Dopady krize v IT

Při současné rychlosti skloňování slova krize lze jen těžko předpokládat, že její dopad neovlivní všechna odvětví. Jedním z nich, dá-li se to tak chápat, je i globální informační síť Internet. Co tedy můžeme očekávat za změny, jak se projeví vůči uživatelům, budou mít nějaké konkrétní dopady?


Marek Erneker

Slovo „krize“ pro nás může představovat blíže nespecifikovaný až tajemný problém. A čím tajemnější takový problém je, tím více se jím necháváme ovlivňovat. Skutečné dopady mohou však být ve své podstatě jednodušší a snadno srozumitelné.

Ekonomickou analýzu samotného problému ponecháme odborníkům a budeme se věnovat dopadům, které můžeme denně pozorovat. Ty na první pohled zjevné jsou výrazné výkyvy koruny vůči světovým měnám, obecné snahy o úsporu prostředků a pokles investic. Propouštění zaměstnanců, zavírání podniků či omezování výroby pak navazuje na již zmíněné obecné dopady.

Dopady krize na Internetu

Dopady směrem k Internetu či jeho providerům jsou jako i jinde bezprostřední. Datové přenosy jsou zajištěny tzv. Tier 1 providery, od nichž všichni ostatní provideři nakupují obecnou konektivitu, tzv. tranzit. Tyto nákupy se téměř výhradně provádějí v EUR. Podobný případ je i nákup jakéhokoliv HW, jehož cena je ovlivněna opět pohyby kurzu.

Obsah Internetu je tvořen miliony různých služeb, z nichž ty nejzastoupenější jsou samotné weby – pronájem prostoru, stejně tak nákup doménového jména, jsou v drtivé většině placenou službou a dá se tedy očekávat, že zde bude větší snaha o úspory. Ostatně nákupy domén jsou (mimo ty CZ) vedeny opět v cizích měnách, a je jen otázkou času, kdy doménoví registrátoři vyrovnají ceny prodeje současnému kurzu.

Efektivní propagace služeb a produktů

Ne vše je tak černé, jak se na první pohled zdá. Většina podniků Internet stále chápe jako jedno z prostředí s nejlevnějšími a nejširšími možnostmi propagace. Srovnejme si tedy náklady:

— pronájem 1 m2 v běžném Office centru v Praze je otázkou 8–12 EUR/měsíčně (pronájem 30 m2 tedy cca 10 tis. Kč/měsíčně);

— průměrná mediánová hrubá měsíční mzda (prostřední hodnota vzestupně seřazené řady mezd za dané období) v Praze se dnes pohybuje okolo 30 tis. Kč;

–cena doménového jména CZ či některé z generických domén (COM, NET, ORG, INFO, BIZ, NAME) je otázkou 200–300 Kč/ročně;

— pronájem prostoru k provozu webových stránek pravděpodobně nepřesáhne 1000 Kč/měsíčně;

— vytvoření webových stránek k zajištění prodeje nějaké skupiny výrobků by nemělo přesáhnout 100 tis. Kč. Při použití některého z hotových produktů pak i výrazně méně. Životnost takového produktu by měla určitě převýšit 1 rok (u moderního webu můžeme mluvit o životnosti cca. 2–3 roky, ale i více – v závislosti na skupině uživatelů a oblasti, které se samotný web věnuje);

— reklama skrze např. Google Adwords (kontextová reklama v rámci Google vyhledávaní) je velmi závislá na vašich klíčových slovech, ovšem dá se očekávat měsíční náklad např. 10 tis. Kč/měsíčně – jako horní odhad.

Snadno bychom tedy mohli přejít k diskuzi, zda je jednodušší své produkty nabízet na Internetu, či je snazší provozovat kamenný obchod. Z výše uvedeného by mělo být většině z nás jasné, že pronájem internetových prostor k propagaci je levnější a umožňuje oslovit mnohonásobně větší množství potenciálních zákazníků.

Vývoj v oblasti CZ domén ukazatelem vývoje Internetu


Nárůst registrací domén podle CZ.NIC

Dobrým ukazatelem samotného vývoje Internetu v Čechách může být vývoj v oblasti CZ domén. Ty představují významný prvek tvorby nových publikací a případná krize, resp. úspora nákladu v internetové oblasti se jistě významně odrazí právě v jejich vývoji.

Podobným ukazatelem, ačkoliv s odlišnou a vzdálenější podobností s vývojem v rámci krize, může být vývoj datových přenosů v rámci českého peeringového uzlu NIX.

I přes probíhající krizi je však stále rostoucí zájem o Internet a domény, což znázorňuje tabulka nárůstu registrací společnosti CZ.NIC. Dokazuje to tedy, že Internet je stále velmi dobrým a perspektivním místem prezentace. Avšak s ohledem na globálně klesající investice nemůžeme pro tento rok čekat převratné novinky. Dá se ale očekávat další tlak na automatizaci a globalizaci nástrojů a systémů, tedy směr, který obecně přináší úspory nákladů a který bude nyní pro mnohé firmy zajímavý.

V každém případě počítejme s Internetem jako nekonečně velkým prostorem, kde si každý zajímavý projekt najde své diváky.

Profil

Marek Erneker pracuje ve společnosti IGNUM pátým rokem. Před svým jmenováním výkonným ředitelem působil jako hlavní programátor a člen úzkého vedení společnosti. Je zodpovědný za každodenní řízení aktivit společnosti a její další rozvoj ve všech oblastech působnosti.

Přečtěte si také

Webhoster jako správce systému nebo všestranná profese
Marek Erneker: k doméně je třeba nabízet všechny související služby
Jak správně vybrat webhosting?

Exit mobile version