Více než dva z pěti (42 %) Čechů nad padesát let věku se cítí být ponižováni technologickými firmami, nejčastěji ve smyslu, že je považují za technologicky negramotné (62 %). Češi se necítí být pro technologické firmy důležitými zákazníky a nelíbí se jim produkty navržené pro seniory.
Nový průzkum AVG Technologies N.V. pokládal více než 6 000 lidem z 9 zemí otázky, které se týkaly technologických návyků a názorů. Respondenti starší 50 let si v odpovědích stěžovali především na to, že se necítí být pro technologické firmy důležitými zákazníky. Nejvíce se cítí být firmami ponižováni respondenti v Austrálii (53 %) a nejméně lidé ze Spojených států (30 %).
Takové jednání technologických firem je však dle zjištění průzkumu velmi neopodstatněné, neboť pouhých 9 % Čechů nad padesát let (nejméně na světě!) se označuje za technologické začátečníky. Daleko nejvíce (87 %) respondentů se pak považuje za průměrné uživatele, což je opět nejvíce ze všech sledovaných zemí. Téměř všichni čeští respondenti (99 % vzorku, což je opět nejvíce na světě) uvedli, že někdy použili, či dokonce pravidelně používají mobilní aplikace.
Další zjištění průzkumu:
- 84 % českých respondentů přiznalo, že má obavy o své soukromí a bezpečnost na internetu, což je mírně pod světovým průměrem
- pouze 56 % z nich si dělá starosti o bezpečnost svých dat, což je společně s respondenty z Nového Zélandu nejméně na světě (pro srovnání, nejvíce, tj. 74 procent, má Německo)
- daleko nejméně na světě (23 %) se čeští respondenti obávají zveřejnění osobních údajů (světový průměr je 44 % a nejvíce má opět Německo)
- velmi specifickou obavou téměř čtvrtiny českých respondentů je pak strach z toho být vyloučen svým okolím pro nedostatečnost technických znalostí
„Technologické společnosti by si měly velice rozmyslet, než začnou oddělovat starší zákazníky od ostatních,“ říká Judith Bitterli, marketingová ředitelka společnosti AVG Technologies. „Tato skupina zákazníků se časem zvětšuje, má vyšší kupní sílu a dle našeho průzkumu její drtivá většina aktivně používá mobilní zařízení a aplikace. Ač je tedy důležité řešit jejich specifické obavy z technologií, musí to být prováděno s pochopením a nikoli blahosklonně.“
Internetový průzkum AVG Digital Diaries byl proveden v listopadu 2014 a zúčastnilo se jej 5 907 respondentů ve věku přes 50 let z Austrálie, Brazílie, České republiky, Francie, Kanady, Německa, Nového Zélandu, Spojeného království a Spojených států. Vyhodnocení výsledků bylo provedeno společností Research Now, zabývající se průzkumy trhu.
Zdroj: AVG, foto: FreeDigitalPhotos.net