V rámci trhu aplikací AI se v příštích pěti letech očekává jako hlavní typy aplikací obsahující umělou inteligenci ERM (enterprise risk managamenet) a CRM.
Celosvětové tržby na trhu s umělou inteligencí (AI), včetně softwaru, hardwaru a služeb, podle nejnovějšího vydání studie IDC Worldwide Semiannual Artificial Intelligence Tracker vzrostou letos meziročně o 15,2 % na 341,8 miliardy dolarů. V roce 2022 by měly tržby dále zvyšovat (růst 18,8 %) a do roku 2024 by měl trh překonat hranici 500 miliard dolarů. Ze tří podkategorií, jak je rozlišuje IDC, zaujímá aktuálně 88 % celkového trhu s umělou inteligencí software pro umělou inteligenci. Z hlediska růstu se však odhaduje, že v příštích několika letech poroste nejrychleji hardware. Od roku 2023 se podle prognóz stanou nejrychleji rostoucí kategorií služby související s umělou inteligencí.
Trh služeb v oblasti AI měl mít loni objem asi 19,4 miliardy dolarů, pro rok 2021 se předpokládá jeho růst o 19,3 %. V příštích pěti letech IDC odhaduje průměrný další růst trhu kolem 21 % až na 50 miliard dolarů v roce 2025. Tato technologická kategorie se člení na dva segmenty: IT služby a podnikové služby. IT služby jsou větším z nich a tvoří téměř 80 % všech příjmů z AI služeb.
Co se týče softwaru, zde studie dále rozlišuje jako podkategorie aplikace AI (téměř 50 % tržeb). Z hlediska růstu jsou nejrychlejší kategorií platformy pro AI. Pomalu roste kategorie AI System Infrastructure Software, nicméně v rámci softwaru zatím představuje asi 35 % všech příjmů. V rámci trhu aplikací AI se v příštích pěti letech očekává jako hlavní typy aplikací obsahující umělou inteligenci ERM (enterprise risk managamenet) a CRM s přibližně srovnatelným objemem trhu i tempem růstu (viz graf). V podkategorii platforem má nejrychleji růst segment AI Lifecycle Software.
Zdroj: IDC
Podle IDC vedly disruptivní události loňského roku k tomu, že si podniky měly šanci uvědomit hodnotu umělé inteligence. Nyní už jde o promyšlené nasazování těchto technologií napříč celým podnikem. S tím má být právě spojena rostoucí poptávka po službách, respektive partnerech s odbornými znalostmi, kteří podnikům umožní přejít od pilotních projektů k plošné implementaci umělé inteligence. V rámci IT služeb pro AI se na prvních třech místech v žebříčku pro loňský rok umístily společnosti IBM, Accenture a Tata Consultancy Services. Každá z nich dosáhla tržeb přes 1 miliardu dolarů a dohromady ovládaly 26 % trhu. Kromě nich dalších 8 společností dosáhla každá příjmu více než 500 milionů dolarů. Třemi největšími společnostmi v oblasti podnikových služeb pro umělou inteligenci v roce 2020 byly Ernst & Young, Accenture a Deloitte, které celkem dosáhly 46% podílu.
Co se týče příjmů jednotlivých firem za umělou inteligenci v kategorii platforem, studie IDC zmiňuje Pantri, Microsoft a IBM, v případě aplikací IBM, OpenText, Slack, Microsoft, Google a WorkDay, u infrastrukturního softwaru řízeného AI pak IBM, Microsoft, Dynatrance, Vmware a McAfee, v oblasti vývoje a nasazování na bázi AI pak Google, Microsoft, Oracle, ESRI a Teradata. Celý tento „žebříček“ je ovšem komplikován tím, že se zde dále rozlišují kategorie AI-centric a AI-non centric.
Na závěr samotný hardware, který má dnes 5% podíl na celkovém trhu AI. Přesto se předpokládá, že letos poroste tento segment nejrychleji, a to o 30 % meziročně a nejdynamičtější bude tato kategorie i v dalších letech. IDC zde rozlišuje servery a úložiště, 82 % výdajů z této kategorie dnes jde na servery. Další vývoj trhu bude ovlivněn tím, jak se řešení umělé inteligence budou stále více nasazovat na okrajích infrastruktury (edge). Podniky přecházejí na infrastrukturu s masivně paralelními výpočty, které využívají koprocesory a serverové clustery propojené rychlými sítěmi. Na trhu serverů a úložišť pro AI dominují dodavatelé, kteří tyto typy hardwaru dodávají obecně.
Zdroj: IDC