E-komerce: v Evropě je dobírka na ústupu, převažují online platby

Zatímco v ČR i nadále většina uživatelů nakupujících na Internetu stále preferuje dobírku, preference v užívání platebních metod v severněji položené části Evropy se rychle mění ve prospěch plateb kartou, bankovních převodů a rychlých online plateb. Signalizují to poslední analýzy online nakupování.


Platební metody použité během online nakupování během posledních 6 měsíců.
(evropský průměr; zdroj: DIBS E-commerce Survey Europe 2010)

Podle výzkumu DIBS E-commerce Survey Europe 2010, který byl zrealizován v osmi vybraných západoevropských a severských státech, využívá rychlých online plateb 23 % zákazníků e-shopů. Ještě výrazněji je tento trend vidět v sousedním Německu, kde je tato metody druhá nejvíce preferovaná. Při nakupování na Internetu jim před ostatními způsoby placení dává přednost dokonce 26 % nakupujících, bankovní převod vedle toho preferuje jen 12 % a dobírku pak 7 % lidí.

„Platby na dobírku, v Česku tolik oblíbené, si v těchto zemích vybere nejčastěji jen 9 % dotázaných. Výsadní postavení tu mají už nějaký čas platby kartou, které upřednostňuje 42 % nakupujících, v Dánsku dokonce až 80 %,“ komentuje data z evropského výzkumu Gabriel Kalapoš z platební brány PayU.

I přes dominanci plateb kartou a bankovními převody Klapoš věří, že rychlým online platbám patří pro jejich jednoduchost a bezpečnost budoucnost online placení. Tato metoda má podobu různých platebních tlačítek nebo platebních bran, které nabízejí samotné banky a jsou provázané s jejich internetovým bankovnictvím. Zákazník e-shopu, který chce za zboží zaplatit, je jedním kliknutím přesměrován do svého internetového bankovnictví. V něm má od banky už předem vyplněné údaje o zboží, jeho ceně a rovněž příslušné údaje k účtu poskytovatele e-shopu. Nakupující se tudíž nemůže splést při zadávání údajů a takové placení je pro něj mnohem pohodlnější. Peníze za zboží jsou na účet obchodníka připsány okamžitě a ten může produkt ihned expedovat.

Určitou nevýhodou pro e-shop je, že většina velkých bank na českém trhu umožňuje obchodníkům poskytovat jako platební metodu rychlý online převod, jen pokud má obchodník u nich zároveň účet. Tento nedostatek řeší platební brány, které zároveň fungují jako agregátory různých plateb. To znamená, že současně nabízejí rychlé online platby více bank a e-shop tak nemusí uzavírat smlouvu s každou bankou zvlášť.

Exit mobile version