Šrotovné se do našich životů vplížilo vcelku nenápadně. Nejdřív šlo o označení prémie za sešrotování starého auta při nákupu nového. Libozvučné (a hlavně: slevu slibující) slovo se však po novinářích zalíbilo i obchodníkům. Nejdřív přišlo „šrotovné“ na vysloužilé kuchyňské spotřebiče – no dobrá, to se ještě dá pochopit. Pak začala například hostingová společnost Coolhousing poskytovat šrotovné za staré servery. A teď už se šrotovné dává i tam, kde je to z jazykového hlediska nesmysl, případně se přejmenovává na jakkoli absurdní -ovné. U cestovních kanceláří se objevilo dokonce zájezdovné.
Nemusíme ale zacházet do takových extrémů – příkladů šrotovného máme dost i v IT. Mezi prvními spustil šrotovací prémie COMFOR, a to 27. dubna pro prvních 7 000 zákazníků (prémie by měla „vydržet“ nejméně do poloviny května). Ti získají tisícikorunovou slevu za to, když při nákupu nové počítačové sestavy přinesou k „sešrotování“ svůj starý počítač nebo notebook. Zástupci COMFORu tvrdí, že nejskloňovanější slovo posledních měsíců nechtějí jen využívat k reklamě: přinesený starý počítač bude opravdu ekologicky zlikvidován a nové PC, které si zákazník pořídí, bude díky nižší spotřebě šetrnější k životnímu prostředí.
Stejnou částku za ekologickou likvidaci staré elektroniky poskytuje během května Alza.cz. Na rozdíl od COMFORu rozšiřuje příspěvek i na staré televizory a částku buď poskytuje jako slevu na nákup, nebo ji posílá na bankovní účet. Už mimo oblast ekologie se dostává D3Soft s nabídkou „šrotovného“ na informační systém. To se neprojevuje odměnou za skartaci starých systémů, ale blíže nespecifikovanými slevami na nový IS, trvajícími do 30. června (D3Soft kvůli šrotovnému dokonce provozuje e-mailovou schránku srotovne@d3soft.cz). Tady už se dostáváme do kategorie zájezdovného, tedy prostých slev nazvaných přitažlivým způsobem.
Šrotování informačního systému je ale pořád méně drastická představa, než „šrotovné“, které před časem představili na klinice Asklepion – finanční prémie za převrtání plomby, vytrhnutí zubu nebo odsátí tuku. Už zmiňované „zájezdovné“ pak skutečně souvisí se šrotováním jen oblíbenou příponou. Reklamní kreativci ale dokážou postavit oslí můstky i nad Grand Canyonem, a tak se u cestovních kanceláří dočítáme i takové pobídky, jako „sešrotujte své plány na dovolenou u rybníka a jeďte s námi k moři“.
I přes odpor ministra financí v demisi se šrotovné v našem životě i jazyce minimálně na nějakou dobu usídlí, a nemusí být ani podpořeno vládou. Zůstává jen otázkou, jestli se nadále bude „šrotovat“ i odsátý tuk a vytržené zuby, nebo nás na dlouhou dobu zaplaví i třískovné, střepovné a hadrovné. V oblastech mimo elektroniku začíná být totiž sporné, jestli má výměna starého výrobku za nový i ekologický efekt a nejde jen o pokusy oživit ekonomiku (a máme-li být cyničtí, tak trochu „vydělat na krizi“). Tam, kde nevidí jednoznačný bonus, budou lidé možná raději šetřit – když už je ze všech stran straší budoucí nejistota.
Nejlépe a originálně „po česku“ tak nejspíš šrotovné pojala Hospoda U Jezu, která v rámci „šrotovného“ nabízí všem hostům, kteří se zde uvedou do stavu na šrot, kávu a anacid zdarma. Pokud bychom se ale takto sešrotovali všichni, ekonomiku pravděpodobně příliš nepovzbudíme…