Nejdůležitější technologické trendy pro rok 2021 vybrali analytici Gartneru. Spadají do tří oblastí: trendy a technologie související s lidmi, jejich chováním, zážitky a soukromím, dále trendy související s nezávislostí na lokalitě a konečně trendy související se zvyšováním odolnosti byznysu a obchodních modelů.
Internet chování (Internet of Behaviors, IoB)
Internet chování – IoB – přichází s tím, jak řada technologií zachycuje a využívá stále více „digitálního prachu“ z našich každodenních životů. IoB kombinuje existující technologie, jež se zaměřují specificky na jedince (například rozpoznání obličeje, sledování polohy a velká data), a spojuje výsledná data se souvisejícími behaviorálními událostmi, jako jsou realizovaný nákup či využívání zařízení.
Organizace využívají tato data, aby ovlivnily chování lidí. Například s cílem monitorovat plnění zdravotních opatření během pandemie mohou využít IoB v kombinaci s počítačovým zrakem a kontrolovat, zda zaměstnanci nosí roušky, nebo pomocí termálního zobrazování identifikovat osoby s horečkou.
Analytici Gartneru předpovídají, že do konce roku 2025 bude více než polovina světové populace podléhat alespoň jednomu IoB programu, ať už komerčnímu, nebo státnímu. IoB jako takové je technicky plně realizovatelné, bude ale probíhat rozsáhlá etická a společenská debata o tom, jaké přístupy lze při ovlivňování chování nasadit.
Absolutní zážitek (Total Experience, TX)
V minulém roce představil Gartner jako jeden z hlavních strategických technologických trendů mnohozážitek (multiexperience, nepřerušená, navazující interakce napříč zařízeními i způsoby komunikace, ať už jde o obraz, dotyk, hlas, ale i konverzační rozhraní na bázi AI či virtuální realitu a jiné), letos koncept posouvá o krok dál v podobě absolutního zážitku – TX. „Jde o strategii spojující mnohozážitek s disciplínami zákaznického (CX), zaměstnaneckého (EX) a uživatelského (UX) zážitku,“ vysvětluje Brian Burke z Gartneru. „V Gartneru očekáváme, že podniky, jež nabídnou TX, budou v příštích třech letech výrazně napřed před konkurencí z hlediska metrik uživatelské spokojenosti.“
Podniky potřebují začít pracovat na TX strategii zejména proto, že interakce se přesouvají do mobilní, virtuální a distribuované podoby zejména vlivem pandemie. Smyslem TX je zlepšovat zážitek více zapojených stran (zákazník, zaměstnanec, uživatel) s cílem dosáhnout transformace obchodních výsledků. Průsečíky těchto zážitků jsou klíčové zejména pro organizace zotavující se z dopadu pandemie, jež se chtějí odlišit a využít nedávné otřesy, které vedly k proměně zážitku.
Zabezpečené zpracování dat (Privacy-enhancing computation)
Prakticky všude ve světě čelí CIO rostoucímu počtu rizik souvisejících s ochranou soukromí a plněním související legislativy, která již postupně dospívá i na globální úrovni. Zatímco běžné bezpečnostní postupy chrání především nepoužívaná data (data v klidu/data at rest), zabezpečené zpracování dat poskytuje mnohem lepší úroveň soukromí.
Analytici Gartneru věří, že do roku 2025 nasadí tyto techniky a technologie při zpracování dat v nezajištěných prostředích či při analýze dat více stranami polovina velkých organizací. Podniky by proto měly začít s identifikací případů, kdy je namístě nasadit zabezpečené zpracování dat – například tak, že vyhodnotí operace, při nichž dochází k přenosu osobních dat, monetizaci dat, analýze podvodů a dalšího nakládání s vysoce citlivými daty.
Distribuovaný cloud (Distributed cloud)
Distribuovaný cloud je označením veřejných cloudových služeb, jež jsou rozmístěné (distribuované) na různých fyzických lokalitách – zatímco provoz, dohled, správa a rozvoj jeho služeb zůstávají v gesci poskytovatele veřejného cloudu. Jde o svižné prostředí pro firemní scénáře vyžadující kombinace rychlé odezvy, úspor datových nákladů či požadavků na umístění dat. Řeší také potřebu některých zákazníků mít cloudové zdroje fyzicky blíže místu, kde jsou zpracována či využívána byznysem.
Do roku 2025 bude většina cloudových služeb nabízet alespoň základní formu služeb distribuovaného cloudu dostupných na vyžádání. „Distribuovaný cloud může nahradit privátní cloud a zároveň zajišťuje služby typu edge cloud a další nové způsoby využívání cloudu. Je budoucností cloudových služeb,“ vysvětluje Brian Burke.
Provoz kdekoliv (Anywhere operations)
Provoz kdekoliv je popisem provozního modelu IT navrženého tak, aby podporoval zákazníky i zaměstnance bez ohledu na to, kde se nacházejí, a umožnil nasazení a řízení byznys služeb napříč distribuovanými architekturami. Je to víc než jen práce na dálku (z domova) nebo virtuální interakce se zákazníky. Jde také o schopnost dodat jedinečnou zkušenost a přidanou hodnotu napříč pěti hlavními oblastmi: spolupráce a produktivita, bezpečný vzdálený přístup, cloud a edge infrastruktura, kvantifikace digitálních zážitků a automatizace s cílem podpořit vzdálený provoz.
Analytici odhadují, že na konci roku 2023 zavede tyto principy 40 % organizací usilujících o optimalizaci a propojení virtuálních a fyzických zákaznických i zaměstnaneckých zkušeností.
Kyberbezpečnostní pletivo (Cybersecurity mesh)
Kyberbezpečnostní pletivo umožňuje, aby kdokoliv (s příslušným oprávněním) mohl bezpečně přistupovat k libovolným digitálním aktivům bez ohledu na to, kde se on nebo tato aktiva nacházejí. Odděluje provádění bezpečnostních politik od jejich tvorby prostřednictvím cloudového delivery modelu a umožňuje proměnit identitu v bezpečnostní perimetr. Do roku 2025 bude kyberbezpečnostní pletivo vyřizovat více než polovinu všech požadavků na digitální přístup.
„Pandemie urychlila dekády probíhající proces proměny a převrácení digitálního podniku naruby,“ říká Brian Burke. „Nyní jsme překonali bod zlomu – většina podnikových kybernetických aktiv se nachází mimo tradiční fyzické a logické bezpečnostní perimetry. S tím, jak se bude rozvíjet model provozu kdekoliv, stane se kyberbezpečnostní pletivo nejpraktičtějším postupem pro zajištění bezpečného přístupu k aplikacím umístěným v cloudu či distribuovaným datům z nezajištěných zařízení.“
Inteligentní modulární (komponovaný) byznys (Intelligent composable business)
Inteligentní modulární, komponovaný byznys radikálně mění mechanismy rozhodování zejména proto, že má k dispozici kvalitnější informace a dokáže na ně reagovat obratněji. V budoucnu budou například při rozhodování hrát větší roli stroje podporované hustým pletivem dat a schopností jim porozumět. Inteligentní modulární byznys položí základy novému pojetí byznys okamžiků (business moments), novým obchodním modelům, autonomnímu provozu a novým produktům, službám i kanálům.
„Statické byznys procesy, jež byly navržené pro co nejvyšší efektivitu, se ukázaly natolik křehkými, že je náraz pandemie rozdrtil,“ vysvětluje Brian Burke. „S tím, jak se CIO a IT lídři snaží posbírat jednotlivé kousky, postupně chápou důležitost schopnosti byznys funkcí přizpůsobit se aktuálnímu tempu změn na trhu.“
AI inženýrství (AI engineering)
Z výzkumů Gartneru vyplývá, že se jen 53 % projektů v oblasti AI dostane z fáze prototypu do ostrého provozu. CIO a IT lídři zjišťují, že AI projekty je obtížné škálovat, protože nemají potřebné nástroje pro postavení a řízení vývojového týmu AI. Cestou k dovedení AI do ostrého provozu je AI inženýrství, disciplína zaměřená na tvorbu pravidel a řízení životního cyklu široké škály provozních a rozhodovacích AI modelů, jako jsou strojové učení či znalostní grafy.
AI inženýrství stojí na třech hlavních pilířích: DataOps, ModelOps a DevOps. Robustní strategie pro AI inženýrství zahrnuje výkon, škálovatelnost, interoperabilitu a spolehlivost AI modelů při současném dosahování návratnosti investic do AI.
Hyperautomatizace (Hyperautomation)
Byznysem řízená hyperautomatizace je disciplinovaný přístup používaný organizacemi pro rychlou identifikaci, rozhodování a automatizaci co největšího počtu schválených IT a byznys procesů. Hyperautomatizace byla významným a nepolevujícím trendem již v několika předchozích letech, pandemie po ní ale výrazně zvýšila poptávku tím, že se prakticky vše překlopilo do modelu „digital first“. Rostoucí počet nevyřízených požadavků ze strany byznysu pak donutil 70 % organizací v komerční sféře, aby realizovaly desítky hyperautomatizačních iniciativ.
„Hyperautomatizace je nyní nevyhnutelná a nevratná. Všechno, co lze automatizovat, by automatizováno být mělo, a nakonec také bude,“ dodává Brian Burke.