Tržby za řešení pro zpracování velkých objemů dat a související analytiku (business analytics) by měl letos dosáhnout výše 189 miliard dolarů, což odpovídá meziročnímu růstu 12 %. Zájem podniků o tuto kategorie produktů se bude dále zvyšovat, průměrný růst se zvedne na 13,2 %. IDC ve své aktualizované prognóze (Worldwide Semiannual Big Data and Analytics Spending Guide) očekává objem trhu 274,3 miliardy dolarů v roce 2022.
Slušné tempo růstu trhu souvisí i s tím, že nová řešení pro big data/business analytics (BDA) většinou souvisejí s celkovou digitální transformací firem. Projekty tedy často vycházejí z nejvyššího vedení a mají jeho podporu, takže výdaje se zde prosazují snadněji, než kdyby šlo např. o iniciativy oddělení IT nebo marketingu. Investice do nových obchodních modelů/postupů se pokládají za nutnost pro udržení konkurenceschopnosti, a při tom se bez BDA může obejít jen málo firem.
IDC ve své metodice dělí trh BDA do několika kategorií. Pro operace nad velkými objemy dat je třeba investovat do hardwaru (objem trhu 24 miliard v roce 2019), softwaru (67 miliard) a služeb. Ty IDC rozděluje na IT services (78 miliard) a business services (21 miliard), každopádně služby jako celek dnes představují nadpoloviční část celého trhu BDA. V softwaru se zase rozlišují mj. nástroje pro koncové uživatele, ať už jde o vyhledávání v datech, vlastní analytiku nebo tvorbu reportů (14 miliard) a nástroje pro řízení relačních datových skladů (12 miliard). Pro příští roky IDC ovšem očekává, že největší růst zaznamená trh s kognitivními aplikacemi (respektive umělá inteligence a platformy k jejímu provozu) pro BDA a nerelační datové sklady.
I když big data představují technologii náročnou na vstupní investice a jako takové je logické pro jejich nasazení minimálně zvažovat cloud, 70 % softwaru pro BDA bude letos implementováno v rámci řešení on-premise; zřejmě z toho důvodu, že databáze a datové sklady podniky do cloudu přesouvají relativně neochotně. Implementace BDA v cloudu ovšem porostou mnohem rychleji než nasazování těchto řešení na vlastní infrastruktuře, v roce 2022 bude poměr on-premise vs. cloud v této kategorii podle odhadů IDC asi 56/42, tedy z hlediska výdajů podniků.
IDC rovnou říká, že operace nad velkými objemy dat jsou v tradičním on-premise prostředí velmi náročné z hlediska implementace i správy a cloud zde představuje lepší volbu. Navíc používaných dat může klidně přibývat exponenciálně, s tím poroste i složitost celého prostředí. Je-li požadavkem pružnost/agilita a analýzy prakticky v reálném čase, bez cloudu s jeho škálovatelností je BDA, když nic jiného, nákladově krajně neefektivní, protože vyžaduje obrovské, předimenzované kapacity „do rezervy“. Obliba cloudu je samozřejmě různá pro různé scénáře nasazení BDA a obory podnikání; čím větší disrupce a očekávaný potenciál digitalizace v oboru, tím inovativněji se budou chovat i hráči na trhu. BDA v cloudu proto rychle nasazují především poskytovatelé profesionálních i zákaznických služeb a provozovatelé médií/sociálních sítí.
Řešení BDA využívají samozřejmě hlavně velké firmy, 2/3 všech tržeb půjde na projekty podniků s více než 1 000 zaměstnanci. Nicméně téměř čtvrtinu nákladů letos ponesou firmy do 500 zaměstnanců. Z hlediska oboru působení do BDA dnes nejvíce investují výrobní firmy (diskrétní výroba 11 % trhu, procesní výroba 8 %), banky (14 %), profesionální služby a vlády/státy. Tato odvětví budou letos odpovídat zhruba za polovinu výdajů. V příštích letech rychle poroste zejména využití BDA v dalších finančních službách a v maloobchodu. Především maloobchod by se do roku 2022 mohl stát jedním z největších odběratelů řešení big data/business analytics.