Vědci testovali, nakolik spolehlivě dokáže AI k textu přiřadit náladu pisatele – zda je například šťastný, smutný, nebo naštvaný. Výzkum je založen na analýze vesměs krátkých příspěvků na síti X (Twitter).
Výzkumníci v oblasti marketingu a příbuzných oborů se tradičně spoléhají na analýzu sentimentu, která kategorizuje zprávy jako pozitivní, negativní nebo neutrální. Tato metoda je sice jednoduchá a intuitivní, ale má svá omezení. Lidské emoce jsou mnohem diferencovanější. Například hněv a zklamání jsou obě negativní emoce, ale mohou vyvolat velmi odlišné reakce. Rozzlobení zákazníci mohou v obchodním kontextu reagovat mnohem silněji než zklamaní. Pro firmu je velmi užitečné dokázat tyto nápady vyhodnocovat automaticky.
„Náš výzkum zjistil, že emoce vyjádřené na díti X mohou sloužit jako reprezentace obecných nálad veřejnosti vůči konkrétním organizacím. Tyto pocity pak měly přímý vliv na ochotu organizacím finančně přispět,“ uvádí Sanghyub John Lee z novozélandské University of Auckland na The Conversation. (Šlo o neziskové subjekty, analogicky by to ale mělo fungovat i pro firmy o ochotu zákazníků koupit si jejich výrobek.)
Výzkum byl proveden pomocí modelu transformer transfer learning. Model dokázal detekovat radost jako dominantní emoci při čtení příspěvku X, jako například: „Starting our mornings in schools is the best! All smiles at #purpose #kids.“ Naopak smutek model identifikoval v tweetu: „I feel I have lost part of myself. I lost Mum over a month ago, Dad 13 years ago. I’m lost and scared.“
Úspěšnost při rozpoznávání emocí z textu dosáhla 84 %.
„Schopnost identifikovat emocionální reakce lidí v konkrétních kontextech může pomoci rozhodovacím pracovníkům reagovat na jejich individuální zákazníky nebo širší trh. Každá specifická emoce vyjádřená v příspěvcích na sociálních sítích vyžaduje od společnosti nebo organizace jinou reakci. … Umělá inteligence nejenom rozumí tomu, co píšete, ale také tomu, jak se při tom cítíte,“ uvádí průvodní tisková zpráva.
Sanghyub John Lee et al, The power of specific emotion analysis in predicting donations: A comparative empirical study between sentiment and specific emotion analysis in social media, International Journal of Market Research (2024). DOI: 10.1177/14707853241261248
Zdroj: Sanghyub John Lee, Ho Seok Ahn, Leo Paas: Happy, sad or angry? AI can detect emotions in text according to new research, The Conversation/ Phys.org, přeloženo / zkráceno