V IT jsme už zažili, kdy trendy čehokoliv určovali výrobci. PC, notebooky, servery, sítě… Výrobci v uplynulých obdobích vymýšleli až různé fantasmagorie, které měly různý původ – neznalost potřeb zákazníků, (ne)dostupnost technologických možností.
Příkladem nedostupnosti technologických možností byl průkopnický Apple Newton, který navrhl John Sculley, a až Steve Jobs jej přetvořil do podoby iPhonu. Ale to až byly dostupné vyspělejší technologie, baterky….
Také ještě nevíme, jak se v doopravdy změní trh práce. Pokud dojde na masivnější zakotvení home-office, asi nejtrefnější odpověď dal Zdeněk Kapusta, šéf zdejšího zastoupení společnosti Brother, který popsal celý dodavatelský řetězec, včetně prodejců – ani od Brotheru, ani od HP totiž nic nekoupíte, protože prakticky veškeré IT zboží jde přes distributory (AT Computers, SWS, eD`system Czech, Tech Data…), kteří jsou pro koncové zákazníky neviditelní – dodávají pouze prodejcům, od velkých e-shopů až po toho malého z bývalé kočárkárny v paneláku, který vám domů dodá tu malou… Jinak se samozřejmě všichni drží svých linií a každá liška si chválí svůj ocas – někdo pronájem, jiný laserový tisk, další zase inkoust.
Brother, Zdeněk Kapusta: Co se týká očekávaného trendu, registrujeme snahu části firem přejít na práci v menších pracovních skupinách a na některých pracovních pozicích se trvale uvažuje s home office. Z toho mi vychází, že trendem pro budoucnost by měla být digitalizace a zřetel na menší laserová tisková zařízení, která budou pohodlná pro domácí práci a budou mít mírné tiskové náklady. Jinak je následující vývoj velmi těžké předpokládat. V současné době registrujeme velkou poptávku napříč celým sortimentem tiskáren. Změnilo se i chování resellerů, pokud mohou držet větší skladové zásoby i míň obrátkového zboží, objednávají si zboží u několika distributorů. Tím se celková poptávka na trhu ještě navyšuje. Skutečný stav věcí poznáme, až budeme schopni plynule dodávat větší objemy zboží každý měsíc.
Konica Minolta, Petr Atanasčev: S návratem zaměstnanců z home-office zpátky do kanceláří a zároveň díky rostoucímu trendu trhu barevných tiskových strojů ve střední a východní Evropě očekáváme zvýšený zájem o firemní tisková zařízení, zejména sdílené barevné multifunkce formátu A3.
Canon, Michal Petro: Stále více firem přechází i kvůli covidové situaci na hybridní pracovní prostředí, kdy se zaměstnanci pohybují mezi kancelářemi a prací z domova. Společnosti proto už se opět vracejí do kanceláří, a my už nyní zaznamenáváme větší zájem o modely přinášející vylepšenou konektivitu, produktivitu, udržitelnost a bezpečnostní funkce, které zajistí neohroženou spolupráci i v těchto různorodých pracovních prostředích. Takovým je například naše novinka imageRUNNER C3226i. Taktéž vnímáme zvýšený zájem v oblasti polygrafie, produkčního a grafického tisku, vnitřního a vnějšího designu a celkově se ozdravuje pozitivní investiční nálada ve společnosti, i když nedosahuje prozatím před-covidového standardu.
Epson, Marcel Divín: S vyšším návratem zaměstnanců zpět do kanceláří předpokládáme největší nárůst v kategorii produktů, kterou v Epsonu vymezuje označením WorkForce Pro/RIPS/Enterprise. Tyto tiskárny se vyznačují velmi nízkými celkovými náklady na vlastnictví TCO – nízké tiskové náklady, minimální servisní náklady a až o 90 % nižší spotřeba elektrické energie při tisku. Spojují výkon, robustnost a také unikátní koncept plně recyklovatelných sáčků na inkoust o výtěžnosti až 86 000 stran. Tyto řady doplníme tankovými modely EcoTank Business, které mohou nabídnout zdaleka nejnižší náklady na tisk ve svém segmentu. Jsou ideálním řešením pro tisk v malých pracovních skupinách (malé kanceláře, start-up atd.), kde nabídnou adekvátní výbavu a výkon. Bude pokračovat i generační obměna domácích tiskáren za nové s nižšími tiskovými náklady a delší životností.
Oki, Lenka Niemiecová: V kancelářském tisku neočekáváme výrazné změny v mixu prodávaných modelů. Z dlouhodobějšího pohledu, jak budou vznikat a obíhat digitální dokumenty, dojde zřejmě ke snížení potřeby digitalizace, tj. skenování papírových dokumentů. Poroste „mobilní“ skenování a propojení mobilních telefonů s tiskárnami i ve firemním prostředí. U tiskáren na pomezí polygrafie sledujeme rostoucí zájem o malonákladový tisk s možností personalizace. V této oblasti OKI nabízí digitální tiskárny pro tisk v systémech CMYK, CMYW a CMYK+W včetně možnosti tisku na přenosová média, a také tiskárny pro produkci štítků a etiket v malých sériích již od jednoho kusu. Tento trh poměrně zajímavě roste.
HP, Marek Sojak: Vzhledem k tomu, že se lidé postupně vracejí do kanceláří, očekáváme vyšší poptávku po podnikovém tisku, než jaká panovala v uplynulých obdobích. Novým trendem je přechod na hybridní způsob práce, s čímž souvisí i otázky ohledně zabezpečení tisku a dat.