Podniky budou stále více spoléhat na abstrakci API, aby mohly využívat schopnosti umělé inteligence bez složitého vývoje vlastních platforem.
Společnost Cisco vidí v nástupu AI za změnu, která přichází jednou za generaci. Ve své technologické předpovědi na rok 2024 se proto zaměřila na to, jak AI (zejména Generativní AI) ovlivní firemní IT prostředí.
Růst GenAI v podnicích
Generativní umělá inteligence (GenAI) se bude v podnikovém prostředí rychle rozšiřovat a funkce jako rozhraní přirozeného jazyka (NLI) se v produktech a aplikacích stanou do konce roku 2024 standardem. Růst zaznamenají velké jazykové modely (LLM) a aplikace B2B, které poskytují rozhraní API pro lepší přístup k datům a jejich analýzu. Dojde k posunu směrem k menším, specializovaným LLM, jako je model LLaMA-7B pro vysokou přesnost a specializované domény.
Etické používání a správa umělé inteligence
Dojde k posunu směrem k zodpovědnému a etickému používání umělé inteligence s komplexními zásadami pro zmírnění rizik, jako je porušování práv duševního vlastnictví a ochrany osobních údajů. Veřejně dostupná kvalitní jazyková data mohou být do roku 2026 vyčerpána, proto budou modely potřebovat soukromá nebo syntetická data.
Dezinformace z dílny AI
V roce 2024 se zvýší hrozby dezinformací vytvářených umělou inteligencí (klonované hlasy, deepfakes, boti na sociálních sítích apod.). To vyžaduje i nová řešení AI, která pomohou před takovými podvody chránit, mimo jiné i tím, že se budou trénovat na velkých souborech dat, aby se zvýšila jejich přesnost.
Kvantová výpočetní technika
Dojde k výraznému pokroku v prevenci hrozeb, jež kvantová výpočetní technika představuje pro šifrování a bezpečnost dat. V očekávání budoucích kvantových útoků bude využívána postkvantová kryptografie (PQC) a kvantové sítě získají na významu v oblasti bezpečnosti a zpracování dat.
(redakční poznámka: toto tedy k umělé inteligenci vztah nemá, alespoň ne bezprostřední)
Využití API pro umělou inteligenci
Podniky budou stále více spoléhat na abstrakci API, aby mohly využívat schopnosti umělé inteligence bez složitého vývoje vlastních platforem. Rozhraní API zajistí bezproblémové propojení s předem připravenými nástroji, službami a systémy umělé inteligence bez nutnosti většího nastavení. Přístup založený na API umožní automatizaci opakujících se úloh, hlubší vhled do dat a lepší rozhodování. „Zákazníci Cisco jsou již zvyklí na využívaní tradičního API v našich síťových nebo komunikačních produktech. V poslední době již ale zpřístupňujeme i API spojené přímo s nativními AI vlastnostmi Cisco řešení. Příkladem může být Cisco AI Endpoint Analytics API v našem Catalyst Center LAN kontroléru nebo Contact Center AI API pro cloudová kontaktní centra,” popisuje technický ředitel Cisco Pavel Křižanovský.
Úspory energií při nasazení umělé inteligence
Snižování spotřeby energií hraje zásadní roli při řešení změny klimatu. Výběrem menších modelů AI s menším počtem vrstev a filtrů specifických pro případy použití začnou společnosti snižovat náklady na spotřebu energie ve srovnání s obecnými systémy. Tyto specializované systémy jsou vyškoleny na menších, vysoce přesných souborech dat a efektivně plní specifické úkoly. Naproti tomu modely hlubokého učení využívají obrovské množství dat. „Umělá inteligence není zadarmo, i když by se to běžnému domácímu uživateli ChatGPT mohlo zdát. Firmy budou pro své potřeby stále častěji využívat specializované modely, které nejsou tak nákladné. Už teď se totiž zdá, že spotřeba velkých modelů se může zanedlouho přiblížit spotřebě menších států, jako Nizozemí nebo Irsko,“ vysvětluje Pavel Křižanovský.
AI při vývoji softwaru
Umělá inteligence bude hrát stále významnější roli pro efektivitu programování. Vývojáři použijí umělou inteligenci k urychlení práce a automatizaci únavných úkolů, jako například testování. Aplikace pro spolupráci a pomocníci s umělou inteligencí pomohou týmům řešit složitosti týkající se zabezpečení, pozorovatelnosti a infrastruktury na základě doporučení generovaných umělou inteligencí. „Velká část vývojářů si již AI vyzkoušela pro vývoj částí kódu a často byli velmi pozitivně překvapeni, jak se s tím ChatGPT vypořádal. Myslím, že v budoucnu můžeme očekávat skutečně rutinní využívaní AI pro komplexnější vývoj celých aplikací,“ soudí Pavel Křižanovský.