Všichni uznáme, že sociální média představují skvělý způsob, jakým lze rozpoznat nové talenty, navazovat s nimi kontakt a propagovat hodnoty naší společnosti. Stačí správně nastavit svou strategii a budete po zásluze odměněni. Pokud se vám to ale tak docela nepodaří, můžete naopak značku zaměstnavatele vážné poškodit.
„Zapojení řady sociálních médií, která uchazeči o zaměstnání využívají, je pro organizaci prostředkem, jak ještě pozvednout a vylepšit své jméno jakožto zaměstnavatele, kterého si zvolí,“ myslí si Nick Deligiannis, výkonný ředitel australské pobočky Hays, který rovnou dodává: „Nejsou to zdaleka jen oddělení marketingu a komunikací, kdo by měl sociální média klást důraz. Je jasné, že chce-li si firma udržet konkurenceschopnost, musí je za své přijmout i její HR.” jenže každý výrok má své podmínky za kterých platí, nejinak je tomu i při používání sociálních médií.
Dva kohouti na jednom smetišti
„I když je zřejmé, že HR pracovníci z podstaty své funkce sociální media na vlastní nebezpečí většinou ignorují, definovat a doporučit správnou strategii je obtížnější. Každý má samozřejmě jiné potřeby a při vytváření a rozvíjení strategie sociálních médií se riziko často přehlíží,” vysvětluje dále Deligiannis.
Tento text byl inspirován aktuálním vydáním Hays Journal, kde jsou sociální média a jejich role v rámci recruitmentu jedním z hlavních témat. Průzkum Hays ukázal, že mezi americkými vedoucími pracovníky sociální média patří do pětice největších zdrojů rizika pro firmu.
Potenciální problémy jsou zde různorodé, patří mezi ně například nutnost monitorovat, jaké komentáře zaměstnanci a ostatní na sociálních webech zveřejňují, dále dbát na význam ochrany značky zaměstnavatele či pravidelné investice, které umožní držet krok s technologickým vývojem.
„Proto společnostem radíme, aby tuto novou metodu komunikace brali vážně a starali se o ní jen ti z jejich zaměstnanců, kteří jí rozumí,” doporučuje Deligiannis.
Jak k sociálním médiím správně přistupovat
„Zaměstnavatelé potřebují jasnou strategii přístupu k sociální médiím a prezentace své značky. Musí zapadat do celkové strategie značky a nesmí být přístupná všem. Pokud to mohu vztáhnout na naši vlastní agenturu, využíváme značku k tomu, abychom ukázali, že jsme specialisté, a vytváříme proto jen obsah, který je pro dané odvětví relevantní,” doporučuje Deligiannis.
Společnosti, které by se chtěly vydat stejnou cestou a sociální média nějakým způsobem využít, musí mít na paměti, že obsah vládne všem a všemu, což může obnášet značnou investici do efektivní a bezpečné strategie sociálních médií. Aby vytvářel přidanou hodnotu a ukázal firmu v dobrém světle, musí být obsah konzistentní, na vysoké úrovni a konkrétně zaměřený. Potenciální i současní zaměstnanci se na blog nebo přehled novinek budou vracet pouze v případě, bude-li jejich obsah relevantní a aktuální.
„Přijít na to, jak to dělat správně, může být těžké, a nabízí se také otázka kontroly nad zprávami a značkou. Zveřejňování a monitoring obsahu i komunikovat s těmi, kdo společnost sledují, si žádá trvalé zdroje, interní i externí” dodává Nick Deligiannis.
Řízení zdrojů v rámci firmy sebou nese určitá rizika, protože obsahová náplň je většinou dílem vice lidí z různých oddělení. Proto je třeba přidělit jim vedoucí, kteří na tento proces budou dohlížet napříč všemi kanály, aby se zajistil jednotný obsah v souladu s postoji firmy a stále stejné reakce na jakékoli negativní komentáře.
Sociální média mohou hodnotu společnosti, jak ji vnímá zaměstnanec, podpořit a zvýšit, avšak zachází-li se s nimi nesprávně, mohou takovou snahu zcela zlikvidovat. A co hůř, důkaz zůstane online navždy.