Pamatuji dobu, kdy měly analytické agentury zamotanou hlavu, jak segmentovat smartphony, tablety, tablety s připojitelnou klávesnicí, konvertibilní notebooky, ultrabooku, sami analytici vytvořili pojem phablety… Dnes přichází AI. Zda a jak lze umělou inteligenci „spočítat“ jsme měli příležitost zeptat se Ondřeje Plachého, který pracuje u analytické společnosti IDC jako Senior Research Analyst.
Jak se liší rozpoznání obrazu, obličeje v kategorii consumer na fotoaparátu nebo smartphonu od té samé funkčnosti v enterprise? Do které z těchto dvou oblastí řadí IDC třeba AI pro řízení autonomních kategorii automobilů? Jedna věc je vyhodnocovat z kamerových záznamů pohledy zákazníků ke zboží v regálech, něco jiného je zase sledovat obsah internetu a jeho „sentiment“, kladnou či zápornou náladu v textu? Jak se dá vůbec určit, tj. spočítat, kdo je lídrem trhu s AI? Nedávno jsme od IDC dostali zprávu, že v AI vede Microsoft před IBM a firmou Palantir. Na webu IBM je zase zpráva od IDC, že vede IBM.
Na jaké kategorie v IDC umělou inteligenci dělíte, jako je tomu normální u typicky kusových komodit, jako PC, notebooky, servery, storage, softwarové licence?
V IDC AI Trackeru se zaměřujeme na tři složky AI – hardware, software a services. V případě hardwaru jde o začleňování infrastruktury (server a storage), která využívá umělou inteligenci a strojové učení k tomu, aby zvýšila vlastní efektivitu a dokázala sama vyhodnocovat vlastní fungování. V tomto segmentu se nejčastěji setkáváme s klasickými infrastrukturními hráči jako HPE, Dell, IBM, Google. Do AI services započítáváme IT konzultace, které jsou ke společnostem soustředícím se na integraci AI do platforem využívaných koncovými uživateli. Patří sem i byznys consulting, ve kterém je cílem vytváření strategií pro adopci AI. Nakonec do našeho IDC AI trackeru počítáme i komerční software.
K oné tiskové zprávě IBM – ta pochází z roku 2019, což je z pohledu komerčního vývoje AI software historie. Například vámi zmíněná firma Palantir od té doby dokázala růst závratnou rychlostí a rozšířit nabídky svého softwaru nejen pro bezpečnostní složky a státní agentury (Gotham), ale i pro komerční soukromé subjekty (Foundry).
Co znamená IDC IT Tracker?
Ve zkratce jde o datový nástroj, který updatujeme dvakrát ročně. AI Tracker se zabývá podíly firem na trhu v celosvětovém měřítku (zahrnuty jsou všechny geografické regiony) a v celém spektru AI trhů (to už pak řeším v té první odpovědi – services, software a infrastruktura).
Kdy je vůbec oprávněné hovořit o AI? Má jít o nějaké rozpoznání a další vyhodnocování softwarem, výstup do fyzického světě pohybem ramena robotu? Co do AI zahrnujete? Chatbot/Voicebot, NLP, text-to-speech, speech-to-text, tone Analysis, picture recognition, analytics, něco dalšího?
Je pravdou, že do AI trackeru započítáváme i ten druh softwaru, který používá strojové učení. To ale samo o sobě nemůže stačit pro to, aby námi byl software označen jako primární AI software (nazýváme to AI Centric). Při posuzování konkrétního produktu se díváme i na další funckionalitu. Například k čemu dané strojové učení slouží. Má tato funkčnost za cíl vyhodnocovat nějakou situaci na základě nestrukturovaných dat? Nebo jde o schopnost induktivně rozhodovat v nových situacích? Takto bychom mohli dělit posuzování dál. Daných kategorií je v naší taxonomii okolo třiceti. Pokud pro daný software platí, že například umí uplatnit strojové učení ale neobsahuje žádné další aspekty naší taxonomie, označujeme jej jako necentrický AI software (AI non Centric). Chceme tím odlišit běžnou datovou analýzu od složitějších metod. V tom případě jej už ale nepočítáme jako integrální součást AI trackeru. Platí ovšem, že řada firem může časem právě takový software rozvinout dalšími aktualizacemi v sofistikovanější řešení, které následně přesuneme do kategorie primárního AI.
Dá se tedy trh s AI nějak „spočítat“?
Ano, to je ostatně náplní naší práce. Jde nám i o zpřehlednění AI na segmenty, které odpovídají vzájemné konkurenci mezi firmami. Zajímá nás i podíl AI na celkovém prodávaném softwaru, službách a infrastruktuře.
Odlišujete nějak enterprise AI, tj. umělou inteligenci na back-endu od front-endu (consumer) AI, například ovládání telefonu, tabletu apod.? Existuje tedy už nějaká segmentace trhu AI?
U AI Trackeru se v případě softwaru na koncová zařízení nesoustřeďujeme. Najdete u nás ale dělení na Public Cloud (vlastní IP) a na On-Premise software. Ve většině segmentů pak pozorujeme postupný přechod na cloudová řešení, a to právě i díky tomu, že ta umožňují uživatelům mnohem snazší přístup a spolupráci prostřednictvím různých koncových zařízení.
Pokud existuje nějaké rozlišení, kdo jsou lídři trhu v AI a ve kterých specifických technologických oblastech? Když budeme tento trh „počítat“ podle zpoplatněných produktů, zřejmě povede IBM Watson. Když jej budeme hodnotit podle toho, jaký objem AI se dostane ke koncovým zákazníkům, pak v modulech, mikroslužbách AI, zakomponovaných programátory do kancelářských produktů typu Office nebo ERP Dynamics apod., zase asi povede Microsoft.
Ano, s otázkami tohoto typu se snažíme neustále pracovat. V naší definici AI softwaru počítáme s tím, že daný program musí být schopen nabídnout velice konkrétní spektrum funkcí, aby mohl být zařazen do relevantních AI centrických řešení. Chceme se tak vyhnout situacím, kdy bychom počítali jako AI něco, co využívá některé funkce v naprosto marginální podobě. Ne vždy se jde o jednoduché rozhodnutí – často musíme kontaktovat naše experty z jednotlivých segmentů a diskutovat o tom.
Začleňujete do trhu s AI také partnerská řešení, lokální i globální? Například pro Airbank dělá AddAI, další nezávislé firmy dělají více malých projektů, viz například https://www.themama.ai/
U Airbank nebo themama.ai jde o AI služby. U AddAI je zřejmé, že jde o chatbota, který je vybudován na základním programu Watson od IBM. Větší část AddAI proto v tomto případě skončí u AI služeb a menší část jako AI software.
Měříte nějak úspěšnost či neúspěšnost poskytovatele AI, například odhadovaným počtem klientů, odhadovaným finančním příjmem, průzkumem trhu, nebo nějak jinak?
Využíváme řadu nástrojů, které nám umožňují úspěšnost firem sledovat. Naši analytici jsou rozmístěni po celém světě a jsou v kontaktu s regionálními pobočkami sledovaných firem. Často se s nimi potkávají i na konferencích či jim poskytují konzultace. Kromě toho máme tracker, ve kterém vycházíme jak z dat přímo poskytnutých společnostmi našim analytikům, tak z finančních reportů u veřejných firem. Máme také několik vlastních dotazníků, které rozesíláme jak společnostem, tak i ostatním firmám. Díky tomu máme dobrý přehled o tom, jaké produkty jsou nejčastěji využívány.