Ať už jde o průmyslovou výrobu nebo kancelářské obory, všichni dnes svoji efektivitu a konkurenceschopnost v mezinárodním prostředí posilují využíváním nejmodernějších technologií, od chatbotů, přes automatizaci a umělou inteligenci až po Embedded vývoj.
Katalyzátorem zavádění technologií, inovací a digitalizace byla v mnoha firmách pandemie koronaviru. Například v oboru podnikových služeb urychlilo za uplynulý rok své digitalizační 53 % center, 38 % center pak automatizovalo nové procesy, vše s cílem být schopen hladce fungovat i v dobách mnoha omezení pracovního života a sociálních kontaktů. Digitalizaci, vývoji a testování nových nástrojů a inovací, zavádění robotické automatizace a umělé inteligence, kybernetické bezpečnosti a dalším IT službám a inovacím se tak dnes věnují již 4 z 10 pracovníků tohoto oboru. Nové technologie pak umožní výrazně rozšiřovat záběr celého oboru. Z průzkumu asociace ABSL, která centra podnikových služeb v ČR sdružuje, vyplynulo, že počet služeb, činností a procesů zpracovávaných v českých centrech se za poslední 3 roky zvýšil o 26 %. Díky tomu se má z oboru podnikových služeb do pěti let stát dominantní sektor české ekonomiky, který bude dávat práci 180 tisícům lidí.
Dobrý příklad rozšiřování kompetencí nabízí jedno z největších center podnikových služeb v ČR, společnost SAP Services. Díky novým činnostem, které toto centrum centrálně poskytuje pro všechny pobočky firmy SAP, se zvyšuje i podíl expertních rolí, během pěti let vzrostl dokonce o 350 procent a tvoří čtvrtinu všech pozic. Jde například o tým kombinující právní a technologické znalosti, který se zabývá zjednodušováním a digitalizací právních dokumentů, například obchodních smluv. Finální znění smluv se připravuje s pomocí technologií skládáním z jednotlivých částí, které obsahují pouze relevantní informace. Například se tak podle Ivety Chválové, ředitelky SAP Services, podařilo zredukovat rozsah smlouvy na dodávku softwarových řešení SAP pro zákazníka na čtvrtinu původního rozsahu. Další novinkou je tým, který se zaměřuje na optimalizaci interních procesů s využitím řešení SAP. Nově z Prahy působí i tým, jehož náplní práce je ochrana dat a osobních údajů.
Roboti, chatboti a jazyky
Asi nejčastěji centra podnikových služeb inovují s pomocí automatizace. Robotickou automatizaci procesů (RPA) využívá již 73 % českých center, OCR pak 53 %. Téměř třetina center dostala do fáze ostrého provozu chatboty, čtvrtina využívá strojové učení, pětina umělou inteligenci, 13 % technologie pro automatické zpracování přirozeného jazyka a 9 % rozpoznávání videa či obrazu. Celkem všechny tyto technologie zastanou práci za 8750 pracovníků na plný úvazek, tedy v průměru 28 zaměstnanců na jedno české centrum podnikových služeb. Příkladů inovací z tohoto oboru je mnoho. Například pražské centrum společnosti ABInBev zrealizovalo zajímavý projekt automatizace transportního plánování v logistice. Každý dopravce či zákazník musel původně napsat zaměstnancům centra ohledně preferovaného dne a času nakládky piva v pivovaru email. S pomocí NLP (Natural Language Processing, zpracování přirozeného jazyka) technologie je nyní možné každý takový email převést na strukturovaná data a dále s pomocí RPA technologie provést automatické zarezervování času nakládky v systému. Čas nakládky dopravci či zákazníkovi pak již jen potvrdí automatizovaný email. Tato automatizace umožnila poměrně významně uvolnit kapacitu pracovníků, namísto odpovídání na emaily se mohou věnovat řešení skutečných problémů důležitých pro zákazníky.
Chatboty zase používá například firma Infosys, a to pro řešení problémů na počítačích koncových uživatelů. Chatbot rozpozná problém, navrhne uživateli řešení na základě centrálních informací o uživateli a jeho zařízeních, a celým procesem ho provede, to vše bez vstupu lidského operátora a v několika evropských jazycích. Dalším zajímavým příkladem může být digitální asistent, který má pomoci řešit personální agendu zaměstnancům SAP z celého světa. Anglicky komunikující HR Chatbot podporuje kromě textových zpráv i rozpoznávání hlasu. Zaměstnanci se ho mohou ptát na informace spojené s interními směrnicemi, od benefitů až po pracovně-právní otázky.
Velkým krokem vpřed v těchto projektech má být dle ABSL tzv. de-languaging, tedy zbavení se závislosti na jazycích. To umožní technologie pro zpracování přirozeného jazyka včetně automatizovaných překladačů a konverzačních robotů. Již dnes na trhu existuje velké množství nástrojů, které umožňují téměř bezchybnou konverzi textů mezi jednotlivými jazyky, včetně češtiny.
Průmysl se sbližuje s IT
S IT se silně sbližuje i průmyslová výroba. Epidemie koronaviru totiž ukázala, že čím dál firmy došly v digitalizaci, tím menší škody utrpěly. Výrobní podniky, které se od tradičních montážních a výrobních linek posunuly směrem k robotice, umělé inteligenci, 3D tisku a IoT, dokázaly mnohem snáze řídit provoz i ve změněných podmínkách.
Technologické inovace se mohou v současné situaci, kdy je nutné škrtat postradatelné investice do vývoje, zdát zbytečným luxusem. Přesto ale Průmysl 4.0 zůstává především pro výrobní firmy, ale i další průmyslové podniky, dál relevantním tématem. Například do IoT mají podle studie společnosti Hitachi Solutions výrobní firmy po celém světě ročně investovat přes 260 miliard dolarů. Smart zařízení či vestavěná umělá inteligence jsou pak dnes součástí přibližně třetiny výrobních provozů a systémů, tvrdí analýza MPI Group.
Výzkumníci z německého Fraunhoferova institutu spatřují jako hlavní výzvu pro výrobní podniky zvládnutí provozu nových technologií v současných továrnách. Samotný výzkum a vývoj ve výrobních závodech by měl být podle doporučení vědců podobně jako jiné podnikové postupy „zeštíhlen“ a měly by se v něm více uplatnit přístupy využívané dosud hlavně při vývoji softwaru, jako jsou DevOps či agilní vývoj.
Podle Illyi Pavlova, ředitele společnosti Acamar, která pomáhá firmám s projekty výzkumu a vývoje, musí průmysl propojovat software a hardware, zaměřit se na architekturu a integraci. To, co se ve světě IT dělo před 5 a více lety, čeká průmyslový svět nyní. Sbližování bude pokračovat díky využívání strojového učení, umělé inteligence a Embedded vývoje. S digitalizací a automatizací kritických výrobních procesů pak musí probíhat také automatizace podpůrných procesů, plánování, logistiky, finančního řízení a vykazování s využitím dat z výroby.