Tiskárny byly během lockdownů jednou ze tří komodit, o které se změnil zájem uživatelů – datové služby, desktopy a notebooky a – tiskárny. Podívejme, jak se na nich podepsaly jednak lockdowny, jednak s covidem související výpadky dodávek, zejména čipů, ale také jaký je výhled do budoucna.
S lockdowny se raketově zvýšil zájem o domácí tisk, protože najednou bylo zapotřebí „občas“ něco vytisknout. Ty uvozovky u slova občas znamenají, jak málo jsme si uvědomovali, co všechno vlastně jsme zvyklí tisknout, a co všechno jsme tak nějak nenápadně a mimochodem pro sebe tiskli v kancelářích list po listu – od potvrzení o platbách, přes faktury dodací listy, a hlavně materiálů pro děti do školy. Zatímco domácí tiskárny zaznamenaly boom, střediskové a další naopak zase pokles, včetně polygrafických. Jak to tedy s nákupy tiskáren vypadalo?
Michal Petro, Sales & Marketing Director B2B & PPP Canon CZ: V lockdownu kvůli vyšší míře práce z domova a také domácímu vzdělávání dětí mimořádně vzrostl zájem o malé domácí tiskárny, a to jak inkoustové, tak i laserové. Sníženou poptávku pak logicky zaznamenal rovněž segment kancelářských tiskáren a multifunkcí. Kvůli samotné covidové situaci výroba příliš neutrpěla, krátkodobé zpoždění dodávek nastalo kvůli zvýšení zájmu o domácí tiskárny, jak jsem uvedl již v začátku. Ztráty obecně utrpěl polygrafický průmysl kvůli rušení výstav a veletrhů. Naštěstí však již oblast polygrafie a produkčního tisku i segmenty kancelářského tisku znovu ožívají.
Marcel Divín, Branch Office Manager společnosti Epson Europe CZ & SK: Lockdown ovlivnil naše dodávky zásadně pozitivně. Znásobila se totiž poptávka po univerzálních tiskárnách, které zvládnou vytisknout vše od domácích úkolů až po firemní dokumenty určené pro archivaci. Zároveň byly požadovány nízké provozní náklady, rozšířená výbava a prodloužená záruku bez navýšení ceny. A přesně tyto potřeby splňují naše inkoustová zařízení s integrovaným systémem pro snadné doplňování inkoustu Epson EcoTank. Právě v tomto segmentu jsme zaznamenali nejvyšší nárůst prodaných kusů jak v České republice, tak i celosvětově. Klíčová byla i komplexní nabídka řešení jak v barevném, tak i čistě černobílém tisku do formátu A3+ s různými typy inkoustu pro různé aplikace.
Marek Sojak, Print Marketing Manager společnosti HP Inc. pro Českou republiku a Slovensko: Po tiskárnách ze segmentu home office jsme zaznamenali vyšší poptávku. Šlo především o domácí multifunkční tiskárny, které vedle tisku umožňují i kopírování a skenování. Bylo to dáno především tím, že řada lidí začala během epidemie pracovat z domova, a totéž platí o žácích a studentech. Zvýšený zájem o domácí tisk nás vedl k tomu, že jsme v České republice spustili službu HP Instant Ink, která je založena na předplatném inkoustu nebo toneru.
Zdeněk Kapusta, Country Manager CZ & SK, Brother CEE GmbH, branch office: Se zvýšeným zájmem o tisková zařízení se setkáváme po celou dobu pandemie. Lockdown u mnoha firem, institucí a škol znamenal přesun zaměstnanců na home-office nebo online výuky. Toto opatření vyvolalo potřebu zřídit si nebo obnovit domácí kancelář. Na trhu jsme registrovali velkou poptávku zejména u menších tiskových zařízení, a to bez ohledu na technologii tisku.
Lenka Niemiecová, Trade Marketing Manager, Oki: Poptávka se přesunula do kategorií nižších modelů pro práci z domova, které zároveň sloužily i pro školní výuku. Uživatelé oživili i starší, již nepoužívané tiskárny, což se projevilo vyšší poptávkou po spotřebním materiálu do starších modelů. Problémem byl nedostatek tiskáren na trhu a také velmi slabé bezpečnostní standardy v domácnostech (zabezpečení sítě, GDPR, skartace, přístup dalších uživatelů atd.).
Dodávky služeb a tiskových řešení
Stejně jako si firmy nekupují auta, ale pořizují je na operativní leasing, řada z nich si nasmlouvá paušální pronájem tiskáren včetně servisu a dodávek spotřebního materiálu. Jak to tedy vypadalo s tiskovými službami tohoto typu?
Konica Minolta, Petr Atanasčev, ředitel produktového marketingu Konica Minolta Business Solutions Czech: Lockdown dodávky našich tiskových služeb neovlivnil, dlouhodobě spoléháme právě na naši síť zkušených servisních techniků. A právě díky nim a kvalitně nastavenému servisu jsme schopni poskytovat a nabízet stejnou úroveň služeb jako před lockdownem. Navíc jsme v rámci epidemiologických opatření zavedli nové služby vzdáleného servisu, takže jsme byli v případě potřeby schopni vybrané servisní úkony poskytovat vzdáleně, abychom fyzickou přítomností nikoho neohrozili.
Canon, Michal Petro: Veškeré procesy, které se daly přesunout do online prostředí, jsme uzpůsobili, například obchodní schůzky, konzultace atd. V případech, kdy byla nutná přítomnost například servisního technika, jsme dbali na dodržování hygienických opatření, abychom v maximální míře ochránili naše zaměstnance i klienty.
HP, Marek Sojak: Lockdown dodávky našich služeb a tiskových řešení nikterak neovlivnil. Byli jsme schopni našim zákazníkům poskytovat služby bez omezení.
Oki, Lenka Niemiecová: Objemy tisku se u naší služby MPS (Managed Print Services), tedy pronájmu tiskáren firmám, přirozeně s lockdownem snížily. Některé nasmlouvané dodávky tiskáren byly odloženy. Firmy řešily jiné problémy, nyní se situace postupně vrací zpět do normálu. V zásadě dojde k mírnému prodloužení doby obměny tiskáren, což není žádná tragédie. Jednoduše se bude o rok, o dva tisknout déle na stávajících zařízeních.