Další americká vládní instituce se potýkala se softwarovým útokem, tentokrát cracker napadl ministerstvo dopravy. Zneužití informací zatím není jisté • Electro World jako první maloobchodní řetězec spustil počítačový konfigurátor. Oblíbená je především personalizace notebooků.
Američané se až příliš často potýkají s elektronickými útoky na půdě státních institucí. Poslední bylo ministerstvo dopravy. Cracker zde údajně ukradl citlivé informace.
Kromě ministerstva dopravy se útok týkal i několika dalších korporací, jako je Hewlett-Packard, Hughes Network Systems, Unisys group a další. Nebezpečný soubor infikoval tentokrát jen limitované množství počítačů, přesto byl schopen plnit nerušeně svoji funkci. Hlídací systémy nezaznamenaly aktivitu překračující stanovenou normu pro elektronický útok. Žádná z napadených organizací se zatím nevyjádřila ani nevydala prohlášení. Mluvčí ministerstva dopravy dokonce tvrdila, že ministerstvo žádný útok nezaznamenalo. Program ukradená data posílal na stránku hostovanou na portálu Yahoo!. Ani tam nikdo nepojal podezření, že je zmíněná stránka spojena s nelegální aktivitou.
Analytici softwarových a bezpečnostních firem ale vyjadřují obavy. Andrew Jaquith, analytik bezpečnostní společnosti Yankee Group, řekl pro deník Computerworld: „Je nutno se obávat. Je zvláštní, že tento specifický druh malwaru nebyly antivirové programy schopny odhalit. Program nerušeně škodil poté, co hladce prošel velmi dobrou firemní softwarovou obranou.“
Na objevení nové hrozby okamžitě zareagovali softwarové společnosti a začaly vydávat záplaty a updaty svých antivirových produktů. Nebezpečí by tak nadále nemělo hrozit. Podle různých spekulací není jisté, zda nebyly ukradené informace již někde zneužity. Cennost dat z takových zdrojů je nepopiratelná.
Electro World má počítačový konfigurátor
Jako první maloobchodní řetězec v ČR uvedl Electro World do provozu svůj projekt „počítačový konfigurátor“. Služba, se kterou jsme měli možnost se již setkat u specializovaných internetových prodejen počítačů, tak objevuje nový rozměr. Zpřístupňuje obchod co nejvíce zákazníkovi – laikovi.
Ten většinou nemá čas ani zájem studovat složité technické parametry, kterým navíc mnohdy ani nerozumí. Zákazník si tak v lehkých podmínkách sestaví počítač dle vlastních představ a do 48 hodin se může těšit na jeho dodání. Službu jsem si prohlédl a sám mohu prohlásit, že je velmi uživatelsky příjemná a nevyžaduje od zákazníka prakticky žádné odborné znalosti. Možná se tak satisfakce dostane i zákazníkům, kteří chodí do počítačových prodejen s přáním „chci počítač na e-mail“, či „chci počítač na hry“ a setkají se často s nechápavým výrazem prodejce.
Zákazníci si mohou vybrat ze tří kategorií: klasické domácí PC, Multimedia center a notebooky. Právě nabízená personalizace přenosných počítačů je zatím na českém trhu zcela ojedinělá. O tom, že služba není zcela bezúčelná, a že je dnes velké procento trhu složeno i ze zákazníků – počítačových laiků, svědčí velká oblíbenost služby už během prvních šesti týdnů provozu. Budou některé další prodejny příkladu Electro Worldu následovat? Zpřístupní se laickým pohledem složitý trh s počítači i technicky nezdatné veřejnosti? Nechme se překvapit.
Související
IT byznys: konečně si zavoláte z letadla
Rubriky: InternetSecurity