E-Mail v cloudu slaví 15. narozeniny aneb od freemailu k profesionálním aplikacím

cloud

Poštovní server je paradoxně asi tím vůbec nejrozšířenějším a zároveň nejstarším celosvětově rozšířeným příkladem cloud computingu. V roce 1996, kdy se začínal masivně rozvíjet World Wide Web se stal totiž jednou z prvních služeb webu. Dnes však e-mail v cloudu nepoužívají jen soukromí uživatelé, ale nasazují jej i velké korporace, a to i díky push synchronizaci s mobilními telefony.

E-mail jako služba se stal díky internetu de facto samozřejmostí. Vlastní bezplatnou e-mailovou schránku si například na Hotmailu, který s touto myšlenkou přišel již v roce 1996 a který má přes 360 milionů uživatelů, zřídíte během pár minut. Stačí jen vyplnit do webového formuláře aspoň základní údaje, vybrat si e-mailovou adresu a je to. Ať potřebuje nový e-mail 10 lidí nebo třeba 100 000 lidí za hodinu, vše vždy funguje tak, jak má. To je kouzlo cloudu v praxi.

Dalším benefitem je samozřejmě možnost vybírat si svoji poštovní schránku odkudkoliv, prostřednictvím webového prohlížeče. Kromě toho u webmailů dneška se ani zdaleka nemusíte omezovat jen na webový prohlížeč. K dispozici jsou obvykle také POP3 či IMAP protokoly pro stahování pošty do libovolného poštovního klienta, ať už na PC, Macu nebo v mobilu, a protokol SMTP pro odesílání pošty z těchto klientů. Zmiňovaný Hotmail pak nabízí i proprietární protokol, který umožňuje používat s odpovídajícími poštovními klienty i některé další funkce jako kalendář či kontakty.

Profesionální řešení do cloudu přivedly mobily

Fenomén e-mailu v cloudu se však časem začal rozšiřovat i do oblasti firemního použití. Firmy se ale zpočátku obávaly o bezpečnost, vyžadovaly nadstandardní funkce a v neposlední řadě i zátěž poštovního serveru. Jako první se v cloudu, tehdy ještě ve formě tzv. hostovaného řešení, začal objevovat celosvětově nejrozšířenější poštovní server Exchange. První implementace ale měly ke cloudu daleko. Běžely na jednom fyzickém serveru a zřízení služby neprobíhalo online přes webový formulář, ale ručně ji musel nakonfigurovat IT specialista poskytovatele služby. Byl to vlastně klasický Exchange, pouze na cizím hardware a s outsourcovanou správou. Navíc poptávka u firem po těchto službách nebyla zpočátku nijak veliká. Vše změnil až rok 2003, kdy se objevila nová verze populárního poštovního serveru, která podporovala tzv. push synchronizaci s mobilními telefony. Svět mobilních telefonů přitom od roku 2002, kdy byly spuštěny první 3G sítě, ovládla data. A i tady byl e-mail jedním z nejzákladnějších požadavků.

Neustále na mailu

V současné době je korporátní mail v cloudu naprosto běžný, celosvětově ho využívá například finská společnost Nokia, která zároveň vyrábí chytré mobilní telefony s nativní podporou push synchronizace všech položek přes Exchange server. Push synchronizace je přitom velice důležitou a žádanou funkcí. Na všech zařízeních – počítačích, noteboocích, mobilních telefonech a dokonce třeba i autech – totiž umožňuje udržovat neustále aktuální verzi všech dat e-mailů (přijatých, ale i odeslaných, což freemaily s přístupem přes POP3 a SMTP protokoly neumí), kontaktů, kalendáře, úkolů a dokonce i poznámek. Díky tomu mohou být uživatelé takřka s libovolným chytrým mobilním telefonem neustále na mailu, ať jsou kdekoliv. Až do příchodu cloudu byla tato funkce dostupná spíše pro větší firmy, které si mohly dovolit provozovat vlastní serverovou infrastrukturu. Od roku 2010 se však Exchange objevil v cloudu a díky tomu jeho výhody mohou využívat i malé a střední firmy, které také potřebují být neustále on-line. Navíc i ty velké zjišťují, že korporátní mail v cloudu má řadu výhod a že je vyjde v celkovém součtu často podstatně levněji. Zřízení poštovního serveru v cloudu je dnes přitom stejně snadné jako vytvoření nového účtu na freemailu. Korporátní řešení ale nabízí profesionální funkce, včetně sdílených kalendářů a kontaktů a všude dostupnou push synchronizaci. Zákazník tak za peníze „navíc“ nedostane pouze e-mail na vlastní doméně, ale také řadu funkcí a garantovanou dostupnost služby. Poplatky za profesionální mail v cloudu se přitom díky rostoucí poptávce srazily na hranici stokoruny za schránku měsíčně.

Autor je manažerem divize Information Worker ve společnosti Microsoft.

Exit mobile version