Cloud typu IaaS, tedy poskytování IT infrastruktury formou služby, je v rukou tří hlavních hráčů. Nezdá se, že by pozici Amazonu, Googlu a Microsoftu mohl někdo další reálně ohrozit. Nicméně situace na trhu se komplikuje s tím, jak stále více podniků nasazuje nejenom čistě IaaS, PaaS nebo SaaS, ale i hybridní modely cloudu.
Larry Dignan v analýze na ZDNet v první řadě zmiňuje, že úspěšnost jednotlivých hráčů prakticky opřít o veřejně dostupná čísla. Analytické firmy mohou vydat odhady podílů na trhu, ale z těch vůbec nevyplývá, jak jsou služby pro poskytovatele úspěšné z hlediska finančních výsledků. Oracle ve svých výsledcích vůbec nerozlišuje IaaS, PaaS a SaaS, totéž platí pro Microsoft (do příjmů z cloudu je navíc zahrnut Offce 365, Dynamics 365 a LinkdeIn) a v podstatě i pro IBM (navíc u IBM hraje oproti konkurenci mnohem větší roli poskytování soukromých cloudů). Google výsledky cloudových služeb odděleně vůbec neuvádí.
Zbývá pak tedy pouze Amazon (a v oblasti SaaS třeba Saleforce, ale i tato firma již dnes nabízí více než CRM jako službu, zejména po akvizici firmy MuleSoft, která poskytuje služby označované ještě další zkratkou, iPaaS – „i“ značí integraci), s konkurencí ovšem těžko porovnávat. Navíc ani Amazon dnes neposkytuje v cloudu už čisté IaaS, ale i nástroje pro rozšířenou realitu, IoT, umělou inteligenci a analytiku.
Trh mění nové technologie, samozřejmě především umělá inteligence/strojové učení, což by ale mělo nahrávat hlavně největším poskytovatelům; tyto technologie jsou tak náročné, že je těžko nabídne jiná „klasická“ softwarová firma, a pokud jde o nadějné firmy nové, ty budou v případě úspěchu nejspíš koupeny – a to opět těmi dnes největšími/nejbohatšími.
Při hodnocení jednotlivých hráčů Larry Dignan cituje několik dalších průzkumů. 2Nd Watch (jeden z hlavních partnerů Amazonu) očekává nejvyšší růst Amazonu pro letošní rok v analytice, prognózách a databázích. S tím, jak firma bude své služby více integrovat s podnikovými informačními systémy, se dále zostří konkurenční vztah k Oraclu. Dignan nicméně uvádí, že Larry Ellison se zdá být bojem s AWS až posedlý, přitom pro Oracle je v cloudu mnohem důležitější nabídka databáze a podnikových systémů formou SaaS, tedy má mnohem větší konkurenty jinde.
Průzkum Jefferies uvádí, že podíl Amazon AWS / MS Azure / Google Cloud Platform za rok 2018 byl asi 65/25/10. Pro rok letošní mají být podíly 61/27/12, pro rok 2020 je odhad 57/28/15. Google roste nejrychleji, Microsoft svůj podíl zvyšuje jen mírně a Amazon podíl ztrácí, ale vše probíhá tempem, které by pořadí mezi firmami rozhodně v příštích letech nezměnilo. Microsoft roste díky tomu, že má nejlépe prošlapané cesty k podnikovým zákazníkům, Google loni zkusil zvýšit příjmy i třeba tak, že zdražil pro některé zákazníky G Suite (konkurenci MS Office). Za zmínku ještě stojí Alibaba; ta sice nabízí cloud hlavně v Číně, ale pokouší se i o expanzi a je např. partnerem SAPu. A, jak už bylo zmíněno, očekávat lze také růst podílu IBM, Red Hat má silnou pozici v datových centrech a při integrace umělé inteligence se IBM může opřít o svou platformu Watson.