Společnost Google začala nabízet kontextové tipy na vlastní služby nad výsledky vyhledávání. I když v minulosti podobné tipy na nejrůznější oblasti dotazů zobrazoval, jeho poslední krok se uživatelům nelíbí. Kromě toho, že propaguje pouze vlastní služby nespokojení uživatelé argumentují i špatnou relevancí zobrazovaných tipů.
První problémy s reklamou v AdWords
Nejprve se společnost Google snažila inzerovat vlastní služby za pomocí reklamního systému Google AdWords. Inzeráty se zobrazovaly například na slovo calendar a promovaly službu Google Calendar. Buď z důvodu velké relevance reklamy nebo díky výši nabídky za kliknutí se inzeráty Google objevily nad výsledky vyhledávání. Podle společnosti nebylo žádným způsobem ovlivněno chování reklamního systému a všechny zadané kampaně měly stejné podmínky jako ostatní inzerenti. Nicméně tento krok již přinesl první vlnu negativní kritiky na stranu vyhledávače. Mluvilo se o nemožném umístění před inzeráty Google. Diskutabilní tato situace určitě byla. Google mohl zvyšovat minimální cenu za jedno kliknutí na libovolně vysokou hodnotu. Peníze, které za kliknutí platil vyplácel sám sobě. Celé téma bylo natolik citlivé, že se mu dostalo i oficiální reakce od týmu Google AdWords na blogu Inside AdWords.
Reklamy byly odstraněny
Nakonec to dospělo tak daleko, že inzeráty nabízející služby Google byly ze systému odstraněny. Někdo v Google usoudil, že by bylo zbytečné dráždit uživatele vyhledávače používáním vlastního inzertního systému, rozhodl se pro náhradní řešení a již dříve ověřenou cestu bez komplikací. Vývojový tým začal pracovat na úpravách vyhledávání, aby bylo možné zobrazovat textové tipy nezávisle na reklamním systému Google AdWords.
Ověřené tipy ve vyhledávání
Již nějakou dobu Google zobrazuje textové tipy. Uživatel je veden přímo na informace, které jsou podle algoritmu vyhledávače relevantní. Při vyhledávání některého z amerických měst je nad výsledky vyhledávání možnost zobrazení tohoto místa na mapě. K dispozici nejsou jen Google Maps, ale je na výběr i z Yahoo Maps nebo služby MapQuest. Při zadání dvou různých měst je zobrazena možnost vyhledávat letenky. A v případě, že zadáte slovo patent ve spojení s číslem, tak je nabízen tip na výsledek z vyhledávání v americké databázi patentů.
Problémy i s ověřenými tipy
Po nějakém čase se začaly objevovat ve výsledcích vyhledávání textové tipy s malou ikonou ilustrující nabízenou službu. Na rozdíl od tipu na mapu, zmiňovaného výše, nebyla nabízena žádná možnost výběru mezi několika službami či produkty. To se podrážděným uživatelům opět příliš nelíbilo, začali si opět stěžovat a odsuzovat i tento postup firmy Google. Nezůstalo jen u nespokojených uživatelů, kritiku vznesl i spoluzakladatel Firefoxu Blake Ross. Celý postup komentoval následovně: "Je to určitě špatné pro konkurenci, ale i špatné znamení pro Google." Google si podle něj postupně za poslední roky získal jeho důvěru a to hlavně díky konzistentnímu jednání. Tipy odsuzuje hlavně proto, že mění přístup a nedoporučují produkty, které jsou jedničkou ve své třídě. Pokud by totiž jedničkou byly, tak se budou objevovat na prvních místech ve výsledcích vyhledávání. Tipy Google tak můžou znamenat i to, že Google svým algoritmům nedůvěřuje.
Špatné to bylo i z pohledu relevance. Doporučení na webový publikační nástroj Blogger se zobrazovalo kdykoliv byl do vyhledávacího pole zadán dotaz obsahující řetězec blog. Bylo tomu tak i v případě, když někdo hledal blog jménem Blogoscoped nebo se řetězec blog vyskytl uvnitř nějakého slova. Stejné tomu bylo i v případě služby GoogleCalendar, kde se tip zobrazil i na dotaz phpicalendar.net. Tento problém komentoval i zaměstnanec Matt Cutts Google na svém osobním blogu.
Google uživatelům naslouchá
Po několika dnech již není možné najít ve vyhledávání Google žádný ze zmiňovaných tipů. Pravděpodobně i tento způsob propagace vlastních služeb bude muset Google opustit. Propagaci budou muset začít dělat méně násilným způsobem. Možná se teď marketingové oddělení obává dne, kdy se na první místa výsledků vyhledávání na slova blog nebo calendar dostanou přirozeným způsobem služby Google. Budou si opět uživatelé stěžovat? Nebude se jim líbit umístění na prvním místě? Budou podezřívat společnost Google z umělé manipulace výsledků vyhledávání?