IT byznys: Existenční problémy třetiny firem kvůli krizi

V předchozím týdnu uvedla Vysoká škola ekonomická (VŠE) průzkum, dle kterého má krize ekonomiky za příčinu ohrožení existence třetiny firem v České republice. • Aktuální průzkum tuzemských finančních serverů ukázal, že využití elektronického bankovnictví místo chození do banky se finančně vyplatí. • Technologická společnost SAP sestavila žebříček příznaků, podle kterých mohou manažeři firem rozpoznat, že práce s informacemi v jejich firmě není na potřebné úrovni.

Krize ohrožuje existenci firem

Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE) realizovala průzkum, ze kterého vyplývá, že pro bezmála třetinu tuzemských firem (32 procent) je nynější doba ekonomicky velice náročná a podmínky panující na trhu téměř ohrožují existenci podniku. Zkoumaný vzorek pro potřeby průzkumu VŠE tvořilo v první vlně 80 a ve druhé vlně téměř 200 firem.
Při šetření VŠE bylo v letošním březnu zjištěno takové vnímání podmínek za současné krize u 22 procent podniků. Celých 19 procent respondentů z řad firem uvedlo, že stávající situace naopak přináší příležitosti ve vyšší míře než obvykle. Bezmála polovina odpovídajících firem považuje panující podmínky za normální.

Podle vyjádření vedoucí katedry podnikové ekonomiky VŠE Evy Kislingerové se potvrdilo, že krize dopadá na situaci podniků postupně. Krize se dle výsledků šetření šíří ekonomikou především ve svých druhotných dopadech, jakými jsou insolvence, platební neochota a nezaměstnanost.

Specialisté vysoké školy predikují, že následné dozvuky krize budou mít vliv na hospodářství ještě poměrně dlouhou dobu. Firemní subjekty stále ve větším počtu redukují stavy zaměstnanců a budou v tom pravděpodobně ještě pokračovat. Odhaduje se tedy kontinuálně rostoucí nezaměstnanost v Česku; na více než předpokládaných deset procent na konci letošního roku.

Průzkum ukázal, že v březnu letošního roku mělo v plánu propouštět nebo právě propouštělo 33 procent podniků. To představuje třetinu firem na trhu. V červenci propouštělo nebo propouštění připravovalo 58 procent podniků, z toho u čtvrtiny podniků se jednalo o více než desetinu lidí a ve 33 procentech o počet nižší než desetina zaměstnanců.

Internet banking se vyplatí

Ze společného šetření serveru Peníze.cz a Bankovnipoplatky.com vyplynulo, že používáním internetového bankovnictví lze ušetřit náklady namísto chození na pobočky bank. Ebanking se dle průzkumu vyplatí. Konkrétně bylo zjištěno, že používání internetového bankovnictví sníží měsíční náklady klienta na účet v průměru o více než 50 korun.
Další výhody dle průzkumu plynou při používání elektronického bankovnictví i z hlediska úspor bank. Ty tak mohou výhodně uspořit peníze vydávané za obsluhu zákazníků na přepážkách. Průzkum ukázal, že zvolením správného běžného účtu je i při důrazu na využívání internetového bankovnictví možné uspořit přes sto korun za měsíčně.

Dle prezentovaných informací má nejlevnější internetový účet ve své nabídce tuzemské zastoupení mBank. Zde za účet tohoto charakteru průměrný klient nezaplatí ani korunu. Při splnění podmínek zvýhodněných programů Raiffeisenbank a GE Money Bank zaplatí za používání účtu měsíčně kolem 30 korun. Méně než 50 korun měsíčně dle průzkumu zaplatí i běžný klient družstevní záložny Fio.

V průzkumu byl jako nejdražší pro běžného bankovního klienta vyhodnocen Osobní účet od České spořitelny a Citikonto od Citibank. Přestože klient nemá zájem osobně chodit na pobočky a využívat tak služeb na přepážkách, uhradí České spořitelně za měsíc 166 korun. V Citibank bude klient, pokud nemá v bance minimálně půl milionu korun, každý měsíc chudší o 377 korun.

Pro potřeby průzkumu byl charakterizován profil běžného klienta. Byl sestaven z informací bankovních ústavů o průměrném počtu jednotlivých transakcí, které jejich klienti měsíčně provádějí. Závěr vyšel takový, že běžný klient disponuje jedním běžným účtem, platební kartou, internetovým bankovnictvím, chodí mu na účet čtyři příchozí platby. Dále má běžný klient sedm odchozích plateb z elektronických trvalých a jednorázových příkazů, zadává a mění trvalé příkazy pouze elektronicky a má zřízeno SIPO. Pro výběr hotovosti využije bankomat dvakrát u své a jednou u cizí banky.

SAP přichází se žebříčkem o práci s informacemi

Společnost SAP identifikovala následující typické příznaky, podle kterých může management firmy rozpoznat, že pro efektivní řízení potřebuje sofistikovanější řešení Business Intelligence:

Různá oddělení mají „svou verzi“ důležitých údajů a jejich hodnoty se mezi sebou liší. Místo analýzy problému a hledání jeho řešení se tak pracovníci na poradách dohadují o to, čí údaje jsou správné.

Nelze provést detailní analýzu, protože některé dílčí údaje nejsou k dispozici. Společnost například ví, jaký zisk přinášejí jednotlivé její prodejny, ale není schopna identifikovat, jaké zboží se v nich nejlépe prodává.

Důležité informace nejsou po ruce, protože s nimi disponují jen určitá oddělení nebo pracovníci. Místo rychlé analýzy údajů je tak manažeři nejprve musí složitě získávat.

Starší údaje nejsou kvalitně archivovány, není proto možné srovnávat vývoj údajů za několik posledních let. Často se při přípravě analýzy zjistí, že aktuální data jsou v příslušné tabulce, ale loňskou tabulku zpracoval pracovník, který již ve firmě není – a údaje jsou neznámo kde.

Malým i velkým problémům je věnována stejná pozornost, protože manažeři nemají nástroje, jak identifikovat události s nejzásadnějším dopadem na fungování firmy a její výsledky. Často se stává, že je problematický projekt odhalen až tehdy, když se výrazně zpozdí nebo je zásadně překročen jeho rozpočet – a je tedy pozdě na efektivní řešení.

Přečtěte si také
IT byznys: EK vyzývá státy ke zvýšení mediální gramotnosti
IT byznys: podnikatelé pro zavedení jednotného inkasního místa
IT byznys: 81 % českých podniků ucítilo krizi na tržbách
IT byznys: částečné úvazky v Česku využívané minimálně
IT byznys: zájem o ready-made firmy vzrostl o desetinu
IT byznys: firmy s odsouzenými nebudou mít přístup k tendrům
IT byznys: až pětina firem zvažuje přesun do ciziny
IT byznys: Elektronické ohlášení živnosti se stalo praktickou pomůckou
IT byznys: očekávaný růst mobilní reklamy za dva roky
IT byznys: krize zapříčinila nárůst nesplácených úvěrů a omezenou likviditu bank
IT byznys: snadnější podnikání v zemích EU díky novému zákonu
IT byznys: 45 % podnikatelů říká, že nám Brusel ztěžuje podnikání
IT byznys: evropské normy představují pro firmy náklady více než 1 bilion EUR
IT byznys: zveřejnění platů a odměn manažerů státních firem je správné

Exit mobile version