Stále rychlejší zavádění umělé inteligence (AI), automatického zpracování dat a inovací v oblasti CRM představuje jeden z nejzásadnějších technologických posunů v historii. Stejně jako e-maily a SMS změnily před lety způsob naší komunikace, má samotná generativní umělá inteligence potenciál revolučním způsobem změnit všechny aspekty našeho profesního i osobního života.
Světové ekonomické fórum nedávno zjistilo, že pracovní pozice specialistů na umělou inteligenci a strojové učení se v roce 2023 umístí na předních místech žebříčku nejrychleji rostoucích pracovních pozic, což firmám přinese významné příležitosti, které jim pomohou lépe se starat o zákazníky, podpořit svůj růst a zvýšit produktivitu. Přesto ale mnoho firem není v současné době na úspěšnou implementaci těchto zásadních technologických inovací připraveno. Digitální dovednosti, etické a bezpečnostní obavy patří k hlavním překážkám, které brání těm, kdo tyto technologie v současnosti využívají nebo plánují využívat.
Podle průzkumu společnosti Salesforce téměř čtvrtina zaměstnanců napříč globálními trhy řadí dovednosti v oblasti umělé inteligence mezi tři nejdůležitější digitální dovednosti současnosti, avšak pouze jeden z deseti pracovníků tvrdí, že má dovednosti v oblasti umělé inteligence, které potřebuje k tomu, aby uspěl ve světě digitalizace.
Aby proto bylo možné maximálně využít potenciál nových a vznikajících technologií, jako je generativní umělá inteligence, je důležité, aby manažeři firem podnikli potřebné kroky k přípravě svých zaměstnanců na pracovní místa budoucnosti – poskytli jim potřebné dovednosti a důvěru, aby je mohli vyškolit a začlenit umělou inteligenci do své každodenní práce.
Zvyšování kvalifikace je klíčové pro poskytování lepších služeb zákazníkům a zvýšení produktivity
Rostoucí náklady a stále větší složitost podnikání vedou nynější vedoucí pracovníky k lepšímu využívání firemních dat, efektivnější práci a lepší zabezpečení důležitých obchodních informací ve všech oblastech jejich organizací.
Myšlení založené na umělé inteligenci již není výhradním požadavkem IT oddělení, ale stále více se uplatňuje ve všech týmech. Pokud tedy věnují čas k pochopení toho, jak může AI pomoci řešit firemní priority, komplikované body a procesy, mohou manažeři firem vybavit pracovníky nástroji, které potřebují k dosažení kýženého úspěchu.
Pomocí integrace generativních aplikací AI, různých jazykových modelů a schopnosti využívat bezpečné poznatky o zákaznických datech mohou také společnosti naplno využít síly CRM a konverzačních dat, aby byl každý tým produktivnější. Pomáhají zaměstnancům rychleji vykonávat manuální úkoly, brainstormovat nápady a připravovat nejrůznější obsah – díky správným dovednostem se tak mohou organizace otevřít obrovskému potenciálu a nově definovat způsob práce.
S tím, jak se bude vyvíjet využití generativní umělé inteligence, budou se vyvíjet i požadavky zákazníků. Ve světě, kde jsou společnosti stále častěji posuzovány podle kvality zákaznické zkušenosti, bude pro udržení konkurenceschopnosti proto klíčové poskytovat bezproblémové a personalizované cesty – a zvyšovat kvalifikaci týmů, aby se jim firmy dokázaly rychle přizpůsobit.
Začlenění umělé inteligence a dovedností do firemní strategie
Jak se AI demokratizuje, předpokládá se, že změní úkoly v rámci nejméně 80 % všech pracovních míst. Například ve zdravotnictví pomůže automatizace odborníkům třídit lékařské snímky, aby mohli lépe poradit pacientům a rychleji diagnostikovat stav. Ve výrobě úkoly kontroly kvality a inspekce uvolní pracovníkům čas, aby se mohli věnovat strategičtějším úkolům.
Nejnovější výzkum digitálních dovedností společnosti Salesforce ukázal, že mimo tradiční IT role méně než 10 % pracovníků ve zdravotnictví (8 %) a veřejném sektoru (6 %) uvádí, že ve své každodenní práci využívají dovednosti v oblasti umělé inteligence.
Vzhledem k tomu, že se ale podniky předhánějí v zavádění této technologie na trh, je také velmi důležité, aby tak činily inkluzivně a cíleně. Aby si připravily prvotřídní technologickou infrastrukturu, správně nastavily svou datovou strategii, bezpečnostní a etické zásady a odpovídajícím způsobem sladily svou strategii rozvoje pracovních sil, která je klíčem k uvolnění obrovských příležitostí, jež před nimi stojí. Pochopení fungování umělé inteligence a automatizace bude zásadní také pro zajištění jejího efektivního začlenění do každodenní práce. Klíčovým nástrojem pro zajištění funkčnosti a etického využívání této technologie budou také dovednosti v oblasti spolupráce.
Podle nejnovějšího průzkumu digitálních dovedností společnosti Salesforce na otázku, jaké „měkké“ dovednosti budou pravděpodobně důležitější v důsledku většího nasazení umělé inteligence, vedoucí pracovníci zařadili na nejvyšší místo kreativní nápaditost, dovednosti v oblasti vztahů se zákazníky a vůdčí schopnosti.
Ve světě, který se orientuje na digitální technologie, je proto nezbytné, aby vedoucí pracovníci firem všude na světě měli na paměti především přístup k náboru a školení založeným na dovednostech. Aby všichni mohli těžit z výhod, musí firmy pěstovat kulturu, která podporuje inovace a neustálé učení, a umožnit zaměstnancům být zvídaví, experimentovat s novými technologiemi a rozvíjet své dovednosti, protože umělá inteligence se začleňuje do všech aspektů našeho pracovního života.
Autor: Michal Mravináč, regionální ředitel pro střední a východní Evropu společnosti Salesforce