Internet ve střední Evropě zažívá prudké změny na trhu prohlížečů i způsobů jeho užívání, prudce rostou zejména mobilní přístupy a přístupy z tabletů. Výše uvedený trend ale asi překvapí jen málokoho, co je ovšem zajímavější, je například fakt, že popularita dvojky mezi prohlížeči, Mozilly Firefox, rychle klesá. Vice v článku.
Nejen Firefoxu se ale nedaří, mezi mobilními přístroji, které se pravidelně připojují na Internet zaznamenaly ve druhém pololetí roku 2011 největší pokles popularity na 16-ti internetových trzích regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky například Nokia a Symbian. Vyplývá to ze zprávy H2 2011 trends on the internet market [PDF] („Trendy na internetových trzích ve druhém pololetí roku 2011“) společností Gemius. Oproti výše uvedeným, nebo respektive na jejich úkor rostla pozice Googlu, Applu a Androidu.
Zpráva představuje trendy na internetových trzích, zapojených do výzkumu gemiusTraffic (Bělorusko, Bulharsko, Chorvatsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Maďarsko, Lotyšsko, Litva, Polsko, Rusko, Slovinsko, Slovensko, Turecko, Ukrajina a region MENA) a obsahuje data týkající se internetových prohlížečů, vyhledávačů a mobilního internetu.
Google Chrome jako budoucí jednička mezi prohlížeči?
Podle dat z výzkumu gemiusTraffic rostla na analyzovaných trzích ve druhém pololetí roku 2011 popularita prohlížeče Google Chrome, což je potvrzením globálních trendů. Podíl zobrazení stránek generovaných tímto prohlížečem se ve sledovaném období zvýšil téměř o 5 procentních bodů. Počet stránek zobrazených z prohlížečů Mozilla Firefox a Internet Explorer v tomto období naopak postupně klesal, a tak lze očekávat, že by se Chrome již brzy mohl stát lídrem na trhu prohlížečů.
Tablet, nebo radši telefon? Je to jedno, hlavně ale od Applu
Na trhu mobilního Internetu ve státech zapojených do výzkumu dominují produkty od společnosti Apple. Více než 40% mobilních zobrazení stránek ve sledovaném období pocházelo ze smartphonů a tabletů značky Apple, mobilní přístroje od Nokie generovaly pouze 22% page views.
Během jednoho roku poklesl podíl zobrazení generovaných mobilními přístroji značky Nokia téměř o 20 procentních bodů (data za období 01.-12.2011). Pokles popularity Nokie byl způsoben velkým zájmem o produkty značky Apple a také rostoucím podílem značky Samsung na trhu výrobců mobilních zařízení, který dosáhl téměř 14% page views.
Oba přístroje od Applu, iPad a iPhone, mezi sebou stále soupeří o nové uživatele. Zatímco v první polovině roku 2011 patřila vedoucí pozice iPhonu, koncem roku se situace změnila – iPad generoval o 3 procentní body více zobrazení než iPhone.
A jak bude vypadat situace letos? Lze předpokládat pokračování současného trendu ve většině ohledech. Na poli mobilního Internetu pravděpodobně budeme svědky nárůstu Samsungu a stagnace u přístrojů od Apple.