Z 10 nejhodnotnějších značek světa je jich 8 z IT

Zdroj: Pixabay

Nejhodnotnější značky světa zaznamenaly rekordní růst, jejich kumulovaná hodnota dosáhla 7,1 bilionů USD, tedy částky srovnatelné se součtem ročního HDP Francie a Německa; vyplývá tak z letošního žebříčku Kantar BrandZ Nejhodnotnější značky světa 2021. Tento 42% nárůst, který čtyřikrát překračuje průměrný meziroční nárůst v posledních 15 letech tohoto hodnocení, byl podpořen především důvěrou, kterou vyvolává dostupnost vakcín, vládní balíčky na podporu ekonomik a zlepšující se výhledy na HDP. Americké značky představují 56 z celkových Top 100 značek žebříčku, s vedoucími značkami Amazon a Apple, z nichž každá v současnosti dosahuje hodnoty přes půl bilionu USD.

Značka Amazon, jejíž hodnota meziročně vzrostla o 64 % na 684 miliard USD (což odpovídá například hodnotě ročního HDP Polska), si udržela svou pozici nejhodnotnější světové značky. Hodnota Amazonu, který se v žebříčku BrandZ objevil poprvé v roce 2006, letos vzrostla o necelých 268 miliard USD. Amazon se tak stal první značkou dosahující hodnoty půl bilionu USD, spolu se značkou Apple, jejíž hodnota dosáhla 612 miliard USD.

Nejrychleji rostoucí značkou, s meziročním růstem hodnoty o 275 % na 42,6 miliard USD, se stala Tesla, která je tak zároveň nejhodnotnější automobilovou značkou.

Pět značek dokázalo svou hodnotu více než zdvojnásobit. Jednalo se o čtyři čínské značky Pinduoduo, Meituan, Moutai a TikTok a již zmíněnou americkou Teslu.

Celkový růst byl poháněn 69 značkami, jejichž hodnota meziročně vzrostla alespoň o 5 % spolu s 13 nováčky v hodnocení, jako jsou například značky Zoom, Nvidia a AMD či Spotify.

Technologické značky vévodí žebříčku hodnocení Kantar BrandZ. Celkem 7 z 10 vedoucích značek tohoto žebříčku pochází právě z technologického sektoru. Technologie zároveň umožnily významný růst i netechnologickým značkám. Příkladem může být značka Gucci, která během pandemie využila sílu sociální sítě TikTok či řetězec restaurací Domino’s, který využíval online a doručovací služby. Top 10 značek žebříčku nyní představuje kumulovanou hodnotu 3,3 bilionu USD, pro porovnání v roce 2011 šlo o hodnotu 800 miliard USD.

Americké značky v roce 2021 rostly rychleji. Jejich hodnoty v průměru meziročně rostly o 46 %, což znamená že nyní tvoří 74 % celkové hodnoty Top 100 značek. A to navzdory tomu, že HPD USA tvoří pouze 24 % celkového globálního HDP.

Čína upevnila svůj náskok před Evropou. Čínské značky, které v roce 2011 tvořily 11 % celkové hodnoty Top 100 značek žebříčku, nyní tvoří 14 %. Naproti tomu evropské značky v současnosti tvoří pouhých 8 % celkové hodnoty, oproti 20 % v roce 2011.

 

Pořadí ​2021​ ​Značka  Hodnota značky 2021 ($ MLD) ​ % změna 2021​
vs 2020​
1​ Amazon​ $    683,852 ​ 64%​
2​ Apple​ $    611,997 ​ 74%​
3​ Google​ $    457,998 ​ 42%​
4​ Microsoft​ $    410,271 ​ 26%​
5​ Tencent​ $    240,931 ​ 60%​
6​ Facebook​ $    226,744 ​ 54%​
7​ Alibaba​ $    196,912 ​ 29%​
8​ Visa​ $    191,285 ​ 2%​
9​ McDonald’s​ $    154,921 ​ 20%​
10​ MasterCard​ $    112,876 ​ 4%​
Kantar BrandZ Top 10 nejhodnotnější značky světa 2021

Vzhledem k tomu, že spotřebitelé během lockdownu trávili více času doma, zaznamenaly značky žebříčku Kantar BrandZ Top 10 mediálních a zábavních značek působivý růst (+50 %). Dodavatelé technologií pro počítačové hry a čipy Nvidia a AMD se tak v žebříčku objevili poprvé.

Vzhledem k tomu, že větší část světa během pandemie obrátila svou pozornost k online nakupování, Top 20 retailerů zaznamenalo růst svých hodnot kumulovaně o 48 %. Vedle úspěchu Amazonu, předvedly silný růst i čínské značky v oblasti e-commerce. Značka Alibaba, na 7. příčce globálního žebříčku, upevnila svou pozici jako druhá nejhodnotnější značka v kategorii retailu a značka Pinduoduo byla nejrychleji rostoucí značkou v této kategorii. Tito giganti v oblasti online nákupů však nejsou jedinými vítězi retailové kategorie: značka The Home Depot zaznamenala 22% růst díky růstu online prodejů o 86 %1, Walmart pak růst o 30 % a Lowe’s o celých 51 %.

Zoom, jako nováček v hodnocení, představuje jeden z velkých technologických příběhů roku 2021, především díky svému snadnému užívání a spolehlivosti, které byli hnací silou jeho využívání jak firemními, tak soukromými uživateli. Tato značka se objevila na 52. místě žebříčku s hodnotou 36,9 miliard USD.

Model předplacených služeb představoval pro mnohé značky podstatný hnací mechanismus úspěchu. Jedním z nejlepších příkladů je Microsoft (+26 %) inovující svou nabídku tak, aby se lépe adaptoval na nová pracovní prostředí díky přechodu na modely předplacených služeb pro zlepšení pohodlí a škálovatelnosti. Také značky Xbox (+55 %), Disney (+13 %) a Netflix (+55 %) zaznamenaly růst. Podstatným zlepšením spotřebitelské hodnoty značky se v hodnocení projevila také značka Spotify, která se do žebříčku Kantar BrandZ TOP100 dostala díky 454% růstu počtu předplatitelů mezi lety 2015-20. Modely založené na principu předplatného však zvyšují hodnotu celé řadě značek, a to i mimo technologický sektor, mimo jiné například značkám Lululemon, Nike, Mercedes-Benz a Heineken.

Exit mobile version