Pravděpodobným důvodem nedosažení dohody je dlouhodobě velmi dynamický růst Groupon, který službu v horizontu pouhých několika měsíců oceňuje na víc, než Google údajně nabídnutých 111 miliard Kč.
Podle informací zpravodajského portálu The New York Times vedení společnosti Groupon, provozovatele stejnojmenného amerického slevomatu, údajně odmítlo nabídku na převzetí ze strany technologického obra Google. Na chystanou transakci v hodnotě až 6 miliard dolarů, tedy zhruba astronomických 111 miliard Kč, tak s největší pravděpodobností nedojde. I přes krach jednání ale není vyloučené, že Google Groupon nakonec koupí. Bude ale záležet výhradně na atraktivitě, kterou služba pro Google představuje a jaký potenciál v ní vidí.
Jak už bylo zmíněno v úvodu, nejpravděpodobnějším důvodem pro krach jinak údajně slibně se vyvíjejících jednání, byl dlouhodobě dynamický růst služby Groupon a počtu jejích uživatelů. Ten, zdá se, ani při existenci stovek podobných projektů nevykazuje známky zvolnění – jen v letošním roce měl Groupon získat na 35 milionů nových uživatelů a podobné číslo se očekává i v roce 2011. Rychle rostoucí uživatelská základna a tím i pravděpodobnost vyšších příjmů a tedy také zisku znamená, že v horizontu několika měsíců až jednoho roku byla nabídka Google v hodnotě 111 Kč miliard fakticky podhodnocená.
Otázkou zůstává, co se stane dál. Podle dostupných informací drží Google na svých účtech a krátkodobých investicích prostředky ve výši zhruba 30 miliard dolarů (555 miliard Kč) a nabídnout „dostatečnou“ cenu by pro něj tak neměl být problém. Stojí ovšem Groupon za to, obzvlášť vezmeme-li v úvahu fakt, že minimálně na americkém trhu v současnosti existuje několik velmi podobných služeb? Namátkou zmiňme například LivingSocial, BuyWithMe či Tippr, jejichž tržní podíl sice nedosahuje velikosti Groupon, což by ale na druhou stranu bezesporu reflektovala cena takového obchodu. Lze předpokládat, že ta by byla několikanásobně nižší než za Groupon údajně nabídnutých 111 miliard Kč.
Vzhledem k synergii, kterou by propojení některého z menších slevomatů se službami Google přineslo, by se takový obchod Google pravděpodobně vyplatil víc než akvizice samotného Groupon. Nehledě na fakt, že díky množství nových uživatelů, které lze v případě takového propojení očekávat, by mohlo dojít i na ohrožení dosud dominantního postavení Grouponu.
Pro Groupon znamená odmítnutí nabídky nutnost poohlédnout se po jiném zdroji financování vlastního růstu. Jak jsme vás už informovali v jednom z předchozích článků, Groupon shání potřebné prostředky na expanzi na další trhy a boj s již zmíněnou konkurencí ostatních slevomatů. Alternativní a vcelku pravděpodobnou možností je tak spojení se strategickým investorem, který by ve společnosti získal minoritní podíl. Jak ukazuje vývoj na trhu amerických slevomatů, především tedy minulý týden oznámená investice ve výši 175 milionů dolarů (3,3 miliardy Kč) internetového portálu Amazon do služby LivingSocial, o investory by Groupon nouzi rozhodně neměl. Už jen pro to, že je největší službou svého druhu a de facto zakladatelem celého fenoménu slevomatů.
Druhou možností je úpis primární emise akcií dosud striktně soukromě vlastněného Groupon. Tato metoda je z dlouhodobého hlediska výhodnější, neboť umožňuje jak finančně ohodnotit celou společnost, tak i získat větší množství prostředků oproti menšímu prodanému podílu. Problémem ovšem je, že se jedná o metodu časově náročnější, která, pokud chce Groupon expandovat nyní, nepřipadá v úvahu.
Zdroj: The New York Times
Přečtěte si také:
Google možná pro koupi Groupon nezíská posvěcení regulátorů
Google údajně zvažuje koupi portálu Groupon
Aktuálně o startupech: nakupování s Groupon a zájem Yahoo! o Foursquare