Po vstupu na technologický trh NASDAQ je o americké sociální síti slyšet několikrát denně, většinou ale ne zrovna v lichotivých souvislostech. První týden na burze síť zakončila se ztrátou hodnoty akcií 16 procent a dále klesá. Analytici v posledních dnech před IPO naopak očekávali, že v první den na burze by jeho akcie mohly vzrůst až o 30 procent.
To co před vstupem tvrdili údajně hlavně nepřející jazykové, je dnes definitivně potvrzeno. Investoři nemají chuť riskovat vznik další technologické bubliny. Zatímco 18. května se jeho akcie začaly obchodovat za 38 dolarů, dnes začínaly na ceně 31,91 dolaru.
Třepot motýlích křídel, aneb Nasdaq má problém
Pokles hodnoty akcií o 16 procent je sice nepříjemná věc, ale jde konec konců jen o nějaký dynamický ukazatel. Z takových věcí se nestřílí, své by o tom mohly vyprávět společnosti jako HP, nebo Dell. Jenže burza je do značné míry záležitost dost emocionální (vždyť jde o peníze) a některé kroky tak mohou vyvolávat zajímavé reakce s nečekanou dohrou.
V pátek agentury Bloomberg a Reuters přinesly informaci o tom, že čtyři hlavní tvůrci trhu mají kvůli nepovedené primární emisí akcií (IPO) Facebooku ztráty, které přesahují hranici 100 milionů dolarů a hodlají je vymáhat od provozovatele samotného trhu NASDAQ Stock Market.
Divné? Podle hlavních hráčů, kteří stanovují kurz akcií (společnosti jako Knight Capital, Citadel Securities, UBS a Automated Tradind Desk ze skupiny Citigroup), nikoli, neboť nikdo jiný prý za jejich ztráty zodpovědný není. Pokud dojde k potvrzení tohoto obvinění, nastane pro NASDAQ zajímavý problém, částka totiž mnohonásobně překračuje kapitál, který po prvotní kalkulaci na odškodnění v souvislosti s problematickým vstupem Facebooku na trh vyčlenil. Ta se původně měla pohybovat okolo 13 milionů dolarů.
Primární veřejná nabídka (IPO) akcií Facebooku byla největší mezi internetovými podniky a jedna z největších na světě. Výnos z IPO Facebooku, ve kterém společnost na trh umístila 421,2 milionu akcií při ceně 38 dolaru za kus, činil 16 miliard dolarů. Tržní hodnota společnosti se tak vyšplhala na 104,2 miliardy dolarů.
Žaloby ostatně padají na všechny strany, noví akcionáři sociální sítě žalují Marka Zuckerberga a vybrané banky v čele s Morgan Stanley za spiknutí, jehož cílem bylo zatajit před primární emisí akcií nepříznivé prognózy společnosti. Žalující obvinili banky a šéfa sociální sítí, že před IPO skrývali výrazné snížení odhadu růstu tržeb.
Hromadnou žalobu za všechny investory v New Yorku podal Philip Goldberg u okresního soudu na Manhattanu ve Spojených státech.
Samotný NASDAQ nyní čelí šetření federálními regulačními orgány kvůli enormním ztrátám investorů do akcí Facebooku. „Finanční regulatorní autorita přezkoumá požadavky investorů, jejichž příkaz nebyl splněn za otevírací cenu 42 dolarů, ale byl vykonán až za horší cenu,“ nechal se slyšet samotný NASDAQ v prohlášení z počátku minulého týdne. „Jsme přesvědčeni, že žaloba je neopodstatněná a budeme se důrazně bránit,“ reagoval naopak na žalobu Facebook ústy svého tiskového mluvčího.
Vydělal na IPO Facebooku vůbec někdo?
Vstup Facebooku na burzu rozhodně nepřipomínal hru s nenulovým součtem, otázkou ale zůstává, kdo z toho nakonec vůbec mohl mít prospěch.
Vedle zaměstnanců, kteří se zbavovali snadno získaných akcií a společnosti Accel Partners, která v roce 2005 do společnosti investovala miliony dolarů rizikového kapitálu, vydělal na akciích Facebooku do dnešního dne pouze zprostředkovatel transakce. Jejich hodnota se s každým uzavřeným obchodem snižuje.
Akcionáři v prvním kole inkasovali cenu, za niž šla emise na trh (38 USD a za akcie celkem získali přes 16 miliard dolarů. Jen za první tři dny na trhu akcie klesly o 20 procent své hodnoty a přes drobné výkyvy to nevypadá, že by se zatím mělo něco změnit. Nadhodnocení akcií bylo přitom ještě před vstupem na trh terčem kritiky řady analytiků.
Americká investiční banka Morgan Stanley, která je hlavním manažerem emise, zhoršila vyhlídky hospodaření Facebooku přesně v době, kdy vstupoval na trh, jak se však ukázalo, podklady pro svoji zprávu měla již dávno před jejich zveřejněním a o riziku dopředu informovala vybrané klienty. V USA nyní probíhají diskuze, o etických a právních konsekvencích takového kroku.
Samotná banka, která o problémy příliš nestojí, makléřským společnostem oznámila, že prozkoumává každou transakci s akciemi Facebooku a že možná přistoupí k cenové úpravě pro drobné investory, kteří během prvního obchodování koupili akcie Facebooku za příliš vysokou cenu. „Všechny příkazy v současné době kontrolujeme a prošetřujeme, jestli byly vypořádány za nejlepší možnou cenu. V některých případech zřejmě cenu změníme,“ nechala se slyšet banka minulou středu s tím, že celý proces bude trvat několik dní.
Panika se mezi tím šíří dál a začíná ohrožovat i primární byznys společnosti. Americký automobilový moloch jménem Generali Motors se například nechal slyšet, že končí s facebookovskou reklamou, protože se prý ukazuje jako neefektivní (analytické potvrzení takového tvrzení ovšem chybí).
Budoucnost
Facebook dnes má asi 900 milionů aktivních uživatelů, kteří se přihlásí alespoň jednou za měsíc. Okolo 500 milionů z nich používá Facebook denně, háček je ovšem v tom, že se přihlašují převážně z mobilních zařízení, což ztěžuje monetizaci (Facebook žije hlavně z klasické webové reklamy). Počáteční rapidní růst uživatelské základny poslední rok de facto stagnuje a kvůli saturovanosti trhu nelze předpokládat, že by se na tomto trendu mělo v nejbližší době něco měnit.
Jisté zatím je, že vstup na burzu příliš neprospěl pověsti sítě, otázkou je, zda li situace mohla vypadat v budoucnu výrazně jinak. Východiskem mohlo pochopitelně být skromnější IPO, jenže to zase nekorelovalo s plány zakladatele Facebooku na další rozvoj sítě. Ohrožuje ale burza samotný byznys společnosti? Těžko říci, určité náznaky zde ale určitě jsou.
„Vstup facebooku na americkou burzu byl jednou z nejočekávanějších událostí na akciových trzích letošního roku. Neúspěch je pro celou firmu samozřejmě nepříjemný, ale v žádném případě nijak neohrožuje postavení sociálních sítí ve světě, ty budou naopak dále růst a expandovat,“ prohlašuje k celé kauze IPO Facebooku Mark Heesen, prezident National Venture Capital Association.