Microsoft 11. 4. končí s podporou pro OS Windows Vista. Na rozdíl od analogické situace s Windows XP, jejichž podpora skončila v dubnu 2014, to tentokrát asi skoro nikoho netrápí. Vyplývá z neúspěchu Windows Vista něco obecnějšího?
Windows Vista byly od svého uvedení v roce 2007 v hodně nezáviděníhodné situaci – přišly po velmi populárním operačním systému (Windows XP si získaly oblibu především od aktualizace SP2 roku 2004), takže firmy ani koncoví uživatelé nejevili chuť upgradovat. Když si zákazníci u prodejců mohli vybírat, dávali přednost XP, i když to znamenalo zkracujícící se životní cyklus. Nakonec něco podobného se zopakovalo, když po úspěšných Windows 7 zákazníci odmítli Windows 8. Je tedy možné, že bez ohledu na konkrétní podobu tento systém žádnou díru do světa stejně udělat nemohl. Kdo chce být jízlivý, může maximálně říct, že fiasko snad přece jen nemuselo být tak očividné; Gartner označil Windows Vista přímo za katastrofu.
Visty sice přinesly některé užitečné inovace, např. v oblasti zabezpečení (prevence spuštění kódu DEP se objevila již ve Windows XP SP2, ve Windows Vista k tomu přibylo znáhodnění adresního prostoru ASLR, šifrování disku BitLocker, nový firewall…), i zde však došlo také ke změnám nepopulárním (podoba UAC, řízení uživatelských účtů). Každopádně samotná míra bezpečnosti je pro uživatele prakticky neviditelná, takže popularitu systému zajistit nedokázala; navíc už před 10 lety byly, podobně jako dnes, hlavním zdrojem zranitelností ne samotné operační systémy, ale webové prohlížeče, přehrávače a jiné aplikace.
Neujaly se pokusy o změny v uživatelském rozhraní Windows, což ale neznamená v posledních verzích programů Microsoftu žádnou výjimku. Podobně to pak bylo u „tabletové“ podoby Windows 8, jednoznačně zdaleka nebyly přijaty ani ribbony (pásy karet) v MS Office od verze 2007. Objeví se vždy studie, podle nichž nové rozhraní umožňuje pracovat efektivněji, ale zdaleka ne každého to přesvědčí k upgradu. Novinky se nakonec prosadí spíš proto, že starší systémy přestávají být podporovány a s novými počítači dodávají výrobci nové verze softwaru. Samotným uživatelům, nebo alespoň značné části z nich, starší verze vyhovují. Nostalgie po Windows XP vede dokonce k používání utilit, které nové verze Windows přizpůsobují těm starým. Existují i verze Linuxu seskládané tak, aby se chováním maximálně blížily Windows XP…
Po Windows Vista naopak nezbude zřejmě nic. Hlavní podpora byla ukončena v roce 2012, aniž to víceméně někdo zaznamenal; 11. duben, kdy pravděpodobně budou vydány poslední bezpečnostní záplaty a skončí i podpora pro MS Security Essentials na Vista, nepřiměje nikoho zaplatit si speciální podporu. Přitom u Windows XP si takhle zákazníci u Microsoftu objednávali dodatečné služby i při ceně kolem 200 dolarů za rok a desktop. Jak poznamenává Iain Thomson na The Register, ani Microsoft si nemyslí, že by někdo měl o něco podobného zájem v případě Windows Vista, takže příslušná nabídka zřejmě ani neexistuje. O něčem svědčí i to, že Google ukončil podporu pro Chrome na platformě Vista spolu s Windows XP najednou. V cyklech Microsoftu od sebe oba systémy přitom dělí 3 roky.
Lze dodat, že Windows XP byly základem různých vestavěných verzí systémů pro pokladní terminály a bankomaty, které se mnohde dosud používají, Windows Vista ani v tomto segmentu stopu nezanechaly. Aktuální statisticky NetMarketShare (systémy desktopových klientů při přístupu k webům) uvádějí podíl uživatelů Windows Vista pod 1 %, naopak Windows XP stále mají přes 8 %. Suverénně vedou Windows 7 s více než 48 % – další oblíbený systém, který neponechal příliš prostoru svému nástupci.
Možná i v Microsoftu vnímali Windows Vista jen jako meziverzi mezi dvěma klíčovými a úspěšnými produkty. Neochota zákazníků k upgradu trochu paradoxně ukázala, že Microsoft vytváří produkty, které uživatelům vyhovují. Práce s PC byla prostě určitým způsobem optimalizována. Je tu jistě místo pro postupné vylepšování, ale na zásadnější změny není nikdo moc zvědavý. Do hry vstupují už spíše disruptivní trendy „zvenku“, které zpochybňují ústřední roli klasického desktopu jako hlavního pracovního nástroje.