Systémy pro řízení skladu, označované jako WMS, nejsou na první pohled ničím nevídaným, v praxi se úspěšně využívají již přes 30 let. Zpočátku bylo – s ohledem na původně nemalé pořizovací náklady – jejich nasazení rozšířeno pouze ve velkých společnostech a distribučních centrech. To se nicméně změnilo s prudce klesajícími cenami hardwaru a mobilních technologií. Dnes se tak systémy WMS stávají dostupnými také pro menší firmy. A reaguje na to také většina výrobců podnikových informačních systémů.
K dlouhodobým trendům na poli informačních systémů patří postupná integrace funkčnosti různých firemních agend, pro které bylo dříve potřeba využívat samostatný podpůrný software, do jednoho uceleného řešení. Tímto směrem se vydali prakticky všichni přední výrobci podnikových ERP a díky tomu všude tam, kde firmy dříve potřebovaly samostatný program na mzdy, na sklady či na výrobu, na CRM a marketing nebo třeba na e-shop, si dnes vystačí s jediným komplexním řešením.
Vývoj ERP systémů si tak můžeme představit jako jakousi analogii k vývoji, kterým si prošly například chytré telefony. Není tomu tak dávno, co s sebou uživatel nosil walkman či MP3 přehrávač k poslechu hudby, fotoaparát k focení či videokameru kvůli natáčení a k tomu počítač s modemem k vyřízení e-mailu. Dnes to není potřeba – vše zajistí jediné kompaktní zařízení v naší kapse.
Skutečnost, že si systémy pro WMS postupem času našly svou cestu do firemních informačních systémů, se v tomto světle jeví jako logická a nevyhnutná evoluce.
Plnohodnotné řízení skladů
Jednou z prvních otázek, která v této souvislosti vyvstává, je, zda se dá takové integrovaného řešení chytrého skladu považovat za opravdu plnohodnotné. To znamená, zda dokáže funkcionalita WMS integrovaná v podnikových informačních systémech nahradit samostatné specializované skladové programy. Odpověď zní: Ano i ne.
Je potřeba říci, že dlouhodobě vyvíjené externí (či samostatné) WMS řešení poskytne svým uživatelům obrovské spektrum možností a postupů při řízení skladu. Hloubkou svých možností se tak některým firmám reálně vyplatí – především těm, které potřebují v rámci skladového hospodářství řešit i ty nejmenší detaily.
Na druhé straně tento typ softwaru není nijak levnou záležitostí, a aby se investice do něj obhájila a především vyplatila, mělo by jít o společnost, která je připravena vytěžit z takto sofistikovaného a nákladného nástroje maximum. Jinými slovy pokud máte samostatný logistický tým, který se zabývá pohybem ve skladech, velká část vašich procesů je plně automatizována a každý krok skladníka navíc pro vás znamená zbytečné finanční náklady, pak jste pravděpodobně skutečným kandidátem na pořízení vyspělého samostatného softwaru pro řízení skladu. Pokud tomu tak ale není, je naopak vysoce pravděpodobné, že si naprosto vystačíte s kvalitním podnikovým systémem, který má solidní funkcionalitu WMS integrovánu v sobě.
Faktem totiž je, že většinu standardních funkcí WMS dnes zvládne kvalitní informační systém. Ať už jde o rozdělení skladu na zóny, pozice, manipulační jednotky, nebo o využití terminálů a čárových kódů – nic z toho už dnes není pro kvalitní ERP systém žádný problém.
Návratnost investice prioritou
Pokud bychom chtěli hledat výhody, které nabízí skladový modul s funkcemi řízeného skladu, jenž je součástí ERP, v porovnání se specializovaným řešením, je jich hned několik. Tou prvotní a současně i jednou z nejhmatatelnějších je cena. Specializované řešení obvykle znamená pro společnost významný výdaj, zatímco v ERP jsou funkce WMS přímo součástí jeho jádra. Náklady jsou tak typicky definovány čistě jen počtem licencí, tj. souběžně pracujících uživatelů v informačním systému.
Jestliže se vaše firma rozhodne pro zavedení principů chytrého skladu, obvykle se při jejich implementaci může vydat jednou ze dvou cest. Buďto může zavést nové procesy a navíc pozměnit ty stávající najednou, anebo bude k implementaci jednotlivých částí přistupovat postupnými kroky.
První situace je typická často právě při pořízení a nasazení externího řešení. Kvůli co nejrychlejší návratnosti vysoké investice je totiž většinou potřeba zavést principy řízeného skladu najednou. Znamená to ovšem často velké, zásadní změny a ty pak bývají zejména během prvních měsíců ostrého provozu zdrojem závažných chyb a problémů.
Lepším přístupem je proto postupné zavádění jednotlivých změn, které toto riziko podstatně snižuje. Přitom protože je WMS integrální součástí stávajícího informačního systému, je pouze na firmě, které funkce z něj začne postupně používat. Zaměstnanci se tak mohou lépe připravit na změnu a společnost si ověří, co a jak v jejím prostředí funguje.
Mobilně řízený sklad realitou
Mobilní zařízení a sklad, to jsou dva aspekty, které k sobě jdou velmi dobře. Příkladů využití mobilních zařízení v moderním skladu je dnes již dostatek. Faktem je, že výrobci specializovaných skladových řešení, jelikož se soustředili pouze a jen na svůj obor, na využití mobilních zařízení mysleli už dříve a zpočátku byli napřed, především dokud se jednalo zejména o nasazení specializovaných, jednoúčelových terminálů atp. Výrobci ERP v tomto směru příliš mnoho zkušeností s vývojem a ovládáním skladů pomocí mobilních aplikací neměli.
Od té doby se však situace radikálně změnila, a to zejména díky příchodu chytrých telefonů a tabletů. Formuláře a funkce ERP jsou nyní již standardně přizpůsobovány a vyvíjeny pro další, nová zařízení. Proto i když dříve měly externí systémy z tohoto pohledu navrch, dnes jsou už síly (a možnosti) zcela vyrovnané.
Cenné know-how konzultantů
Nemalou roli při implementaci nových funkcionalit do zavedených procesů firmy hraje spolupráce s expertním konzultačním týmem dodavatele. Zde lze jednoznačně říci, že konzultanti, kteří pracují s celým systémem, mohou typicky nabídnout i přesahy do dalších částí fungování firem. Znamená to, že na problematiku skladů mají často širší pohled než konzultanti specializovaných vývojářů zaměření čistě na sklady. Konzultanti dodavatele ERP se tak dokáží na výzvy podívat i z jiných pohledů, v kontextu fungování celého informačního systému či celé firmy a v návaznosti na další procesy. Dobrý konzultant by tak měl být schopen zákazníkovi pomoci ve více rovinách, což se projeví tím, že budou skladové procesy lépe propojeny s dalšími částmi společnosti.
Výhod integrované řešení je více
Možnost obrátit se s čímkoliv vždy pouze na jednoho dodavatele – to je jedna z dalších nezanedbatelných výhod integrovaného řízeného skladu. Je to aspekt, na který už narazila řada firem třeba i v jiných oblastech: Pokud existuje několik samostatných, vzájemně propojených systémů, nemusí být v případě problému vždy hned jasné, ve kterém z nich problém vzniká a kde je nutné hledat řešení. Jednotliví dodavatelé si pak můžou celou věc přehazovat jako pomyslný horný brambor, komunikace vázne a řešení je v nedohlednu. Existuje-li jediný dodavatel, je odpovědnost jasná a transparentní.
A samozřejmě jediný integrovaný systém není třeba nijak a s ničím propojovat. Všechna data a informace jsou v reálném čase k dispozici v jediné, aktuální podobě. V případě propojení několika aplikací toto neplatí. Data jsou typicky přenášena v určitých definovaných časových intervalech, takže může nastat situace, kdy sklad aktuálně nemusí pracovat se stejnými informacemi jako například obchod.
Jaké řešení je to správné?
Na předcházejících řádcích jsme podtrhli především výhody integrovaných řešení. Na závěr však dodejme, že i když jsou uváděné výhody reálné, volbě systému pro řízení skladů je třeba v každém případě potřeba věnovat velkou pozornost – nelze ji podcenit například jen s ohledem na cenu. Vždy zde budou společnosti, jejichž nárokům takové integrované řešení postačovat jednoduše nebude.
Je proto potřeba doporučit věnovat jednotlivým variantám pozornost a ideálně například ve spolupráci s dodavatelem uskutečnit referenční návštěvy ve firmách, kde již systémy, které jsou kandidáty na nasazení, fungují v ostrém provozu. Při rozhodování o volbě a implementaci WMS je vhodné pečlivě posoudit a porovnat všechny možnosti a přínosy možných řešení i jejich návratnost. Už proto, že například v USA je pouze 41 procent společností, které systém pro řízení skladu poprvé implementují, skutečně spokojeno s konečným výsledkem. A důvodem je často právě špatné či uspěchané rozhodnutí.
Karel Indrák je manažerem vývoje Informačního systému K2, jehož výrobcem a dodavatelem je společnost K2 atmitec.