IDC odhaduje, že výdaje na informační a komunikační technologie ve střední a východní Evropě dosáhnou výše 131,9 miliard dolarů. Vyplývá to z aktualizované prognózy Worldwide Semiannual ICT Spending Guide: Industry and Company Size pro rok 2019.
Výdaje jsou mezi podnikový a spotřebitelský sektor rozděleny přibližně napůl. 51 % výdajů zaplatí koncoví uživatelé, tento segment však meziročně poroste pomaleji, asi jen o 1,4 %. Spotřebitelé 80 % z cca 67 miliard dolarů vynaloží na mobilní zařízení a telekomunikační služby.
Co se týče podnikového sektoru ve střední a východní Evropě, nejvíc investic do ICT letos podniknou banky a telekomunikační firmy (dohromady 17,9 miliard dolarů). Z druhé strany i zde ale značná část výdajů (více než 40 % celkových peněz utracených za ICT) půjde na telekomunikační služby, což souvisí hlavně s technologiemi, jako je cloud, vzdálený přístup a Internet věcí. V bankovním segmentu se bude jednat především o implementaci nových regulací, ale také o snahu po automatizaci a digitalizaci služeb za účelem zlepšení zákaznické zkušenosti – trh je aktuálně velmi konkurenční. Telekomunikační firmy budou také nuceny masivně investovat do síťového hardwaru, aby jejich infrastruktura dokázala reagovat na rostoucí požadavky zákazníků, ale i další možné faktory (nové regulace, rostoucí poptávka, cenová nestabilita…).
Investice do cloudu nepřekvapivě porostou rychleji než do on-premise systémů (20,1 % růst výdajů na veřejný cloud vs. 3,9% zvýšení výdajů na on-premise systémy.). Poskytovatelé služeb a jejich partneři se budou svými nabídkami stále více zaměřovat na malé a střední firmy, naopak největší podniky budou do cloudu přecházet pomaleji (poznámka: jiné studie docházejí z hlediska závislosti adopce cloudu na velikosti firmy k odlišným závěrům a největší zájem o cloud a přínos z něho spojují s velkými podniky). V letech 2019–2022 vzroste podíl podnikových aplikací provozovaných v cloudu až na cca 27 %.
Z hlediska typů softwaru mají podniky nejvíce investovat do analytických řešení. IDC dále rozděluje poptávku podnikového sektoru podle velikosti společností. Největší firmy (přes 1 000 zaměstnanců) vygenerují 32 % celkových výdajů na ICT, velké podniky (500–1 000 zaměstnanců) 17 % a střední firmy (100–500 zaměstnanců) 23 %.