Poslední dny jsou více než jindy spojeny s nejistotou ohledně ekonomického vývoje nejen globálního, ale i toho tuzemského. Ze všech stran nyní registrujeme diskuze a vyslovené otázky nad tím, jakým způsobem ovlivní ekonomická krize ve Spojených státech situaci v Evropě a potažmo v Česku. Růžové zítřky nepredikují ani aktuálně prezentované ekonomické studie.
Nejistota v ekonomickém sektoru, zdroj: Freefoto.com
O vlivu americké ekonomické recese na evropské subjekty informovaly jako první zahraniční agentury, podle kterých byly již úvěrovou krizí postiženy například významná belgická banka a pojišťovna Fortis, německý ústav Hypo Real Estate a britská banka Bradford & Bingley. Té se stejně jako belgické finanční instituce týkalo částečné znárodnění.
Bankroty jako následek finanční krize
Na otázky spojené s dopadem americké finanční krize na Českou republiku si pokusila odpovědět pojišťovna Euler Hermes Čescob. Ta odhadla, že počet bankrotů v Česku vzroste v příštím roce na 1770, což je o polovinu více, než tomu bylo v roce minulém. Letos by podle odhadů mělo tuzemské podniky postihnout 1720 bankrotů. Jako hlavní důvody rostoucího počtu zkrachovalých podniků pojišťovna uvedla negativní hospodářský vývoj v západní Evropě a USA, zvyšující se ceny energií, silná koruna a tlak zahraniční konkurence.
Podle vyjádření obchodního ředitele Euler Hermes Čescob Hynka Rasocha pro tuzemská média se například recese v Německu i v jiných zemích eurozóny související s americkou hypoteční krizí v kombinaci se silnou korunou výrazným způsobem dotýká českých vývozců v hutnictví, strojírenství a automobilovém průmyslu. V návaznosti na ně bude ovlivněna i řada tuzemských dodavatelů.
Například výrobci skla a bižuterie čelí potížím v důsledku posilování koruny a nástupu konkurenčních produktů z Číny v takové míře, že na Jablonecku zkrachovalo několik malých firem a u dalších se to očekává v blízké budoucnosti. Další oblastí, kde se v důsledku velké konkurence a růstu cen pohonných hmot kontinuálně zhoršuje situace, je také doprava. Problémům se nevyhnuly ani odvětví výroby a zpracování papíru.
Euler Hermes predikuje podstatné zpomalení vývozu především do zemí západní Evropy, která je ovlivněna americkou hypoteční krizí výrazněji více než Česká republika. Problémy se nevyhnou ani sektoru automobilového průmyslu, který je silně orientován na export. Velkým problémům mohou čelit zejména jeho subdodavatelé. Silná koruna a růst cen vstupů má negativní vliv zejména na vývoj do budoucna.
Stálý pokles důvěry v ekonomiku
S dalším, nepříliš pozitivním, hodnocením obrazu tuzemské ekonomiky přišel Český statistický úřad (ČSÚ). Aktuální statistika vypovídá o tom, že důvěra v domácí ekonomiku v září opět klesla. Souhrnný ukazatel důvěry se ve srovnání s předchozím měsícem snížil o 3,1 bodu. Důvěra spotřebitelů se snížila o 1,1 bodu, důvěra podnikatelů je ve srovnání se srpnovým měsícem nižší o 3,4 bodu.
Meziroční data ukazují na fakt, že je důvěra v českou ekonomiku nižší o 10,3 bodu. Důvěra spotřebitelů klesla o 3,8 bodu a důvěra podnikatelů se snížila o 11,8 bodu, uvedl ČSÚ. S výjimkou spotřebitelského indikátoru jsou všechny hodnoty počítány ze sezónně očištěných sald.
V průmyslu se v září oproti srpnu mírně snížilo hodnocení současné celkové ekonomické situace. Hodnocení celkové i zahraniční poptávky se v září snížilo. Pro příští tři měsíce očekávají respondenti zpomalení výrobní činnosti a pokles zaměstnanosti. Očekávání celkové ekonomické situace jsou pro příští tři měsíce nižší než v srpnu, pro příštích šest měsíců počítají respondenti se zlepšením své ekonomické situace.
Ve stavebních podnicích se hodnocení současné ekonomické situace v září oproti minulému měsíci mírně zvýšilo. Hodnocení současné celkové poptávky se snížilo. Pro příští tři měsíce však respondenti předpokládají zrychlení tempa stavební činnosti při udržení příznivého vývoje zaměstnanosti. V odvětví obchodu se v září ve srovnání se srpnem snížilo hodnocení současné ekonomické situace. Očekávání vývoje ekonomické situace pro období příštích tří měsíců se mírně snížila, pro příštích šest měsíců se nezměnila. Zásoby se podle mínění respondentů v září nepatrně snížily. Ze šetření mezi spotřebiteli v září vyplynulo, že ve srovnání se srpnem očekávají pro příštích dvanáct měsíců mírné zlepšení celkové ekonomické situace a zhoršení své finanční situace.
Firmy musí změnit své plány
Poslední studie odborníků společnosti Ernst & Young se soustředila na zjištění nutností změn strategických záměrů tuzemských podniků v důsledků americké finanční krize. Analytici odhadují, že současná situace na světových trzích ovlivněná úvěrovou krizí v USA i dlouhodobým přibližováním české ekonomiky ke stavu v Evropské unii, přináší nutnost změn střednědobých a dlouhodobých plánů tuzemských firemních subjektů.
Podniky budou muset v řadě případů přemýšlet či rovnou přistoupit k restrukturalizačním procesům svých firem, neboť Česko přestává být z globálního pohledu zemí s nízkou cenou lidské práce. Specialisté Ernst & Young vyslovili myšlenku, že ohrožení se týká hlavně exportérů do dolarové zóny.
Nelehké časy se v horizontu blízké budoucnosti pravděpodobně týkají malých a středních subjektů: pátý rok života podle statistik nepřežije v Evropské unii až 95 % malých a středních firem. Ohroženi jsou podle odborníků Ernst & Young zejména exportéři do dolarové zóny. Firmy musí reagovat nejen na zpomalení ekonomického růstu a poklesu hodnoty amerického dolaru vůči euru, ale zároveň se vyrovnávat s dalšími výzvami specifickými pro český trh. Mezi hlavními rizika patří zvyšující se cena lidské práce, vysoká energetická náročnost, často absence silné značky a slabá vyjednávací pozice vůči odběratelům. V některých oborech se významně projeví závislost na bankovním financování. Jako potíž dlouhodobějšího charakteru je podle Ernst & Young nízká produktivita práce a spoléhání se na nákladovou výhodu Česka oproti západní Evropě. S poklesem dolaru vůči euru lze v některých dalších, dosud typicky evropských oborech očekávat ostřejší konkurenci např. ze zemí jihovýchodní Asie.
„Pro zvýšení konkurenceschopnosti je třeba se více zaměřit na kvalitní výrobky a služby s vyšší přidanou hodnotou. Nezbytná je inovace výrobků, zvyšování přidané hodnoty lidské práce, budování silné image značky a dalších necenových konkurenčních výhod,“ uvedl Jiří Prokop, partner oddělení transakčního poradenství Ernst & Young v České republice, který se specializuje na oblast restrukturalizace a revitalizace podniků.