Salesforce dále posiluje dominanci na trhu CRM

Aktuální čísla naznačují, že trh CRM roste rychleji než jiné kategorie podnikových aplikací. Navíc právě zde došla nejdále adopce cloudu. Stále větší zájem je o moduly CRM určené speciálně pro marketing.
Salesforce sice již po akvizicích MuleSoft a WorkDay není jen dodavatelem systémů pro řízení vztahů se zákazníky, nicméně na trhu CRM dále suverénně dominuje. Podle Gartneru v loňském roce firma zvýšila svůj podíl meziročně z 18,3 % na 19,5 %. S velkým odstupem následuje SAP (8,3 %, podíl, meziročně beze změny), podíl třetího Oraclu pak klesl z 6 na 5,5 %.

Pokud jde o absolutní čísla, objem celého trhu CRM dosáhl za loňský rok hodnoty 48,2 miliard dolarů; v roce 2017 to bylo 41,7 miliardy – meziroční růst tržeb dodavatelů zde tedy dosáhl velmi slušných 16 %. Lze to srovnat s tím, že celosvětový trh s podnikovým aplikačním softwarem vzrostl jako celek meziročně o 12,5 % – ze 172 na 194 miliardy dolarů. Takto chápáno pak útraty za CRM představují celých 25 % veškerých výdajů na podnikové aplikace!

Za pozornost dále stojí, že již asi 73 % systémů CRM se prodává jako cloudová služba, tedy formou SaaS; právě zde byla firma Salesforce průkopníkem. Oproti jiným typům podnikového softwaru je velký podíl cloudového CRM dán především tím, že tato řešení jsou relativně typizována a nevyžadují tolik úprav na míru – na rozdíl od například systémů týkajících se výroby. Gartner odhaduje, že letos podíl cloudového CRM ještě drobně vzroste na 75 %. Obecně lze říci, že trh s řešeními CRM je velmi fragmentovaný.
Jako vždy samozřejmě vyvstává určitá nejistota ohledně spolehlivosti čísel, protože jen málo dodavatelů udává tržby speciálně vztažené k CRM. Otázkou rovněž je je, co do příslušné kategorie také zařadit. Gartner uvádí, že systémy CRM v jeho metodice spadají do následujících kategorií: služby a podpora zákazníkům, e-commerce/digitální prodejní kanály, marketing a prodej. I když mnohá řešení CRM zahrnují všechny tyto funkce, největší růst lze zaznamenat u CRM pro marketing (19 %). V oblasti CRM pro marketing má silnou pozici společnost Adobe, právě za růstem v tomto segmentu stojí i zvyšující se podíl Adobe celkově; kromě Salesforce a Adobe již nikdo z hlavních dodavatelů rychleji než trh CRM jako celek růst nedokázal. Ze známých firem je dodavatelem marketingového CRM rovněž IBM (podíl 5,7 %, ovšem pouze v rámci tohoto subsegmentu, nikoliv trhu CRM jako celku) Jinak samozřejmě nadále platí, že nejvíce řešení CRM se využívá v souladu s označením kategorie jako systém pro zákaznické služby.

Co se týče jednotlivých regionů, i když největším trhem CRM jsou USA, meziročně největšího růstu dosáhla východní Evropa – 19 %. Pro srovnání, prodeje CRM rostly o 15,2 %, v západní Evropě o 17,5 %, dynamika je tedy nejvyšší na relativně méně rozvinutých trzích a investice tolik nezávisejí na ekonomických cyklech.

<![if supportMisalignedColumns]><![endif]>

CRM Software – prodeje podle dodavatelů
(v miliardách dolarů)
Společnost 2018 2018 2017 2017
Tržby Podíl na trhu (%) Tržby Podíl na trhu (%)
Salesforce 9,42 19,5 7,65 18,3
SAP 4,01 8,3 3,47 8,3
Oracle 2,7 5,5 2,49 6
Adobe 2,45 5,1 2,01 4,8
Microsoft 1,3 2,7 1,13 2,7
Ostatní 28,37 58,8 24,96 59,9
Celkem 48,23 100.0 41,73 100.0
Zdroj:
Gartner (červen 2019)

Exit mobile version