Transakce je investory kritizována především kvůli vysoké ceně zhruba 5,5 miliardy Kč. Podle vedení AOL se ale i tak vyplatí.
AOL
Když zástupci legendární a dnes problematické společnosti AOL v průběhu pondělka oznamovali akvizici online zpravodajského portálu The Huffington Post, namísto kladného přijetí jejich slova vzbudila v řadách investorů a analytiků spíše nevoli. Důvodem není nic jiného než cena. Ta, jak už bylo zmíněno v úvodu, nakonec dosahuje 315 milionů dolarů (zhruba 5,5 miliardy Kč), což představuje 32 násobek očekávaného zisku portálu The Huffington Post. Obvykle se přitom cena obdobných transakcí pohybuje na zhruba 8 až 12 násobku očekávaného zisku. Situace je navíc o to dramatičtější, že zmíněných 315 milionů dolarů představuje téměř polovinu hotovosti AOL. Není tak divu, že se nejen investorům celý obchod jeví jako značně rizikový.
„AOL právě utratilo 40% veškeré své hotovosti za investici, která na první i druhý pohled nedává moc smysl,“ vyjádřil se k obchodu analytik společnosti Benchmark Co, Clayton Moran. Proč tedy AOL zpravodajský portál The Huffington Post vůbec kupovalo? Tim Armstrong, CEO společnosti AOL, poukazuje na synergii mezi AOL a The Huffington Post a tvrdí, že „v případě této transakce platí, že 1 a 1 se rovná 11.“
AOL ve prospěch obchodu oficiálně argumentuje optimistickým očekáváním vývoje trhu, na základě kterého má The Huffington Post za celý finanční rok 2011 vygenerovat čistý zisk ve výši celých 10 milionů dolarů (okolo 176 milionů Kč). Dalších zhruba 20 milionů dolarů (zhruba 352 milionů Kč) pak AOL plánuje ušetřit na chodu celého serveru. To by příjem z něj zvýšilo na 30 milionů dolarů a hodnotu celé investice snížilo na přijatelný desetinásobek očekávaného zisku. Problémem ovšem je, že nikomu není jasné, jak chce dlouhodobě silně ztrátové AOL docílit v krátkém čase tak dobrých hospodářských výsledků.
Zatímco pro vedení společnosti AOL tak koupě The Huffington Post pravděpodobně představuje velmi zajímavou akvizici, pro většinu nezávislých pozorovatelů se naopak jedná o jeden z posledních kroků dlouhodobě skomírající společnosti.
Připomeňme si, že v oblasti popularizace internetu legendární společnost AOL se v posledních letech potýká se stále většími problémy. AOL nebylo počátkem nového tisíciletí schopno zareagovat na nové trendy a rychle rostoucí konkurenci v podobě služeb jako je Google a jeho tržní podíl tak začal strmě klesat. To postupně vedlo až k vydělení z mediální skupiny Time Warner v roce 2009 a následnému rozprodeji všech hodnotných aktiv a silné restrukturalizaci. Navzdory těmto krokům se ale finanční situaci firmy nedaří stabilizovat.
Přečtěte si také:
AOL koupilo TechCrunch – padla další globální bašta nezávislé technologické žurnalistiky?
Zdroj: Reuters