Cloud computingu s největší pravděpodobností představuje směr, kterým se do budoucna vývoj v oblasti informačních technologií bude ubírat. Důvod je prostý, jsou jím peníze, respektive tedy významné úspory nákladů, kterých je dosaženo odstraněním nutnosti pořizovat a pravidelně obměňovat vlastní hardware a software. Ne pro všechny a rozhodně ne vždy je ale cloud tím nejlepším řešením. O možných rizicích cloudu a situacích, kdy přechod na něj znamená spíš újmu, než přínos, se zmíníme v dnešním dílu seriálu Cloud computingu v praxi.
Tak jako každá jiná poměrně nová technologie trpí cloud computingu „dětskými“ nemocemi a komplikacemi, které odstraní až čas a kontinuální vývoj v této oblasti. Z těch hlavních se jedná především o stále významné nedostatky v oblasti bezpečnosti, o kterých jsme se zmiňovali v jednom z předchozích dílů, a závislosti na spolehlivém a rychlém internetovém připojení. Pokud je firma ochotna tyto problémy takzvaně „překousnout“ a i přesto cloud zvolit jako náhradu za alespoň část své vlastní infrastruktury, nemusí se i tak jednat o nejlepší možné řešení. Ač je to tak často prezentováno, cloud computingu rozhodně není samospasitelnou oblastí, vstup, do níž firmě automaticky pomůže snížit náklady na vnitřní procesy a IT a tím uvolní zdroje na další rozvoj, či snížení ceny produkovaných výrobků a služeb.
U cloudu, podobně jako v mnoha jiných oblastech, záleží na vhodném načasování a zvoleném rozsahu přechodu. Navíc neexistuje žádný zaručený a osvědčený „recept,“ podle kterého by se dalo v tomto směru zařídit. Jinými slovy, v některých případech je vhodnější přenášet infrastrukturu do cloudu pomalu a postupně, a klidně z toho vytvořit několikaletý projekt. Jindy má naopak smysl provést takzvanou „hurá“ akci, tedy uskutečnit masivní přesun firemních systémů co nejrychleji a pak se poprat s důsledky tohoto činu. V následujících řádcích se pokusíme zodpovědět, kdy je vhodné rozhodnout se pro první variantu, a kdy má naopak smysl ta druhá.
Cloud ušetří náklady, ale…
Přechod na cloud firmám rozhodně pomůže uspořit náklady, problémem ovšem je, že se tak stane až v dlouhodobém horizontu. Naopak z hlediska měsíců a v některých případech i prvních let, je volba cloudových služeb dražší variantou, než by bylo udržení předchozího stavu, tedy zajištění potřebných služeb vlastními silami na firemní infrastruktuře. Je tomu tak proto, že s posunem ke cloudu jsou spojeny poměrně značné fixní náklady. Ty si můžeme pracovně rozdělit na ty viditelné a ty neviditelné.
Do první skupiny patří zjevné kroky, jako je nákup nového hardware, především tenkých klientů, potřebného k zajištění přístupu ke cloudu, pořízení nových síťových prvků připravených na větší zátěž, upgrade současného internetového připojení, nebo recyklace prvků současné infrastruktury. Vzhledem k tomu, že žádné cloudové řešení není 100% optimální, další náklady lze očekávat od jeho optimalizace. To může zahrnovat jak úpravu celého systému přímo na míru zákazníkovi, tak i implementaci některých specifických funkcí.
Do skupiny neviditelných nákladů pak patří takové výdaje, které sice firmu de facto nic nestojí, náklady jako takové se ale projeví na snížené produktivitě práce způsobené zvykáním si na nové pracovní prostředí, nebo problémy při provozu jednotlivých vnitrofiremních procesů, které jsou s rozsáhlou migrací nutně spojeny. Právě skupina neviditelných nákladů představuje velký problém, protože, na rozdíl od viditelných nákladů, nelze jejich rozsah a délku trvání prakticky vůbec odhadnout.
Výběr správné služby
Kritickým předpokladem pro úspěch při přechodu na cloud je výběr té správné služby. Produkty, které jednotliví poskytovatelé nabízí, jsou samozřejmě odlišné, stejně jako jejich ceny. V rámci některých cloudových služeb také nemusí být možné provozovat ty aplikace, na které jsou zákazníci zvyklí, a je tak nutné sáhnout po co nejpodobnější a nejvhodnější alternativě. Ta samozřejmě nemusí být vždy k dispozici, čímž se dostáváme zpět k neviditelným nákladům, kdy si zaměstnanci firmy, tedy uživatelé, budou muset na novou službu vzniknout. To samozřejmě sníží jejich výkonnost a tedy i vytvořený produkt.
Těmto nežádoucím efektům se bohužel nedá nikdy zcela zabránit, jejich dopad je ale možné minimalizovat tak, aby vliv na výkon firmy byl co nejmenší. Jinými slovy při volbě vhodného cloudového řešení je brán v potaz nejen ceník za cloudové služby jako takové, či volit na základě toho, jaký poskytovatel je vám myšlenkově nejblíže. Naopak, jedním z klíčových aspektů, který byste při rozhodování měli zvážit, jsou možnosti implementace vámi v současnosti používaných řešení a systémů do prostředí cloudu.
Cloud computing v praxi je seriál, který pro vás od dubna 2010 každé úterý připravujeme. Jeho cílem je poskytnout odpovědi, které ve spojení s technologií cloud computingu čím dál tím častěji vyvstávají a informovat o aktuálních trendech a novinkách z této oblasti.
Máte námět na zajímavé téma z oblasti cloud computingu, o kterém máte co říct, nebo o kterém si chcete přečíst? Napište nám ho na redakce@itbiz.cz.
Co z toho vyplývá
Rozhodnutí o přesun infrastruktury do cloudu by tak měla předcházet jak důkladná analýza současných firemních nákladů na IT, tak i odhad nákladů a úspor, které eventuální přechod přinese. Je nutné si uvědomit, že přechod na cloudové služby rozhodně není krátkodobým rozhodnutím a z tohoto úhlu se tak k němu také musí přistupovat. Cloud představuje natolik komplexní zásah do vnitřního fungování firmy, že od něj není jednoduché po několika letech špatných zkušeností zcela upustit a vrátit se k vlastním in-house řešením. Tedy možné to samozřejmě je, zároveň ale také velmi drahé.
Zůstává tak otázka položená už v úvodu, a to kdy se firmě vyplatí zvolit cestu radikálního přechodu na cloud, a kdy raději přecházet pomalu a dlouhodobě. Masivní přechod na cloud je vhodné spojit s dalšími významnými kroky, kterými čas od času každý podnik prochází. Tím tak může být cokoliv od rozsáhlejší reorganizace, záměr implementovat zcela nový systém, nebo převzetí, či spojení s jinou společností a místo následné harmonizace raději přikročit k zásadní reformě a přechodu na cloud. Jinými slovy jedná se o takové situace, kdy firma tak jako tak prochází nějakými zásadními změnami ve své struktuře, nebo používaných systémech.
Pozvolný přechod je naopak vhodný pro firmy s ustálenou pozicí na trhu, které neprochází žádným dramatickým vývojem. Razantní přechod na cloud by v těchto případech mohl vést ke krátkodobému poklesu její výkonnosti a ztrátě pracně dosažených pozic.
Pokud je pro vás myšlenka cloudových služeb lákavá, ale nevíte, jaký důsledek by měla na vaši společnost, zvažte možnost k rozhodování přizvat některou z cloudsourcingových poradenských firem. Ty nejenže jsou schopny zhodnotit situaci, ve které se firma nachází, a tak doporučit jakou metodu zvolit, pomohou ale také s výběrem poskytovatele cloudových služeb, který bude maximálně vyhovovat požadavkům vás, jako zákazníka.