V předchozích dnech vyzvali představitelé Evropské komise (EK) členské státy unie ke zvyšování mediální gramotnosti svých občanů. • Americká technologická společnost IBM uskutečnila celosvětovou on-line diskuzi – Smarter Planet University Jam, které se zúčastnilo téměř 2 000 studentů a pedagogů z více než 200 univerzit ve 40 zemích spolu s odborníky, klienty a obchodními partnery IBM. • Podle sdružení SPIR v tuzemsku posiluje segment webové reklamy, její objem rostl o 24 procent.
Eurokomisařka Viviane Redingová
Evropské zvyšování mediální gramotnosti
Z nedávného vyjádření představitelů EK vyplývá, že by se členské státy unie měly více zajímat o problematiku mediálního povědomí svých občanů. Bruselští úředníci přímo vyzvali země Evropské unie k silnější propagaci „mediální gramotnosti“.
Co si pod tím EK představuje? Jde především rozšiřování a získávání schopností správným způsobem přistupovat k médiím. Porozumět jejich činnosti, výstupům a získat schopnost kriticky vyhodnocovat jejich obsah a různé kontexty. EK uvedla, že v případě nezískání těchto schopností by hrozilo, že mladí ale i starší lidé mohou přijít o možnosti a výhody, které jim nabízí současné možnosti moderních technologií.
Evropská komise prezentovala nedávno studii, podle které je zhruba šest z deseti obyvatel starého kontinentu „digitálně gramotných“. Přibližně 56 procent z těchto Evropanů totiž pracuje alespoň jednou týdně s internetem, zatímco ještě v roce 2005 to bylo jen 43 procent. Dalších 24 procent Evropanů, kteří nedisponují připojením k internetu doma, hovořilo o tom, že bez připojení jsou kvůli tomu, že nemají potřebné znalosti k jeho využívání. Ve velkém procentu se jedná o starší lidí.
Členské státy i dané odvětví musí podle vyjádření EK zvýšit povědomí o řadě mediálních sdělení, s nimiž se lidé setkávají. Jde třeba o reklamu, filmy i on-line obsah.
„Pro lidi, kteří nejsou schopni využívat moderní média, jako jsou například sociální sítě nebo digitální televizi, bude složité podílet se na interaktivní komunikaci s okolním světem a zapojit se do něj,“ znělo prohlášení eurokomisařky pro informační technologie Viviane Redingové.
IBM diskutuje se studenty o globálních problémech
Technologická firma IBM realizovala online diskuzi se studenty, která se uskutečnila pod názvem Smarter Planet University Jam. Probíhala v globálním měřítku a zúčastnilo se na 2000 studentů. Náplní a cílem bylo hovořit nad tématy, které se dotýkají všech obyvatel. IBM plánuje pokračovat v dialogu s univerzitními studenty i nadále, proto se rozhodla vytvořit studentský poradní výbor, který bude s IBM spolupracovat na doporučeních ohledně budoucího zapojení studentů do iniciativ Smarter Planet (Chytřejší planeta).
Firma též spustí na Facebooku aplikaci, která umožní studentům spojit se s mentory z IBM. Kromě toho IBM spouští nový program pro zaměstnance, který jim umožní i vzdáleně iniciovat a dohlížet na studentské projekty v oblastech Smarter Planet.
Ze setkání vyšlo několik zajímavých výstupů. Osm z deseti studentů si přeje, aby univerzity přeměnily tradiční studijní prostředí, a přes 90 procent se chce připojit nebo založit na své škole skupinu, která bude aktivně prosazovat téma ochrany životního prostředí. 64 procent studentů se domnívá, že svět má šanci do roku 2025 zvrátit nárůst uhlíkových emisí, a 60 procent věří, že vzdělání a efektivní dopravní systém nabízejí největší naději pro dlouhodobou udržitelnost našich měst.
Příklad reklam na serveru Facebook
Účastníci neboli „Jammeři“ vidí prostor pro vytvoření nového modelu vzdělávání, jehož základem budou chytřejší, navzájem propojené univerzitní kampusy využívající ke svému rozvoji praktické znalosti vznikající v sociálních sítích. Univerzity budou více využívat virtuální prostředí a videokonference ke zkvalitnění výuky, spolupráce, vzájemného propojení a komunikace.
Zajímavým výsledkem setkání je také názor vypovídající o nutnosti spolupráce akademických kruhů, vlád a průmyslu, která je základem úspěchu v globální ekonomice založené na službách. Smyslem této spolupráce je rozvoj osobností, jež by disponovali hlubokými znalostmi jedné konkrétní disciplíny a širším rozhledem v jiných oblastech.
Růst webové reklamy o 24 %
Další oznámení z minulého týdne pochází od Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). SPIR, zabývající se měřením internetových statistik, informoval na setkání s novináři o tom, že se v prvním pololetí letošního roku v tuzemsku meziročně zvýšil objem internetové reklamy o 24 procent. Konkrétně vyjádřeno na bezmála 1,6 miliardy korun. Za červenec pak získali internetoví příjemci reklamy 228 milionů korun, což je o 45 milionů více než loni.
„Tyto hodnoty jsou potvrzením, že objem internetové reklamy neustále roste. Nejmenší zaznamenaný meziměsíční nárůst byl šest procent. Pokles jsme zatím nezaznamenali žádný,“ hovořil před novináři Lukáš Vinkler ze společnosti Mediaresearch, která se společně se SPIR na šetření účastnila.
Podle prezentovaných čísel za reklamu na internetu od počátku roku do konce července nejvíce utržil internetový portál Seznam.cz. Společnost tak získala 90,2 miliónu korun. Na druhém místě skončila firma Centrum Holdings se 62,2 miliónu Kč. Pomyslný bronz pak drží Mafra s příjmy z online reklamy v výši 26,6 miliónu. Další jsou CET 21 se 4,5 miliónu a Ringier se 3,5 miliónu korun.
Majoritní podíl reklamy na internetu je podle analýzy ve standardní podobě – tedy například ve formě bannerů, inzerenti také silně investují do reklamy ve vyhledávačích.
Přečtěte si také
IT byznys: podnikatelé pro zavedení jednotného inkasního místa
IT byznys: 81 % českých podniků ucítilo krizi na tržbách
IT byznys: částečné úvazky v Česku využívané minimálně
IT byznys: zájem o ready-made firmy vzrostl o desetinu
IT byznys: firmy s odsouzenými nebudou mít přístup k tendrům
IT byznys: až pětina firem zvažuje přesun do ciziny
IT byznys: Elektronické ohlášení živnosti se stalo praktickou pomůckou
IT byznys: očekávaný růst mobilní reklamy za dva roky
IT byznys: krize zapříčinila nárůst nesplácených úvěrů a omezenou likviditu bank
IT byznys: snadnější podnikání v zemích EU díky novému zákonu
IT byznys: 45 % podnikatelů říká, že nám Brusel ztěžuje podnikání
IT byznys: evropské normy představují pro firmy náklady více než 1 bilion EUR
IT byznys: zveřejnění platů a odměn manažerů státních firem je správné