V San Francisku proběhla akce Inside Search, na níž Google představil
několik inovací ve svém vyhledávání. Hlavním trendem byla konvergence
možností/funkcí pro PC a mobilní zařízení.
Hlasové ovládání vyhledávače, které bylo dříve dostupné jen pro
přenosná zařízení, bude podporováno i na PC. Totéž pak platí pro
vyhledávání na základě fotografie nebo obrázku (funkce Search By
Image). U mobilních telefonů Google nedávno demonstroval možnosti této
technologie: velmi efektním způsobem: stačilo smartphonem
vyfotografovat zadanou úlohu sudoku a po vyhledávání systém sám
rozpoznal, o co jde, a dokonce kontaktoval server s programem pro
luštění, který pak zpět na telefon odeslal řešení. Přirozeně k tomu
všemu došlo mnohem rychleji, než by úlohu dokázal rozluštit člověk.
Na PC má být vyhledávání podle obrázku pro uživatele každopádně velice
pohodlné, do vyhledávacího políčka půjde soubor prostě přetáhnout myší
(drag and drop). Výsledky a tedy i aplikace mohou být různé: například
na zadanou fotografii nějakého místa Google vrátí informace o tomto
místě plus další odkazy vztahující se k tématu.
Zrychlení práce pro uživatele pak s sebou přinese další novinka,
automatické načítání webů na prvních výsledcích vyhledávání do
vyrovnávací paměti („Instant Page“). Ve chvíli, kdy uživatel klikne na
odkaz, tak již bude mít stránku okamžitě k dispozici. Google uvádí, že
jinak při odskoku z vyhledávače uživatel čeká na vykreslení webu v
průměru 5 sekund.
Nové funkce budou však na PC dostupné pouze v rámci prohlížeče Chrome
(i když se možná objeví např. i nějaké rozšíření pro Firefox od třetí
strany). Nakolik to ovlivní uživatele k přechodu na tento prohlížeč a
nakolik jde o spíše kosmetické změny, protože uživatelům vyhovuje už
stávající podoba vyhledávání? Například je jasné, že hlasové
vyhledávání představuje výhodu u mobilního telefonu s malým displejem,
je to ale pohodlnější i u PC? (Z pohledu českých uživatelů zbývá
dodat, že hlasové vyhledávání bude navíc zatím k dispozici jen v
angličtině.)
Uvidíme. Statistiky Net Applications z konce května ukazují, že podíl
Chrome mezi uživateli Internetu se již blíží 12 %.
V oblasti mobilního vyhledávání firma představila také několik
inovací. Některé z nich jsou provázány s lokalizačními službami a
umožňují např. zobrazení okolních restaurací pouze volbou příslušných
ikon. Zjednodušila se také nápověda umožňující rychle „dopsat“
příslušný dotaz výběrem z nabídky.
Přepracováno bylo rozhraní vyhledávání pro tablety, které umožní
relativně lépe využívat větších displejů těchto zařízení v porovnání
se smartphony.
Google na akci Inside Search rovněž uvedl, že na rozdíl od vyhledávání
z PC nezažívá tato služba u mobilních telefonů propad během víkendů
ani letních měsíců. Tato data jsou ale pochopitelná, protože mobilních
zařízení s přístupem k Internetu neustále přibývá a nové modely se
také používají intenzivněji.
Instant pages
Vyhledávání podle obrázku
Hlasové vyhledávání na PC