V uplynulých dvou letech se prodloužila obvyklá doba obměny kancelářských tiskových zařízení o více než rok. Nedostatek čipů, pandemie, globální logistika a nejnověji situace na Ukrajině ovlivňují celou ekonomiku, nejen IT sektor. Vliv na situaci na trhu bude mít dostupnost zboží a jeho ceny, silný vliv bude mít také kurz koruny a míra inflace.
Období nejistoty bude v nejbližších měsících pravděpodobně pokračovat, což se ve firemním tisku i v celém IT podepíše na udržení delšího intervalu obměny zařízení a může ovlivnit i dodávky nových zařízení či spotřebního materiálu. Na cenách se už projevil nedostatek čipů i komplikovanější doprava.
Prodejcům i zákazníkům sice nedostatek zařízení nevyhovuje, ale z pohledu ekologie jde o poměrně příznivou zprávu. Novější generace profesionálních tiskových zařízení, dodaná na trh v posledních zhruba pěti letech, má totiž parametry, které vyhovují současným potřebám ve firmách a bez problémů mohou tisknout i o několik let déle, než bylo původně uvažováno.
V důsledku těchto a dalších vlivů je v současné době o něco menší tlak na cenu. Přesto, abychom v této složité době podpořili naše zákazníky OKI z profesionálního sektoru, tedy z firem a institucí, individuálně nabízíme speciální cenovou podporu při prodeji již od jednoho kusu s ohledem na předpokládaný objem tisku.
Pandemie podpořila domácí tisk
V souvislosti s návratem do kanceláří pozorujeme nárůst požadavků na dodávky profesionálních LED a laserových zařízení do firem, přičemž převažuje zájem o barevné modely, ať už jde o odložené tendry či kusové nákupy.
Během pandemie se poptávka přesunula do kategorií nižších modelů pro práci z domova, které zároveň sloužily i pro školní výuku. Uživatelé oživili i starší již nepoužívané tiskárny, což se projevilo vyšší poptávkou po spotřebním materiálu do starších modelů.
Spolu s rozšířením práce z domova došlo k nárůstu požadavků na Wi-Fi připojení a tisk z mobilních zařízení. Jde ale o relativně nízké modely, při využití pro firemní účely je nutno dbát na zabezpečení tiskových dat, zejména při práci z domova. Problémem v domácnostech je nejen dodržování stejných bezpečnostních standardů, jako platí v kancelářích, ale také často neúplné napojení na podnikové informační systémy.
Kam směřuje pokrok
Tisková zařízení pro kanceláře v posledních letech dosáhla tzv. hodnotové hranice, kdy za rozumnou cenu dostanete tiskárnu s parametry, které vyhovují většinovým potřebám. Samozřejmě, vše se dá zlepšovat, otázkou je, jakou cenu, resp. hodnotu pro zákazníka, má takové zlepšení.
Při dosažení v praxi požadovaných technických parametrů nabývají na důležitosti hlavně provozní náklady (v širším smyslu TCO), uživatelská vstřícnost a ekologie kolem tisku. Roste důležitost obslužného softwaru. V delším časovém horizontu očekáváme pokles zpětného digitalizování papírových dokumentů. Tento trend naznačuje i naše nová barevná tiskárna OKI C650, u které lze pro občasné skenování a kopírování použít chytrý telefon s OCR softwarem pro rozpoznávání textu.
OKI C650 je průlomový model i v mnoha jiných ohledech. Je nejmenší svého druhu na světě, a kombinuje rychlost, kvalitu tisku, nízké náklady a robustnost. Špičkové parametry s sebou ale přináší i vyšší pořizovací cenu, za což zákazník získá zařízení pro všestranné použití. Hodí se ve firmách a kancelářích, kde je třeba profesionální kvalita tisku – od běžného kancelářského tisku, faktur, ceníků, přes propagační a POS materiály s vysokou gramáží až po samolepky na okna či podlahu.
Miroslav Pávek pracuje jako Channel manager ve společnosti OKI EUROPE (Czechia, Slovakia & Hungary).