GLOSA NA VÍKEND: kam kráčí herní byznys

Ondřej Pohl

Lidé milují vyhlašování nejrůznějších žebříčků a nejlepších počinů v té či oné oblasti, počítačové hry nevyjímaje. Nad výsledky ale mnohdy zůstanete stát s otevřenou pusou.


Ondřej Pohl
Vedle šéfování časopisu Svět mobilů
vyzkoušel pozici externisty Lidových novin
a Novinek.cz. Je také autorem knih jako
Herní gigamix, Využijte svůj mobil naplno
anebo 101 nejužitečnějších programů pro
váš počítač. V současné době se chystá
na završení svých magisterských studií.

Schválně, jaké vlastnosti by podle vás měla mít ta nejlepší hra všech dob: Samozřejmě dech beroucí realistickou grafiku, která vás přinutí vydat tři měsíční platy za nové PC (pokud terdy nehrajete na konzolích), totéž platí o ozvučení a hratelnost, jež vám nedovolí po několik dní vůbec vstát ze židle. Možná si představujete jednu z nejmodernějších 3D stříleček s realistickým fyzikálním modelem, anebo alespoň MMORPG ve stylu World of Warcraft, který díky dobré kombinaci marketingu, dostupnosti a extrémně chytlavé hratelnosti statisícům hráčů zcela nahradil jejich vlastní realitu.

Skutečnost je však poněkud jiná: nejúspěšnější hrou historie, alespoň podle Herní edice Guinessovy knihy rekordů, se stává Snake neboli Had. Jeho princip, kdy ovládáte pohybující se linku, která se po „požírání“ kostiček dále zvětšuje asi není potřeba přibližovat – a právě to je největší síla hry. Díky tomu, že se jej finský výrobce telefonů Nokia rozhodl integrovat do základního rozhraní mnoha svých modelů, si Hada alespoň jednou v životě zahrála více než miliarda lidí. Dalším úspěchem „Hada“ byla například reklamní kampaň na tyčinku 3bit, kterou na Facebooku zralizovala agentura Ogilvy Interactive (pozn. redakce). Šlo přitom vlastně jen o zcela primitivní modifikaci, při které had požíral tyčinky namísto abstraktních kostiček. Had tak nechal daleko v prachu cesty za sebou další podobné legendy jako Tetris nebo Pong.

Z této zprávy vyplývá ještě jedna zajímavost. Kdo by čekal litý souboj o nejúspěšnější herní platformu mezi PC a nějakou konzolou, ten bude asi zklamán. Jak mobilní telefony pomalu pohlcují funkce ostatní elektroniky (např. fotoaparátů, hudebních přehrávačů a nově i navigací), nemohou při tom nezasáhnout i do herního světa.

Správně zvolená platforma je pro úspěch hry zásadní, na jejich dalších kvalitách už pak tolik nezáleží. Jasným důkazem toho je FarmVille, jedna z nepřeberného množství her pro Facebook. Ačkoli neobsahuje žádnou originální myšlenku (starání se o farmu už tady bylo v milionu různých obměn), nevyniká kvalitou zpracování (naopak její „zabugovanost“ je pověstná) a ani nijak zvlášť nevyužívá možnosti sociální interakce dané Facebookem, poslední čísla (dle stránky www.appdata.com) jí přisuzují 76 miliónů hráčů, kteří aplikaci spustí alespoň jednou do měsíce, přičemž přibližně třetina hraje dokonce denně. Takováto čísla s přehledem stačí FarmVille na titul nejúspěšnější hry dekády.

Takto bychom mohli pokračovat dál a dál. Třebaže hry skoro nehrajete, určitě vám názvy jako Solitare nebo Hledání min (Minesweeper) nepřijdou cizí a možná s nimi máte i zkušenost. Proč? Jsou sočástí Windows už od nepaměti. Za úspěchem hry tak nestojí ani její kvalita a dokonce ani marketing – vše dokáže převálcovat vhodně zvolený distribuční model. A až se někomu podaří protlačit hru do televizorů nebo třeba mikrovlnek, či ovládacího rozhraní autorádií bude to opravdový hit.

Exit mobile version