
Omezte cestování na schůzky
Zredukujte kancelářské prostory
Prověřte náklady na správu emailů
Využívejte internetové služby
Nesnižujte náklady na vzdělávání

Zkreslený pohled manažerů na péči o zákazníky

Vrcholoví manažeři mají často zkreslený pohled na péči o zákazníky. S tímto zjištěním přišla společnost Genesys ve své nové zprávě, která loni zjišťovala vnímání péče o zákazníky uvnitř 927 společností ze 47 zemí.

Průzkum srovnával názory firemních odborníků na péči o zákazníky, kteří dobře vědí, jak reálná péče vypadá, s pohledem vrcholových manažerů, kteří rozhodují o obchodní strategii firmy, ale se zákazníky se málokdy setkají. „Z průzkumu vyplynulo, že jejich pohledy na věc se často rozcházejí, a to i v zásadních oblastech, jakými jsou kvalita a způsob péče o zákazníky. V důsledku to může znamenat, že firma se chová k zákazníkům jinak, než management veřejně prohlašuje,“ komentovala průzkum Marie Udal, manažerka společnosti Genesys, jež patří mezi přední poskytovatele systémů pro péči o zákazníky a která byla i zadavatelem průzkumu.

Průzkum ukázal, že odborníci na péči o zákazníky i jejich šéfové se shodnou alespoň v jednom: že úroveň klientské péče ovlivňuje vnímání značky společnosti. O tom je přesvědčeno 92 procent šéfů a 85 procent odborníků. „Nicméně jen 20 procent z obou skupin věří, že jejich centrum péče o zákazníky tuto velmi strategickou roli opravdu naplňuje. Více než polovina respondentů z obou skupin (58 %) se dokonce domnívá, že jejich call centrum je spíše operativní než strategický prvek ve struktuře firmy,“ řekla Marie Udal.

Rozpory ve vnímání péče o zákazníky jsou téměř všude

Zatímco více než tři čtvrtiny top manažerů (78 %) je přesvědčeno, že jejich firmě se daří zaznamenávat a předávat dále zpětnou vazbu zákazníků, odborníci pečující o zákazníky o tom přesvědčeni nejsou (62 %). Pozitivní mínění má tedy v tomto ohledu až o 16 procent manažerů call center méně. Nejvíce se o názor zákazníků zajímají německé firmy – zpětnou vazbu zaznamenává a dále zpracovává 75 procent tamních firem.

Přečtěte si také

IT byznys: platby kartami Visa rostly v Evropě dvojciferným tempem
IT byznys: Češi na Internetu preferují platbu dobírkou a bankovním převodem
IT byznys: Skype využije OS Android
IT byznys: přes polovinu Čechů se bojí kvůli krizi o svojí životní úroveň
IT byznys: napadení českých uživatelů sítě Facebook
IT byznys: 34 % firem se snaží v době krize udržet stávající zákazníky
IT byznys: 90 % uživatelů se na Internetu nechává inspirovat tipy na dárky
IT byznys: brněnské centrum IBM vstoupilo do Second Life

Exit mobile version