Reportáž: Vlny a blesky kolem Dreamforce 2014

Salesforce.com kvůli konferenci Dreamforce 2014, konané v polovině října v San Francisku za rekordní účasti více než 140 tisíc návštěvníků z celého světa, na čtyři dny zcela paralyzoval město. Výsledek se tedy příliš nelišil od toho, co se povedlo společnosti Oracle s jejím OpenWorldem. Firmy se v tomto lišily pouze barvou koberců – červenou a modrou, kterými nechaly pokrýt celou Howard Street kolem Moscone centra Yerba Buena Gardens.

Dreamforce je mnohem víc než jenom každoroční technologický kongres společnosti salesforce.com. Je to setkání světových leaderů a celebrit z různých oblastí. Na tom letošním se sešla velmi pečlivě vybraná skupina pozvaných řečníků, keynote speakers, jako Hillary Clinton, Al Gore, Neil Young, Eckhart Tolle a celá řada dalších. Jak trefně poznamenala jedna z nich – Arrianna Huffington – tahle parta se naposledy sešla ve Woodstocku v r. 1969.

Vlny, blesky a analytický cloud

Salesforce se letos představil dvěma pozoruhodnými novinkami. Vlnou a bleskem, čili Wave a Lightning. Obě mají společného jmenovatele ve snadném používání aplikací, bez potřeby zvýšené podpory kolegů z IT oddělení.

Do stáje salesforce.com cloudů přidává Marc Benioff další – Analytics Cloud, resp. Wave. Za jeho vývojem stojí jeden ze zakladatelů Business Objects, dnes prezident přes salesforce.com produkty, Francouz Alex Dayon. Wave je vyvinutý na mobilní platformě Salesforce1 a nabízí velmi vydařené vizualizace nad podnikovými daty. A protože vizualizace kladou často vysoké nároky na velikost obrazovky, Wave lze snadno přenést z chytrého telefonu na větší obrazovku a tuto dále ovládat z mobilu.

Salesforce1 Lightning App Builder zase umožňuje běžnému uživateli vyvinout vlastní aplikaci bez napsání jediné řádky kódu, rychleji než kdykoliv předtím. Také proto tento produkt ve svém názvu nese označení blesk.

Al Gore a hvězdná flotila

Z hostů zazářil bývalý viceprezident Al Gore svým silným apelem na změnu myšlení nás všech směrem ke stále narůstající klimatické krizi. Lidé v Pompejích, než je zalila láva z Vesuvu, byli stejně neteční ke všem varovným signálům, jež smrtící výbuch předcházely, např. přestali zpívat ptáci či z města utekli psi.

Rockový fenomén Neil Young představil svou hudební platformu Pono – založenou na cloudové službě Community cloud, propojující fanoušky s umělci, zaměřenou zejména na návrat ke kvalitnímu a akusticky plastickému zvuku, dobře známému z analogových záznamů vinylových desek.

Hip hopová hvězda oceněná mnoha Grammy, Will.i.am, s 33 miliony prodaných alb a 58 miliony singlů, též ale bývalý zaměstnanec Samsungu, Apple a Intelu, kde působil jako ředitel pro inovace, představil v silně emotivním vystoupení svůj nový projekt i.am+/PULS zaměřený na internet věcí a weareables. Jeho chytrým hodinkám se však nemá říkat hodinky (no watch, stejně jako Benioff razí heslo no software), nýbrž PULS. Projekt je sponzorován AT&T, britskou O2 a samozřejmě Salesforcem. Uvidíme, jak se bude PULSu dařit. Každopádně Will.i.amův song Reach For The Stars vyslala NASA ve světové premiéře na Mars jako první meziplanetární nahrávku vůbec.

Naproti tomu paní Huffington, majitelka a šéfredaktorka mediální skupiny Huffington Post Media Group a autorka 14 knih, radí nenosit mobily do ložnice. Za příklad dává manažery německého koncernu VW, kterým se údajně firemní telefony automaticky vypínají v šest večer a znovu zapínají až v sedm hodin ráno.

Jsou dva typy firem – běžné a ty technologické

Jsou dva typy firem – běžné a ty technologické, podotkl ve svém vystoupení na letošním Dreamforce Marc Andreessen, někdejší zakladatel Netscape, dnes partner Andreessen Horowitz. Ty normální od svého vzniku vyrábějí polévky, auta nebo nabízejí pojištění. To samé dělaly už v roce 1970 nebo dokonce i padesát let předtím.

Technologické firmy se od všech ostatních liší tím, že jejich hvězda září – pouze, když jsou inovativní. Ustrnou-li ve vývoji, jejich hvězda rychle pohasíná a jsou nahrazovány dalšími dravci s ještě silnější vizí. Salesforce.com je v současnosti na absolutní špici v oblasti podnikových aplikací. Navíc s ročním obratem pěti miliard dolarů.
Autor je ředitelem společnosti Yeseter, která je předním partnerem Salesforce v ČR.

Exit mobile version