Společnost Seznam.cz včera v pražské restauraci parnas prezentovala své finanční výsledky za uplynulý rok. Přes úctyhodný výkon 2,9 miliardy korun neočividné, že společnost narazila na současný strop českého Internetu. Seznam na to zareagoval oznámení plánů na spuštění globální služby, podrobnosti ovšem zatím tají.
Tržby společnosti Seznam.cz opět meziročně vzrostly, letos ovšem pouze nepatrně, v roce 2013 činily 2,909 mld. Kč. V meziročním srovnání jde o necelý 3% růst. Hospodářský výsledek společnosti Seznam.cz před zdaněním pak za rok 2013 dosáhl téměř jedné miliardy (930 milionů korun).
Hlavní kasičkou zůstává Sklik
I v roce 2013 rostly nejvíce příjmy z reklamy ve vyhledávání, tedy z reklamního systému Sklik. Ten již tvoří na celkových tržbách společnosti Seznam.cz přes 30 %. Po zhruba čtvrtinovém podílu si na tržbách společnosti udržují příjmy z bannerové display reklamy (na službách jako jsou Novinky.cz, Super.cz atd.) a na oborových inzertních serverech (Sreality.cz, Sauto.cz, Zboží.cz atd.). Podíl příjmů z katalogového serveru Firmy.cz byl v roce 2013 na úrovni 20 %. Zisk společnosti Seznam.cz před zdaněním se za rok 2013 vyšplhal na 930 milionů korun.
Kromě mnoha produktových inovací představil v roce 2013 Seznam.cz i několik nových reklamních možností. Patří k nim například behaviorálně cílená reklama, kterou už využili klienti společnosti Seznam.cz ve více než 1 000 kampaních v celkové hodnotě téměř 100 milionů korun. Druhou z nových reklamních možností je retargeting v reklamním systému Sklik. I ten se inzerentům vyplácí. Přináší jim až 50% nárůst efektivity reklamních kampaní a snižuje cenu za proklik až o 70 %. Není proto divu, že v současné době tvoří retargeting 15 % všech zobrazených sklikových kampaní. Seznam.cz nabízí i rich-media formáty jak na webu, tak na mobilu.
Je to mrak? Je to letadlo? Je to…
Během tiskovky si Seznam přichystal také jedno trochu tajemné oznámení. Prozradil sice, že na limity českého trhu zareaguje v dohledné době spuštěním globální služby, na dotazy novinářů ale odmítl dát jakékoli upřesňující odpovědi. Vzhledem k rozbíhající se výstavbě vlastního obřího datového centra lze spekulovat například na spuštění vlastní nabídky cloudových služeb (nejspíše formou SaaS). Otázkou zůstává, s jakým vlastním produktem by firma mohla prorazit na globálním trhu.
„Myslím, že už není třeba více dokazovat, jak jsme zrychlili produktové inovace a kolik nového jsme toho přinesli v posledním roce našim inzerentům. Každý, kdo Seznam.cz aspoň trochu sleduje, si může spočítat, kolik novinek jsme představili nejen v loňském roce, ale i za první měsíce letošního roku. V tomto inovačním tempu budeme rozhodně pokračovat. Rozhodli jsme se ale i více se rozkročit. Chci totiž Seznam.cz připravit na budoucnost – potřebujeme si pohlídat, že nebudeme závislí na jedné službě. Proto se nově bude Michal Feix v roli ředitele pro business development věnovat vyhledávání a realizaci nových příležitostí a projektů, a to i za hranicemi České republiky. Nový byznys budeme hledat v mnohem větší míře než doposud. Michal Feix si bude pro splnění všech úkolů, které v této oblasti dostane, hledat i další posily do týmu,“ „ komentuje Pavel Zima, generální ředitel Seznam.cz.
Personální rošády v Seznamu
Michal Feix opustí roli výkonného ředitele, aby se mohl věnovat novým úkolům a hledání nových trhů i příležitostí pro Seznam.cz. Zároveň mu zůstává agenda styku se státní správou i role jednatele v dceřiných společnostech Seznam.cz investiční a Seznam.cz datová centra. Pavel Zima si v roli generálního ředitele bere opět na starosti řízení všech ředitelů. Novou roli produktového ředitele získává Petr Král.
„Petr Král byl poslední dva roky u všech našich zásadních produktových inovací. Proto je pro mě na tuto pozici ideální volbou. Dostává nově zodpovědnost i za marketing, který díky této změně bude mít k produktu mnohem blíže a bude součástí jeho vzniku,“ doplňuje Pavel Zima.