Kdy a jak, použít AI, při rozhodování ve firmě, a jakou? Na tyto otázky odpovídá Patrik Horný ze společnosti Stratox, která má i vlastní platformu CodeNOW pro snazší začleňování AI do podnikových aplikací.
Jaké jsou klíčové oblasti, kde lze v podniku efektivně integrovat AI a pomoci zlepšit jednotlivé procesy?
Hlavní teze, kterou rozvíjím je, že umělá inteligence (AI) samotná, izolovaná, nezmění způsob, jakým děláme byznys. Obchodní modely budou i nadále definovat lidé, tj. jak budou pracovat s klienty, vydělávat peníze, zaměstnávat lidi apod. Budou rozhodovat lidské osobnosti. Jde jen o to, že budou muset umět do těchto obchodních modelů začlenit na správné místo správnou AI. Není jen jeden druh AI, která by vše vyřešila, stejně jako máme mozek a každá z jeho částí funguje jinak a řeší jiné věci. Jednou částí vidím a zaostřuji, druhou poslouchám a další si domýšlím nějaké věci – a to vše paralelně. Vycházím z toho, že když vytvářím obchodní model, tak jako manažer definuji určité oblasti, kde bych potřeboval určitý druh AI. Rolí manažera budoucnosti bude pochopit, jak a kde může AI využít, a zároveň musí mít i prostředky, tj. technologie a nástroje, kterými může AI na správném místě zaintegrovat. Mohu integrovat AI, která se učí venku, na datech mimo danou firmu, a už jako naučená do ní přijde, nebo se učí přímo na firemních datech. V angličtině se hovoří o „purpose driven AI“. Jde o AI, která je orientovaná na problematiku, kterou daný manažer, potřebuje vyřešit. Proto také nechceme říkat kam nasadit AI a jakou, ale říkáme „nauč se pracovat s vícero druhy AI, najdi prostředky a přizpůsob svoji firmu, abys co nejrychleji a na správném místě dokázal tuto technologii zaintegrovat, namíchat do obchodního modelu. Přesně s tímto návrhem Stratox přichází na trh. Chceme tedy přeskočit debatu o technologických platformách na vývoj softwaru, kde máme vlastní silnou komponentu CodeNOW. Říkáme, že CodeNOW je „part of the business“, jeho vyřešená část. Nevyřešeným zůstává, jak AI integrovat do systémů podporujících byznys. V CodeNOW máme už dnes možnosti, jak přes Kubernetes a různé další cloudové technologie akcelerovaným způsobem tyto technologie namíchat. Dnes už s klienty řešíme oblasti, kde to můžeme odzkoušet. Například když si klient řekne „tady mám nějakou část byznysu, kde bych mohl zlepšit vztah se zákazníkem, chci mít nějakou inovaci“, pak nemusí začít programovat náročné technologie vlastním kódem, ale zasune do své aplikace umělou inteligenci jako do kontejneru. Jen se musí rozhodnout jakou a jak ji naučit, jak ji prezentovat. Ne že dáme celou banku do chřtánu AI. Klient si musí říct, že určitý proces by chtěl podpořit umělou inteligencí a zbytek řídit tak, jak je zvyklý.
Patrik Horný, partner společnosti Stratox
Jaký druh dat má taková AI využívat? Podniková, která lze vyčistit a kontrolovat, nebo veřejná, nespolehlivá data z internetu?
Lze využít obojí, rozhodnutí je na klientovi, do jaké hloubky své firmy AI pustí, případně jak jí otevře cestu ven a jak vše propojí. Může učit AI na datech mimo firmu, a pak ji aplikovat s vnitřními daty v organizaci, takže lze využít hybridní modely, což také propagujeme. To je ten kumšt, který se klienti musejí naučit. AI nevyřeší všechny naše problémy. My musíme vyřešit, kam dát AI učit, a pak jak ji nechám v bezpečném monitorovaném prostředí pracovat, abych například věděl, že když AI rozhodne, který řidič do kterého kamionu sedne, abych měl kontrolu nad tím, kdy a nad jakými daty o tom rozhodla. S tím pak pracují platformy jako naše CodeNOW nad hybridními cloudovými modely.
Přesto při využití veřejných dat z internetu vzniká nebezpečí, že jsou neověřená, a že do výsledku z AI může být při jejím učení zanesená i záměrná chyba?
To je právě jádrem využití AI. Každý se musí naučit porozumět, s jakou pravděpodobností, bezpečností, jistotou, pro mě AI navrhne rozhodnutí. Musíme na to v dalších systémech reagovat a tuto nejasnost, neostrost, zase odblokovat jinými mechanismy. Musíme koncepty nových aplikací vytvářet zcela jinak. Nejde data nechat venku a číst je, přičemž víme, že mohou být nespolehlivá. Když vytváříme vlastní obchodní proces, musíme s těmito nejasnostmi na vnitřní straně pracovat, mít jiné aplikace, které mi tato rizika odblokují. Například musím mít pro dané rozhodnutí AI „plán B“, nebo řeším bezpečnost jiným způsobem.
Pokud jde o vnitropodniková data, z jakých jsou zdrojů? Systémy ERP, CRM…?
Jistě, pro firmy je výzvou už desítky let, jak svým uživatelům zpřístupnit vlastní data, svoje vlastní know-how. Softwaroví inženýři pro ně musejí vyřešit přístupy, hledání, bezpečnostní mechanismy, aby se AI na vnitrofiremních datech mohla učit. Myšlenka nechat vše na AI není správná. Lidi budou muset rozhodovat a budou mít práci i nadále, například teď zmíněné kam se AI dostane a kam ne. Co největší zpřístupnění dat je ale podmínkou, aby AI mohla rozhodovat, doporučovat co nejpřesněji.
Co má být výstupem AI pro obchodní model organizace?
AI může nahradit komplikované rozhodovací mechanismy, vytvářet scénáře vývoje pro vedení organizace, i pro výrobní linku, doporučit reakci na nedostatek některých součástek, jak přeorganizovat práci v celé firmě když například v logistice není hladký průběh, ale vyskytují se v ní nespojitosti a skoky. Tato doporučení může AI dát, ale zase s tím, že s jejím výstupem musí někdo pracovat, že její výstup musí převzít člověk či jiný systém. Chci říct, že my jako Stratox chceme integrovat AI do technologických prostředí klienta formou tzv. manažované služby, s tím, že místo složitého kódování se do něj „zasune“ nástroj AI, který celý tento proces urychlí.
Jste si tedy vědomi, že takzvaná AI vlastně inteligencí neexistuje, protože umělá inteligence, kterou vytváří počítač, je založena na Booleově algebře, která má tři základní operátory AND, OR a NOT a nezná operátory PROČ a PROTOŽE? Že na výstupu musí být lidský faktor, člověk, na jehož rozhodování záleží?
Přesně toto jsem říkal. Stratox nevidí perspektivu v tom, co designéři, inženýři, procesní, produktoví manažeři dělají dnes, ale říkáme jim, jak s AI pracovat v jejich prostředí v budoucnu. Aby dlouho nediskutovali jestli, ale hledej cesty jak AI zaintegrovat, vplést AI do jejich procesů. To je budoucnost jejich inteligentní práce. Říkám, že i nadále bude rozhodovat zdravý rozum, jak bude obchod probíhat.
Kdy si myslíte, že budete připraveni k produkčnímu nasazení těchto technologií u zákazníků?
Chci říct, že s naší platformou CodeNOW můžeme integrovat specifické nástroje AI do podnikových aplikací pro obchodní procesy už dnes. Pouze říkáme, že naši klienti se musejí učit nikoliv jak integrovat AI, což to zabezpečí naše end-to-end platforma na vývoj a provoz mikroservisních služeb, ale jak obchodní modely vytvářet. Technologickou integraci ať nechají na nás, jak budou dělat byznys, je zase na nich. My jim to „pouze“ usnadníme.
Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?
Vezměme zákazníka z oblasti logistiky potřebovat optimalizovat využití řidičů při rozvozu zásilek, který k tomu má nějaký vozový park, do toho přimíchejme různé situace jako dostupnost řidičů kvůli odpočinku, nemoci, dovolené, počasí… Teď se musí rozhodnout, jestli pro proces pro vytěžování řidičů a vozidel programovat nějakou aplikaci, která bude vypočítávat, kterého řidiče kam nasadit. Nebo vezmeme kus softwaru který si říká „AI“, lze jej naučit na historických datech, pak nemusíte nic kódovat, jen vezmete kus takové krabice s potřebnou technologií, a zasunete ji do kontejneru. S určitou pravděpodobností vám řekne, kterého řidiče pro tuto cestu vzít, protože je nejvíce fit, nejlépe se pro ni hodí.