Tomáš Ječný: přístup k veřejným zakázkám si říkal o zjednodušení

Česká pošta spouští novou službu, která chce umožnit podnikatelům a malým živnostníkům získat snadnější přístup k důležitým informacím o veřejných zakázkách. Každý si může jednoduše vybrat, co ho zajímá – a mít tak dokonalý přehled o všech výběrových řízeních ve svém oboru, lokalitě nebo stanovené hodnotě.
Pro koho je nová služba i-zakázky určena?
[redakční poznámka: portál pro veřejnost bude v provozu až od 15. června, od 15. dubna bude možné systém využívat přes pobočky České pošty]

Všem firmám, ale také všem živnostníkům, kteří se o veřejné zakázky zajímají a hledají nové obchodní příležitosti. Sledujeme mnohamilionové zakázky i ty za 20 000 korun. Přitom těch druhých je o dost více.

Kde veřejné zakázky hledáte?

Téměř všude, denně analyzujeme stovky veřejných zdrojů. Hledáme nové informace u státních institucí – orgánů státní správy, ministerstev, krajských úřadů. Ale také na portálech měst a obcí nebo u tisíců lokálních zadavatelů.

Ing. Tomáš Ječný, vrchní ředitel divize ICT a eGovernment České pošty

Na trhu informací o veřejných zakázkách se pohybuje celá řada konkurenčních serverů – v čem spočívá výhoda vašeho systému?
Dokážeme každému uživateli ušít řešení přesně na míru. Náš systém je velmi adresný, navíc jde skutečně do velké hloubky. Průměrná hodnota veřejné zakázky je 80 000 Kč, což je výrazně méně například ve srovnání s Centrální adresou. Také dokážeme vyhledávat z řádově více zdrojů a troufám si tvrdit, že umíme oproti většině konkurentů nejen hledat, ale také data sofistikovaně třídit a vybírat z nich to nejpodstatnější. Nebudeme spamovat, ale nepřehlednou kvantitu nahradíme kvalitou.

Kolik bude nová služba stát?

Necelých dvě stě korun, za něž zákazník dostane denní nebo týdenní souhrn do e-mailové nebo datové schránky nebo jednou týdně přehled všech novinek do schránky poštovní. Ještě v letošním roce však chceme spustit kromě off-line verze také on-line verzi, ve které by zákazníci mohli sami vyhledávat a vybírat. Ta by samozřejmě byla dražší.

O IT správu projektu se stará společnost Corpus Solutions. Proč jste si vybrali právě ji?

Corpus léta provozuje server justice.cz. A dobře. Pracuje s obrovským kvantem informací, které umí třídit, analyzovat, vybírat podle potřeby. Rozhodli jsme pro Corpus na základě analýz možnosti této služby a zpracovaného znaleckého posudku na řešení, které nám bylo nabídnuto. Partner, který pracuje například pro Ministerstvo spravedlnosti nebo Svaz průmyslu a dopravy, nás přesvědčil, že jejich řešení a přístup jsou správné.

Co od služby očekáváte vy osobně?

Myslíme si, že je to první krok k podpoře malého a středního podnikání. V blízké budoucnosti bychom do projektu chtěli zapojit i Ministerstvo obchodu a průmyslu nebo Hospodářskou komoru. Tento projekt ukazuje, že Česká pošta je jako jedna z mála schopná nabídnout konvergenci mezi klasickými službami ČP a službami tzv. nové ekonomiky. Myslíme to vážně, což ukazují i naše další produkty – jako je online verze i-zakázek nebo služba i-předpisy.

Jaké budou další fáze projektu?

O online verzi systému už jsme hovořili. Chceme ji spustit na začátku druhé poloviny letošního roku. Ale už za pár týdnů představíme další novou službu – právní servis pro podnikatele i občany. Dokážeme vybrat nejnovější změny v zákonech podle oboru, místa, oblastí zájmu a přinést je ve srozumitelné podobě každému. A tím rozhodně nekončíme. Nechte se překvapit.

Je oblast práce s informacemi nejvýraznějším trendem, kterým se bude Česká pošta v příštích letech ubírat?

Ano i ne. Neustále zůstáváme leaderem v oblasti doručování zásilek. Jsme jistotou, spolehlivým sousedem a budeme jím i za deset a jsem přesvědčený, že i za padesát let. Ale byl by hřích naše know-how nevyužít i v nových oblastech. Práce s informacemi bude určitě jednou z těch nejvýraznějších. Česká pošta se neustále mění a v budoucnu nabídne lidem o hodně více.

Děkujeme za rozovor.

Exit mobile version