Nákupní rádce Heureka.cz zablokovala v pondělí 21. 5. výpisy některých internetových obchodů. Zdůvodnila to chybami ve výpisech jejich zboží.
V pondělí 21. 5. dostalo 12 internetových obchodů od Heureka.cz e-mail s upozorněním, které podepsal Milan Kořínek, content manager Heureka.cz, Heureka.sk. V e-mailu bylo uvedeno upozornění, že byly vybrané obchody zablokovány:
„Při párování Vašich produktů jsme narazili na mylně uváděné údaje u produktů Tonery a náplně, kde v názvu neuvádíte, že se jedná o kompatibilní produkty. Díky tomu se automaticky párují k originálům. Jsme tedy nuceni Vaše produkty do sekce blokovat, dokud neuvedete toto do pořádku.“
Například pro firmu Obchod Šetřílek to znamenalo zablokování více než 6 000 položek. Zbývající položky se pak zobrazovaly v pořádku. Zaměstnankyně společnosti, Hana Horváthová, Shop Assistant, na telefonický dotaz potvrdila, že produkty obsahují názvy v pořádku a zobrazování povolila.
„Když mi zablokovali e-shop, měl jsem přes 70 % procent feedu opraveno, zbytek o pár hodin později. Když ne pružněji, tak by mohli projevit trochu důvěry. Na základě emailu že je problém odstraněn e-shop spustit a kontrolu udělat později,“ uvádí Lubomír Tippl, jeden z provozovatelů eShopu, který také Heureka.cz blokovala.
Podobné zkušenosti má i další provozovatel internetového obchodu. „Zpravidla jsme byli zablokováni z nesmyslných důvodů nebo kvůli maličkostem. Například u jednoho produktu byla uvedena dostupnost do týdne, Heureka si ověřila nereálnost tohoto termínu a okamžitě nám zablokovali celý xml feed s 60 tisíci položkami. K poslední blokaci došlo dokonce neoprávněně – měli jsme údajně špatně označené produkty. Okamžitě jsme emailem reagovali, že máme vše v pořádku. Následně nám feed opět odblokovali,“ popisuje Marian Hudec z internetového obchodu EO.cz.
Heureka.cz poslala k pondělnímu blokování vysvětlující e-mail, ve kterém se omluvila za chybu: Tento Váš případ bereme určitě jako věc ke zlepšení, na které jsme zapracovali a již se nebude opakovat. Bohužel kontrola, která proběhla v jednotlivých e-shopech včetně obchod-setrilek.cz a ze které následně proběhlo zablokování párování produktů do sekce Náplně a tonery, pracovala se staršími daty. Na vaší straně je nyní vše v pořádku, ještě jednou se omlouvám a předem děkuji za pochopení a vstřícnost..
Blokování internetových obchodů na Heureka.cz má nepříjemný dopad na prodeje vybraných obchodů. Firma poškozeným eShopům ovšem žádnou kompenzaci nenabídla. Není také zřejmé, jak bude provozovatel webu postupovat příště. ITBIZ.cz požádal provozovatele, společnost Miton Media, a.s., o stanovisko.
Aktualizace, 22. 5. 18:00
Heureka.cz na svém dosavadním postupu nehodlá nic měnit. „Jsme na Heurece dost přísní na kontrolu správnosticen, dostupnosti zboží, správnosti názvů, obrázků, ale také i na hodnocení jednotlivých obchodníků. Naším prvořadým cílem jsou správné informace pro zákazníky a doporučování kvalitních obchodů. Pokud je v XML feedu chyba, obchod opravdu blokujeme minimálně do doby nápravy této informace,“ vysvětlil v e-mailu produktový manažer webu Tomáš Hodboď.
Podle něj chyba spočívala v tom, že byla provedena kontrola. Následné informování a zablokování dané sekce proběhlo s časovým zpožděním. Heureka se bude snažit poskytovat v e-mailech více informací.