Czech Internet Forum 2009: Současnost a budoucnost Internetu

Včera opět po roce proběhla konference společnosti Internet Info, Czech Internet Forum. Letošní ročník se věnoval především internetovým médiím, trendům na Internetu (především sociálním sítím) a jejich využívání a také bilancování uplynulého období, zasaženého světovou ekonomickou krizí. O co jste přišli, pokud jste se nezúčastnili?


Hlavní přednáškový a panelový sál.

Nová a stará média

„Stará“ média byla na konferenci mj. díky přednášce Milana Fridricha a panelové diskusi velkých hráčů internetové mediální sféry, mezi něž byla zařazena MAFRA a CET 21, poměrně hojně zastoupena. Všichni uznávají, že ignorovat Internet nelze, zejména Milan Fridrich ale upozorňuje, že nikdo neví, co bude třeba za dva roky s Facebookem – třeba tu bude, třeba nebude, třeba vznikne něco úplně jiného. Ale mrchy několik set let staré noviny a desítky let stará televize se drží a drží. Pochopitelně musí hájit svého chlebodárce, ale pokud jde o mě, ještě nějakou dobu asi televizi nevyhodím.

Další velká mediální neznámá je úsvit zpoplatněného zpravodajství. Právě nedávno ho vyhlásil známý mediální magnát Rupert Murdoch (spolu s nařčením Google News z „kleptománie“) a slíbil, že do roka budou všechna média z jeho stáje (např. Wall Street Journal či New York Times) zpoplatněna. Od kohokoli jiného by takové prohlášení byla sebevražda, ale Murdoch už mockrát prokázal neuvěřitelný čich a cit pro to, jakým směrem se ubírat (i na internet vstoupil mezi prvními). Faktem je, že reklama sama o sobě dnes redakce klasické velikosti nedokáže uživit. Pokud jsme na prahu nové éry zpoplatněných zpravodajských článků, možná budeme prstíčkem hrabat na obrazovku veřejnoprávní Čtyřiadvacítky.


Workshopový sál.

Druhý nejpoužívanější vyhledávač je YouTube

Z pozice společnosti, která stojí někde na pomezí mezi technologickým vizionářem a novým metamédiem, vystoupila Taťána Le Moigne v jedné z nejpoutavějších přednášek dne. Popisovala, jak před 20 lety začínala v jedné z prvních českých počítačových firem a při práci na diplomce na děrných štítcích si opravdu neuměla představit, jak bude vypadat počítačový svět dnes. Takových věcí, které neumíme předpovědět, a pokud umíme, nedovedeme si představit jejich následky, je mnoho – od první světové války po informační superdálnici. A jaký bude svět a Internet v roce 2019, což byl také název její přednášky, si umíme představit také jen stěží.

V úvodu jiné přednášky se mluvčí obracel k sálu větou „vidím, že je tu mnoho z těch, co pamatují počátky Internetu v ČR“. To není tak dávno, zhruba nějakých 15 let, přesto ta věta zní jako oslovení pamětníků první republiky. (Co budeme dělat, až dospěje nová generace, která vůbec netuší, jak vlastně mohl fungovat život bez mobilů a internetu, když už to vlastně nechápeme sami?)

Budoucnost Internetu je jednou z těch obtížně představitelných věcí, přesto jsou některé trendy vysledovatelné a byly i zmíněny – cloud computing, tendence ke zjednodušení (pro běžného uživatele vlastně upozadění) technologií, trend dostupnosti svých dat na jakémkoli počítači. Také personalizace, kdy vám např. internetový obchod Amazon nabídne další relevantní zboží. Taťána ve své dlouho přesahující přednášce nešetřila čísly a překvapujícími údaji, jako třeba informací, že druhým nejčastěji používaným vyhledávačem po Googlu je – YouTube. Lidé na něm hledají například nejrůznější návody; každou minutu je na YouTube nahráno nových 20 hodin videozáznamů.

Panely, panely, panely

Konference probíhala ve dvou sálech, jeden byl „přednáškový“ a „panelový“, v menším se konaly workshopy. Možná i díky tomu proběhlo dokonce pět panelových diskusí s různými tématy, od mediálních po ryze technické. Panelovku Souboj titánů (MAFRA, Google, CET 21, Seznam a Centrum) nazval jeden twitterující „představením PR mlžení“, naopak diskuse operátorů o filtrování internetu v rámci boje proti dětské pornografii byla dobře opepřena komentáři Daniela Dočekala.

Novinky a přínos konference

Nejnadšeněji přijatou (a zároveň na celém českém Internetu asi nejdéle očekávanou) novinkou bylo oznámení veřejného testování IMAPu na Seznam e-mailu. Přišlo to naprosto zoufale pozdě, ale nakonec to přišlo. Seznam kvůli tomu nedostatkem uživatelů freemailu určitě netrpěl a ti, kterým to vadilo, buď zatnuli zuby nad POP3, nebo odešli jinam.

Možná trochu překvapivá byla i informace Centrum Holdings, že portál Atlas, dříve především díky ICQ orientovaný spíš na mladé, bude naopak směřovat k cílově skupině věkově pokročilejších návštěvníků. Mladým zůstane i díky širší mailové klientele Centrum, které si na homepage stáhlo právě i nabídku ICQ.

Celkově bylo vidět, že problémy českého Internetu jsou dávno někde jinde než dřívější boje o broadband nebo vytváření pro každý portál specifických vyhledávačů. Budoucnost se bude točit okolo zpoplatnění obsahu, neustálého prolínání a propojování dříve nemyslitelných funkcí, záležitostí a okruhů, a samozřejmě (aspoň dokud pomyslná bublina nesplaskne) sociálních sítí.

Zkrátka v tom samém, čím se na Internetu probíráme každý den.

Přečtěte si také:

Průšvihy datových schránek
Webexpo a WebTop100: větší rozdíl, než jen jméno

Exit mobile version