15 % respondentů věří, že umělá inteligence dokáže samostatně psát kód.
Již téměř polovinu svých pracovních úkolů svěřují zaměstnanci umělé inteligenci, zjistil nejnovější průzkum společnosti Salesforce. Přestože se cítí nejlépe, když s AI přímo spolupracují, začínají AI důvěřovat i při svěřování samostatného plnění úkolů, které šetří čas, jako je psaní kódu, analýza dat a příprava textových dokumentů.
Přesto zaměstnanci zatím nedelegují na umělou inteligenci zdaleka vše, co by mohli. Průzkum ukazuje, že pracovníci dávají v současné době přednost tomu, aby na úkoly, jako je nástup do zaměstnání, školení a zajištění bezpečnosti dat, dohlíželi lidé. To však pravděpodobně nebude trvat dlouho. Data také naznačují, že investice do znalostí a vzdělávání budují důvěru v autonomní AI budoucnosti.
Výsledky studie:
Globální pracovníci, zejména vedoucí pracovníci, věří v autonomní budoucnost a již nyní přenášejí úkoly na umělou inteligenci
Vedoucí pracovníci důvěřují umělé inteligenci ve větší míře než zaměstnanci – řečí čísel svěřují umělé inteligenci 51 % své práce, zatímco řadoví zaměstnanci 40 %.
• Pracovníci aktuálně svěřují umělé inteligenci zhruba 43 % svých pracovních úkolů, což naznačuje, že se snaží přenést úkoly na umělou inteligenci.
• 77 % globálních pracovníků věří, že umělá inteligence bude nakonec pracovat samostatně. Toto číslo zahrnuje:
◦ 10 % globálních pracovníků, kteří už dnes důvěřují umělé inteligenci, že může pracovat samostatně.
◦ 26 % globálních pracovníků, kteří předpokládají, že budou důvěřovat umělé inteligenci, aby mohla pracovat samostatně, za méně než tři roky.
◦ 41 % globálních pracovníků, kteří se chystají důvěřovat umělé inteligenci, že bude schopna pracovat zcela samostatně, za tři nebo více let.
Přestože pracovníci dávají přednost spolupráci mezi lidmi a umělou inteligencí, začínají jí důvěřovat i v případě, že některé úkoly zvládne sama.
• V současné době 54 % globálních pracovníků věří, že lidé a umělá inteligence budou většinu pracovních úkolů vykonávat společně.
• Na otázku, zda tito pracovníci důvěřují umělé inteligenci natolik, že by některé z těchto úkolů zvládla samostatně, odpověděla malá skupina, že některé z úkolů ano. Mezi ně patřily:
◦ Psaní kódu: 15 % respondentů věří, že umělá inteligence dokáže samostatně psát kód.
◦ Samostatná analýza dat: 13 % respondentů věří, že umělá inteligence sama odhalí důležité informace analýzou dat.
◦ Rozvoj komunikace: 12 % důvěřuje umělé inteligenci, že dokáže vyvinout interní a externí komunikaci bez pomoci člověka.
◦ Fungování na bázi osobního asistenta: 12 % uživatelů důvěřuje autonomní umělé inteligenci, že bude fungovat jako jejich osobní asistent.
• Jiné úkoly podle respondentů vyžadují zapojení člověka. Globální pracovníci nejčastěji přisuzují člověku pouze následující činnosti:
◦ Být inkluzivní: 47 % lidí věří, že jsou inkluzivní sami o sobě.
◦ Nástup a školení: 46 % z nich důvěřuje při nástupu a školení zaměstnanců pouze lidem.
◦ Bezpečmé uchování dat: 40 % důvěřuje v otázce zabezpečení dat pouze lidem.
Zapojení a podpora člověka může otevřít cestu k autonomní budoucnosti umělé inteligence
• K vybudování důvěry v umělou inteligenci je zapotřebí zapojení člověka.
◦ 63 % globálních pracovníků tvrdí, že větší zapojení lidí by zvýšilo jejich důvěru v umělou inteligenci.
• Obavy z umělé inteligence mohou pramenit z nedostatečného porozumění. Padesát čtyři procent globálních pracovníků tvrdí, že neví, jak je AI na jejich pracovišti implementována nebo řízena.
◦ Pracovníci, kteří jsou obeznámeni s tím, jak je umělá inteligence na jejich pracovišti implementována a řízena, 5x častěji uvádějí, že budou během příštích dvou let důvěřovat autonomnímu fungování umělé inteligence, než ti, kteří tyto informace nemají.
• Dalším klíčem k důvěryhodné autonomii může být školení:
◦ 62 % pracovníků tvrdí, že by jejich důvěru v umělou inteligenci posílilo více příležitostí k rozvoji dovedností a školení.