Widgety jsou prostředkem, jak se dostat k potenciálnímu zákazníkovi blíž a být mu na očích bez toho, aby musel často navštěvovat webovou prezentaci společnosti. Jedná se o miniaplikace, které si sám nainstaluje na pracovní plochu počítače, prohlížeče či personalizovatelné stránky typu iGoogle či Facebook. K tomu však musí mít motivaci, proto widgety obsahují užitečné funkce, jako například zpravodajství či vyhledávání ve službách. Pojďme si princip widgetů představit blíže.
Některé podoby widgetů.
Co znamená widget?
Co vlastně je widget? Widget je jednoduchá samostatná aplikace, kterou uživatel umístí (nainstaluje) přímo na plochu svého počítače nebo na plochu svého webového prohlížeče, respektive aplikace. Podstatné je, že widget obsahuje personalizované a hlavně stále aktuální údaje.
Widgety přitom můžete používat buď v prostředí Windows Vista, Mac OS nebo jako součásti webových aplikací jako je kupříkladu iGoogle nebo Facebook. Slovo widget znamená miniaplikace, část aplikace, nástroj, věcička, udělátko. Terminologie v tomto směru není úplně ustálena (nejen v českém jazyce) a tak se můžete setkat i s termíny facelet nebo gadget.
Zase jedna marketingová bublina?
Zatímco někteří marketéři vynášejí použítí widgets do nebe, jiní jej zatracují. Jak to s widgets opravdu je? Widget samozřejmě není žádný samospasitelný nástroj, který vyřeší všechny vaše marketingové otázky. Widget ve své podstatě nenabízí nic marketingově převratného, je pouze dalším kanálem pro komunikaci a způsobem, jak se dostat k uživatelům na plochu, do jejich Facebooku nebo MySpace profilu.
Widget je technologie, která vám umožní zkvalitnit a zjednodušit komunikaci s uživatelem nebo dokonce otevřít nový komunikační kanál. Protože s instalací widgetu uživatel musí souhlasit (respektive musí ji iniciovat), musí mu widget přinášet významnou přidanou hodnotu. A zde se opět vracíme ke kořenům marketingu, respektive internetového marketingu: uživatel vás bude mít rád jedině tehdy, když mu něco zajímavého nabídnete, v opačném případě vás zatratí jedním kliknutím myši.
Widget pro internetový marketing
Jedno ze základních pravidel internetového marketingu říká, že uživatel vnímá vaší internetovou prezentaci jako součást vaší služby a produktu. Z vaší internetové prezentace uživatel získává návody, doplňkové informace, používá jí pro řešení problémů, reklamace a další dodatečný servis. No a tak logicky přichází otázka, nemůžeme tyto služby klientovi poskytnout, aniž bychom ho nutili přijít na webovou prezentaci? Nemůžeme mu být blíže? A zde přichází koncepce marketingového využití widgets.
Cílem widgetu je usnadnit, zpříjemnit a zrychlit přístup k internetovým informacím. K čemu mi tedy konkrétně může widget posloužit? Přímo na ploše můžete mít neustále informace o aktuálním kurzu koruny, posledních novinkách v IT nebo ekonomice, vyhledávač tras, akvárium, rádio, informace o emailech, o počasí, volných pracovních místech a mnohé další.
Uživateli o krok blíž
Co přináší widget nového do marketingu? Marketingové využití widgets vychází z teorie, že uživatel porovnává kvalitu služeb, které kupuje, a že vnímání služby, respektive produktu, není omezeno pouze na samotné jádro (třeba fotoaparát nebo doprava balíků).
Nákup produktu začíná již sběrem informací a uživatel si tvoří obrázek o kvalitě již podle servisu, který je s produktem spojen. Kvalitu fotoaparátu tedy neurčuje pouze jeho rozlišení, zoom a světelnost, ale také jednoduchost objednávky, dostupnost informací, přehlednost manuálu, dostupnost servisu a doplňků. Speciálně v době všudypřítomného internetu je při posuzování kvality kladen stále větší důraz na „uživatelskou přívětivost“ produktu.
A zde nastupuje marketingová funkce widgetu, umožní vám totiž mnohem lépe komunikovat s uživatelem:
— Widget poskytuje okamžitý přístup k aktuálním informacím
— Widget nabízí nejjednodušší přístup ke službám – má jednoduchou a přesně určenou funkci
— Widget je pohodlný – to nejdůležitější máte stále před sebou na ploše
— Widget můžete využít pro reklamní sdělení
Tím že klientům nebo potenciálním klientům nabídnete váš widget, zvyšujete kvalitu vašich služeb a rozšiřujete možnosti, jak s vámi mohou komunikovat. Stáváte se tak přívětivějšími a snadněji dostupnými.
Oblíbené použití
Widget ve svém marketingu používá řada společností, obvykle jako snadný zdroj informací pro své klienty, ale často i pro rozšíření služeb.
Společnost UPS (kurýrní a dopravní služby) nabízí svůj widget, který umí sledovat zásilky, poskytuje aktuální zpravodajství a zjednodušuje objednávku.
Náš internetový portál Správnýkrok.cz, portál pro personální inzerci, připravuje widget pro Facebook. Přímo ve Facebooku uvidíte nabídku volných pracovních míst a hodnocení firem pomocí nálepek.
Zpravodajské servery iDnes, Novinky, Aktuálně či Blesk nabízejí widget pro iGoogle s aktuálním zpravodajstvím. Zpravodajství z finančního světa potom nabízejí také Finanční noviny, Měšec, Ekonom nebo Kurzy.cz.
Výrobce automobilů Saab nabízí widget pro fanoušky auto-moto a příznivce značky, který jim umožní sledovat aktuální informace ze světa Saab.
Symantec Internet Threat Meter nabízí aktuální informace o internetových hrozbách.
O autorovi
Ratibor Líbal se Internetem a internetovým marketingem zabývá již řadu let, na toto téma také publikuje v elektronických i jiných časopisech a přednáší pro posluchače z řad odborné veřejnosti. V současné době je výkonným ředitelem internetového pracovního a HR portálu Spravnykrok.cz, který nabízí firmám registraci a možnost uveřejnění svých volných pracovních pozic zdarma (zpoplatněn je pouze skutečný kontakt uchazeče se zaměstnavatelem), možnost geografického vyhledávání volných pracovních pozic v mapě, výsledky vyhledávání řazené výhradně dle relevance, systém referencí DREEMnet, aplikaci na měření spokojeností s prací a další originální služby a aplikace.
Přečtěte si také
Základy internetového marketingu
Krize? Příležitost pro segment HR