Mohl by to být jen jeden z mnoha prázdných článků z okurkové sezóny. Server Mobil.cz nachytal televizi Prima, že ve svých upoutávkách nabízí coby výhru v soutěži neexistující model mobilního telefonu. Při rozkrývání, kde se stala chyba, se ale v plné kráse odhaluje největší kámen úrazu produktového marketingu: jaká zvolit jména.
Ondřej Pohl
Vedle šéfování časopisu Svět mobilů
vyzkoušel pozici externisty Lidových novin
a Novinek.cz. Je také autorem knih jako
Herní gigamix, Využijte svůj mobil naplno
anebo 101 nejužitečnějších programů pro
váš počítač.
Shrňme ještě obsah této prázdninové minikauzy, jak jej ve svém článku zachytili redaktoři Mobil.cz. Hlas v upoutávce měl nabízet mobilní telefon Sony Ericsson Zero, přičemž žádný takový v portfoliu výrobce nenajdeme. Naproti tomu, což podporuje i fotka onoho mobilu, se nejspíše bude jednat o model s označením Zylo.
Taková banalita se samozřejmě stává dnes a denně v mnohých jiných odvětvích, ale ukazuje, jak ošemetné může být zvolení těch správných názvů zejména pro produkty z oblasti techniky.
Ta už totiž není určena pouze pro muže. Zřejmě nikoho by tak neoslovilo pojmenovávání produktů sériovými čísly, ze kterých by šlo vyčíst vše podstatné. Stejně tak jako bylo dříve častým koníčkem rozpoznávat podle čísla lokomotivy i její vlastnosti, dnes si svou paměť můžete procvičit na daleko širším spektru strojírenských a elektronických výrobků.
Podobný, byť o trochu jednodušší, systém používal svého času Siemens. Někteří jej obviňují, že jej okopíroval od Mercedesu, nicméně jisté kouzlo mu upřít nešlo. První písmeno označovalo modelovou řadu danou jistými vlastnostmi: např. S pro nejvyšší třídu, M pro odolné modely, C pro ty základní. Číslo pak ukazovalo novost modelu. Pokud se od předcházejícího lišilo o deset, pak se jednalo o značný posun kupředu, pokud jen o pět, pak spíš jen o designové věci.
Takový způsob označování se však mohl udržet jen do doby, dokud telefony sloužily jen pro volání. Jakmile začaly přijímat další funkce, bylo udržení konzistence nadlidským úkolem.
Dobře to ukazuje vývoj, kterým prošla Nokia. Ta pro označování GSM telefonů používala čtyřciferné číslo, přičemž první číslice znamenala modelovou řadu a jí dané vlastnosti, další pak posloupnost ve vývoji, jisté speciální prvky výbavy atd. Už od začátku se však tento systém i přes značnou snahu marketingového oddělení Nokie rozpadal, až nakonec nedávalo smysl vůbec nic a čísla se stala naprosto prázdnými. Nokia se tento princip pokusila resuscitovat zavedením kombinace písmena a dvou čísel pro lépe vybavené telefony, ale zdá se, že jej čekají obdobné obtíže.
Zmatek pak dovršilo, když v nižší třídě došly použitelné kombinace, a tak Nokia sáhla ke starým, jen název telefonu opatřila přídomkem Classic. V obchodech jste pak mohli narazit třeba na dvě Nokie 3110 – jednu novou za šest tisíc a tu druhou z bazaru za šest stovek.
A pak přišel Apple iPhone, který opravdu změnil svět mobilních telefonů k nepoznání. Třeba už jen svým jednoduchým názvem, k jehož vyslovení stačí pouhé dvě slabiky.
A stejně jako se všichni výrobci telefonů snaží na trh poslat iPhone zabijáka, přehodnocují pomalu i své strategie. A na chvíli to možná fungovalo: když se začalo šuškat o Sony Ericssonu Vivaz, lidé podle nového způsobu označení tak nějak tušili, že toto bude něco nového, výjimečného.
Jenže Sony Ericsson není Apple, aby si vystačil s jedním modelem telefonu a není ani žádná automobilka, jejíž výrobky jsou přeci jenom více diferenciované, takže si Polo s Phaetonem snad nikdo neplete. Zástup nových modelů si vyžádal množství nových jmen, které mají jen tu vlastnost, že se dobře vyslovují. O samotné výrobku však nevypovídají zhola nic.
Nehledě na to, že dobře vyslovitelná, zapamatovatelná a nijak nechráněná jména také časem dojdou, takže už nyní je jasné, že ani tudy cesta nevede. Před marketingovými odděleními výrobců telefonů (ale i jiných masově prodávaných zařízení) stojí větší problém, než se na první pohled zdá: vymyslet logický, avšak atraktivní systém pojmenovávání, který by byl navíc dlouhodobě udržitelný.
Jak byste takový problém řešili vy? Napište nám do diskuse pod článkem!